To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The next Mishnah brings a machlokes regarding to what degree maamar is considered like a full marriage. The case is when there are three brothers, two of whom were married to two sisters, ואחד מופנה – and one is not married. One of the sister’s husbands dies childless, and the mufnah does maamar with the widow, and then the second brother dies childless, so that the second sister now falls to yibum to the mufnah. Beis Shammai say: אשתו עמו והלזו תצא משום אחות אשה – The maamar wife stays with him and the second sister goes out without yibum or chalitzah because she is his wife’s sister. Rashi explains that Beis Shammai hold that the widow he did maamar with ככנוסה דמיא – is considered like his genuine wife, and when her sister falls to him, she is not considered אחות זקוקתו. But Beis Hillel say: מוציא את אשתו בגט ובחליצה ואשת אחיו בחליצה – He must terminate his maamar wife with a get and chalitzah, and his brother’s wife with chalitzah. זו היא שאמרו אוי לו על אשתו ואוי לו על אשת אחיו – This is a case in which they say: Woe to him over his own wife and woe unto him over his brother’s wife. This is because the mufnah loses both women.
yevamah, so that if the yavam wants to send her out, a get is sufficient. Rather, maamar, according to Beis Shammai אינו קונה אלא לדחות בצרה בלבד – does not make a kinyan except regarding being docheh the maamar’s rival yevamah, which in this case is her sister. Rashi explains that her sister does not forbid the maamar wife as אחות זקוקתו. Rav Ashi teaches that Rebbe Elazar said as follows: Do not say that maamar, according to Beis Shammai, דחי דחייה גמורה – accomplishes a complete rejection of the yevamah’s relatives so that the maamar’s wife’s rival yevamah, which is her sister, does not even require chalitzah. Rather, according to Beis Shammai, דוחה ומשייר הוא – maamar effects a partial rejection but leaves a part of the sister’s zikah intact. The maamar wife does not become forbidden to her husband as a zekukah’s sister because of this partial zikah, but because it is only a partial zikah, the sister is not fully rejected and she is required to receive chalitzah. The Gemara refutes this second version of Beis Shammai.
Rabbah asked: מאמר לבית שמאי נישואין עושה או אירוסין עושה – Maamar, according to Beis Shammai, does it effect nisuin, or does it effect erusin? Abaye said to Rabbah, that if he is asking if maamar acts like erusin so that the maamar-wife needs to be given over to chuppah, meaning he must get her consent, it is not a question, for even if a yavam does not do maamar, the passuk says, "יבמה יבא עליה" – her yavam shall have relations with her, which implies even if it is against her will, without chuppah. All the more so, chuppah is unnecessary if he did maamar. Rabbah answered that there still is a question, for if anyone does maamar with his yevamah, פרחה ממנו זיקת יבמין וחלה עליה זיקת אירוסין – the zikah bond that existed departs from him and a new zikah of erusin takes effect upon him. Therefore, it is possible that being that she is like an arusah, she would require chuppah with her consent. So even though an ordinary yevamah does not need chuppah, this woman does, and Rashi explains that if the yavam has relations without her consent, he has not acquired her fully. The question is left unresolved.
במתני', שלשה אחין שנים נשואים שתי אחיות ואחד מופנה, מת אחד מבעלי אחיות ועשה בה מופנה מאמר ואח"כ מת אחיו השני, בש"א אשתו עמו והלזו תצא משום אחות אשה, ופרש"י, דמאמר ככנוסה דמיא וכי נפלה אחותה לא מיתסרא הך עליה משום אחות זקוקה
וב"ה אומרים מוציא את אשתו בגט ובחליצה ואשת אחיו בחליצה, זו היא שאמרו אוי לו על אשתו ואוי לו על אשת אחיו
א"ר אלעזר לא תימא מאמר לב"ש קונה קנין גמור דאי בעי לאפוקי סגי לה בגיטא אלא מאמר לב"ש אינו קונה אלא לדחות בצרה בלבד, ופרש"י, קונה קנין גמור, ותהוי כאשתו ואי בעי לאפוקי תיסגי לה בגיטא, אלא מאמר לב"ש אין קונה אלא לדחות בצרה, כלומר לדחות אחותה שלא תאסרנה לזו משום אחות זקוקה
אמר ר"א לא תימא מאמר לב"ש דחי דחייה גמורה וצרתה חליצה נמי לא בעיא אלא דוחה ומשייר הוא, והגמ' מדחה הא דרב אשי
בעי רבה מאמר לב"ש נישואין עושה או אירוסין עושה, אמר ליה אביי למאי הלכתא, אלא לענין מסירה לחופה מאי נישואין עושה ולא בעיא מסירה לחופה, או דלמא אירוסין עושה ובעיא מסירה לחופה, א"ל השתא לא עבד בה מאמר כתיב יבמה יבא עליה בעל כרחה, עבד בה מאמר מיבעיא
א"ל שאני אומר כל העושה מאמר ביבמתו פרחה ממנו זיקת יבמין וחלה עליה זיקת אירוסין, ופרש"י, נשואין של שאר נשים ואם בא עליה לאחר מאמר בלא חופה לא קנה
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru