Nedarim Daf 39 נדרים דַף 39

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Visiting the sick in the case of a mudar hana’ah

The Mishnah on 38b taught: המודר הנאה מחבירו ונכנס לבקרו, עומד אבל לא יושב – One who is mudar hana’ah from his friend and he comes to visit him when he is sick, he may stand, but he may not sit. The Gemara on this Daf provides three explanations for this halacha. Shmuel said the case is where the sick person is mudar hana’ah from his visitor. The visit itself is not a forbidden benefit, because he is performing his own mitzvah and the ill person benefits indirectly. However, the Mishnah is discussing a place where those who sit with the sick when visiting, receive compensation for it, therefore doing so without payment would be a direct benefit and forbidden. Standing with the sick, however, is never allowed to be compensated (being the minimal form of the mitzvah), so doing so for free is permitted. The Gemara offers a second explanation: גזירה שמא ישהא בישיבה – a decree lest he remain sitting for longer than necessary for the mitzvah, which would be forbidden (since this would entitle him to compensation). Standing is permitted, because the requirement not to sit reminds him not to overstay.

Ulla explained that the Mishnah is speaking where the visitor is mudar hana’ah from the patient, but we assume דלא אדריה מן חיותיה – that the ill person did not prohibit him from helping him with his well-being, such as visiting him. Sitting is extraneous, so it is included in his neder.

2. The mouth of Gehinnom was one of the seven things created before the world

Rava taught: Moshe said regarding Korach: "אם בריאה יברא ה'" – “If Hashem will create an opening in the ground that swallows them etc.” He meant, אם בריאה גיהנם מוטב תהיה, אם לאו יברא השם – If Gehinnom is a creation already, good, but if not, Hashem should create it. The Gemara wonders, how could Moshe have been uncertain if Gehinnom existed? But a Baraisa taught that seven things were created before the world: Torah, teshuvah, Gan Eden, Gehinnom, the Kisei HaKavod, the Beis Hamikdash, and the name of Moshiach. The Gemara answers that Moshe was asking if the “mouth” (i.e., entrance) to Gehinnom was already created. When the Gemara objects to this, from the passuk which states: אין כל חדש תחת השמש – there is nothing new under the sun, which means that nothing new was created after the original Creation, the Gemara clarifies that he was asking if an entrance to Gehinnom was nearby, and if not, Hashem should bring one close.

3. ביקור חולים אין לה שיעור

A Baraisa taught: ביקור חולים אין לה שיעור – Visiting the sick has no limit. Rav Yosef originally understood this to mean אין שיעור למתן שכרה – that there is no limit to the reward given for the mitzvah. Abaye asked, do we know the limits of other mitzvos? But the Mishnah taught: הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה – Be as careful with a “minor” mitzvah as you are with a “major” one, שאין אתה יודע מתן שכרן של מצות – for you do not know the reward of various mitzvos. The Gemara therefore explains that the Baraisa refers to the mitzvah obligation as being without limit. Abaye said: אפי' גדול אצל קטן – Even a great person must visit a lesser person. Rava said: אפילו מאה פעמים ביום – One should visit even one hundred times a day. Rebbe Acha bar Chanina said: כל המבקר חולה - נוטל אחד מששים בצערו – Whoever visits a sick person takes away one sixtieth of his suffering. The Gemara proceeds to clarify the parameters of this teaching.

1. ביקור חולין לענין מודר הנאה

במתני', (לעיל דף לח, עמוד ב) המודר הנאה מחבירו ונכנס לבקרו עומד אבל לא יושב, במאי עסקינן אי בשנכסי מבקר אסורין על חולה אפילו יושב נמי, אי בשנכסי חולה אסורין על המבקר אפילו עומד נמי לא

אמר שמואל לעולם בשנכסי מבקר אסורין על החולה, ובמקום שנוטלין שכר על הישיבה ואין נוטלין שכר על העמידה, מאי פסקא, הא קא משמע לן דאף במקום שנוטלין שכר, על הישיבה בעי למשקל על העמידה לא בעי למשקל, ואיבעית אימא כדרבי שמעון בן אליקים גזירה שמא ישהא בעמידה, הכא נמי גזירה שמא ישהא בישיבה, עולא אמר לעולם בשנכסי חולה אסורין על המבקר, וכגון דלא אדריה מן חיותיה, אי הכי אפילו יושב נמי, הא אפשר בעמידה

2. שבעה דברים שנבראו קודם בריאת העולם

דרש רבא אם בריאה יברא ה', אם בריאה גיהנם מוטב תהיה, אם לאו יברא ה', איני והא תניא שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם, אלו הן תורה, ותשובה, גן עדן, וגיהנם, כסא הכבוד, ובית המקדש, ושמו של משיח

אלא הכי קאמר אי איברי ליה פומא מוטב, ואם לא יברא ה', והכתיב אין כל חדש תחת השמש, הכי קאמר אי הכא לא מקרב פומא להכא ליקרב

3. ביקור חולים אין לו שיעור

תניא ביקור חולים אין לה שיעור, מאי אין לה שיעור, סבר רב יוסף למימר אין שיעור למתן שכרה, אמר ליה אביי וכל מצות מי יש שיעור למתן שכרן, והא תנן הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה שאין אתה יודע מתן שכרן של מצות

אלא אמר אביי אפילו גדול אצל קטן רבא אמר אפילו מאה פעמים ביום

אמר רבי אחא בר חנינא כל המבקר חולה נוטל אחד מששים בצערו

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru