Sotah Daf 12 סוטה דַף 12

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Amram’s divorce and remarrying Yocheved on Miriam’s advice

The passuk says: וילך איש מבית לוי – A man went from the house of Levi. The descriptive term “going” teaches: שהלך בעצת בתו – that he followed his daughter’s advice. A Baraisa relates that when Pharaoh decreed for all male infants to be thrown into the river, Amram, the gadol hador, declared: לשוא אנו עמלין – We are laboring for nothing to have children, and he divorced his wife, and all Bnei Yisroel followed suit. Miriam told him: קשה גזירתך יותר משל פרעה – Your “decree” is worse than Pharaoh’s in three ways: now even females could not be born, these unborn children could not merit the World to Come, and your decree is certain to be fulfilled. Amram relented and remarried her. This is described with "ויקח" – and he took, which connotes a first marriage, to teach: שעשה לו מעשה ליקוחין – he made for her a ceremony akin to a first marriage. הושיבה באפריון ואהרן ומרים מרקדין לפניה – He seated her in a ceremonial chair used for carrying a bride, and Aharon and Miriam danced before her, ומלאכי השרת אמרו "אם הבנים שמחה" – and the malachim said, “the joyous mother of children.”

2. Pharaoh’s daughter retrieves Moshe from the Nile

The passuk says: ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור – And Pharaoh’s daughter went down to wash herself by the river. Rebbe Shimon bar Yochai said this teaches שירדה לרחוץ מגלולי אביה – that she went down to wash herself from her father’s idols (to convert). Her attendants are described as "הולכות" – walking: אין הליכה זו אלא לשון מיתה – This “walking” is none other than an expression of approaching death, as in the phrase "הולך למות" – going to die. Her attendants protested her saving Moshe, saying that even when a king’s decree is not kept by his subjects, at least his household members observe it. Gavriel came and struck them, killing them. Rebbe Yehudah and Rebbe Nechemiah dispute the meaning of "ותשלח את אמתה ותקחה" – and she sent forth her "אמה" and took [the basket]. One said it means her arm, and one said it means her maidservant (Gavriel left one alive, דלאו אורחא דבת מלכא למיקם לחודה – because it is not appropriate for a princess to stand alone). According to the opinion that it means her hand, the word אמתה is used to teach דאישתרבב אישתרבובי – that [her arm] extended greatly to reach him .

3. Moshe’s mother is brought to nurse him

Miriam asked Pharaoh’s daughter if she should summon a wet-nurse "מעבריות" – from the Hebrews. The Gemara explains: שהחזירוהו למשה על כל המצריות כולן ולא ינק – they brought Moshe around to all the Egyptian women, but he did not nurse from them. Hashem said,פה שעתיד לדבר עם השכינה יינק דבר טמא – should the mouth which is destined to speak with the Shechinah, nurse of a non-kosher substance (eaten by an Egyptian wet-nurse)?! Pharaoh’s daughter said to Yocheved: "היליכי את הילד הזה" – Take this child and nurse him for me. Rebbe Chama bar Rebbe Chanina said: מתנבאה ואינה יודעת מה מתנבאה – She was prophesying but was not aware what she was prophesying, "היליכי" הא שליכי – the word “heilichiis a contraction of here is that which is yours. Pharaoh’s daughter continued: "ואני אתן את שכרך" – and I will give your wages for nursing. Rebbe Chama bar Rebbe Chanina noted: לא דיין לצדיקים שמחזירין להן אבידתן – It is not enough for the righteous that what they lost is returned to them, אלא שנותנין להן שכרן – but they also pay them.

1. גזירת עמרם וחזר על ידי עצת מרים

וילך איש מבית לוי, להיכן הלך, אמר רב יהודה בר זבינא שהלך בעצת בתו, תנא עמרם גדול הדור היה כיון שאמר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו אמר לשוא אנו עמלין, עמד וגירש את אשתו, עמדו כולן וגירשו את נשותיהן, אמרה לו בתו אבא קשה גזירתך יותר משל פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות, פרעה לא גזר אלא בעוה"ז ואתה בעוה"ז ולעוה"ב, פרעה הרשע ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת אתה צדיק בודאי שגזירתך מתקיימת, עמד והחזיר את אשתו עמדו כולן והחזירו את נשותיהן, ויקח ויחזור מיבעי ליה, א"ר יהודה בר זבינא שעשה לו מעשה ליקוחין, הושיבה באפריון ואהרן ומרים מרקדין לפניה ומלאכי השרת אמרו אם הבנים שמחה

2. בת פרעה משך משה מן היאור

ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור, א"ר יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי מלמד שירדה לרחוץ מגלולי אביה, וכן הוא אומר אם רחץ ה' את צואת בנות ציון וגו', ונערותיה הולכות וגו' א"ר יוחנן אין הליכה זו אלא לשון מיתה, ותרא את התיבה בתוך הסוף כיון דחזו דקא בעו לאצולי למשה אמרו לה גבירתנו מנהגו של עולם מלך בשר ודם גוזר גזירה אם כל העולם כולו אין מקיימין אותה בניו ובני ביתו מקיימין אותה ואת עוברת על גזירת אביך, בא גבריאל וחבטן בקרקע

ותשלח את אמתה ותקחה, ר' יהודה ור' נחמיה חד אמר ידה, וחד אמר שפחתה, מ"ד ידה דכתיב אמתה, ומ"ד שפחתה מדלא כתיב ידה, ולמ"ד שפחתה הא אמרת בא גבריאל וחבטן בקרקע, דשייר לה חדא דלאו אורחא דבת מלכא למיקם לחודה, ולמאן דאמר ידה ליכתוב ידה הא קמ"ל דאישתרבב אישתרבובי

3. יוחבד נעשה מינקת למשה

מעבריות, מלמד שהחזירוהו למשה על כל המצריות כולן ולא ינק, אמר פה שעתיד לדבר עם השכינה יינק דבר טמא

ותאמר לה בת פרעה היליכי את הילד הזה, אמר רבי חמא בר' חנינא מתנבאה ואינה יודעת מה מתנבאה, היליכי הא שליכי, ואני אתן את שכרך, א"ר חמא בר' חנינא לא דיין לצדיקים שמחזירין להן אבידתן אלא שנותנין להן שכרן

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru