To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Mishnah on Daf 18b stated regarding nedarim: ופירושם להקל - their interpretation is accepted even if it is lenient. The Mishnah here gives numerous examples of someone who provides a far-fetched interpretation of his neder, the first one being: נדר בחרם ואמר לא נדרתי אלא בחרמו של ים - One vowed with a cherem and said afterwards, “I vowed only regarding the cherem (meaning the net) of the sea.” Rebbe Meir says about these cases: על כולן אין נשאלין להם - on all of them, they do not need to request a heter (i.e., the neder is invalid), ואם נשאלו עונשין אותן ומחמירין עליהן - and if they did request a heter, we punish them and are strict with them. The Gemara notes the apparent contradiction in the Mishnah whether a heter for the neder is required and explains that whereas a scholar is fully believed [Ran] about his original intent and does not require a heter, an am ha’aretz is not trusted and thus requires a heter. The Gemara explains that מחמירין עליה means דלא פתחינן ליה בחרטה - that we do not provide an opening for him with regret, meaning it is not annulled on the basis of mere regret for making the neder. Rather, he must offer a true pesach for his neder, stating that it was made based on a mistaken presumption. The Chochomim disagree and hold that we do provide an opening for him with regret, and we do not punish him for having violated the neder. However, he is instructed to keep his neder, so that he should not treat it lightly.
It was taught in a Baraisa regarding the purpose of the experience at Har Sinai, the passuk states: "בעבור תהיה יראתו על פניכם" זו בושה – “So that fear of Him will be in your faces,” this refers to the trait of shame, לבלתי תחטאו"” - “so that you should not sin,” מלמד שהבושה מביאה לידי יראת חטא - this teaches that shame leads to fear of sin. מיכן אמרו סימן יפה באדם שהוא ביישן - From here they said, it is a good sign for a person that he is bashful. אחרים אומרים כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא - Others say, anyone who exhibits shame does not quickly sin. ומי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני - And he who does not have shamefacedness, it is known that his ancestors did not stand at Har Sinai. The Ran explains that since the passuk quoted above describes the events of Har Sinai as imparting shame, one who does not exhibit this trait must not have descended from those present.
R’ Yochonon ben Dehavai said that he was told by angels about four disabilities in children which are caused by various improper activities of their parents during relations. The Gemara concludes that the Chochomim say that the halachah does not accord with Rabbi Yochonon ben Dehavai,אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה - rather, all that a man wants to do with his wife he may do. משל לבשר הבא מבית הטבח - This is comparable to meat that comes from the butcher; רצה לאכלו במלח אוכלו, צלי אוכלו, מבושל אוכלו, שלוק אוכלו - if he wants to eat it with salt, roasted, cooked, or stewed, he may do so. The Gemara provides a similar comparison with fish, and records two incidents where women were instructed to allow their husbands to do the activities that R’ Yochonon ben Dehavai condemned. It notes that the “angels” whom R’ Yochonon ben Dehavai was quoting, actually refers to the Rabbis, because we would not rule against angels in matters that they know more about than men.
למדנו במתנ' לעיל (דף יח, עמוד ב) סתם נדרים להחמיר ופירושם להקל, ובתמתני' כאן ממשיך בפירושם להקל
נדר בחרם ואמר לא נדרתי אלא בחרמו של ים, אין נשאלין להם ואם נשאלו עונשין אותן ומחמירין עליהן דברי ר' מאיר
ובגמ' פירש דברי רבי מאיר, אמר רב יהודה הכי קתני וכולן אין צריכין שאלה, בד"א בתלמיד חכם, אבל בעם הארץ שבא לישאל עונשין אותו ומחמירין עליו, ופי' מחמירין, דלא פתחינן ליה בחרטה
וחכ"א פותחין להן פתח ממקום אחר ומלמדין אותן כדי שלא ינהגו קלות ראש בנדרים
תניא בעבור תהיה יראתו על פניכם, זו בושה, לבלתי תחטאו, מלמד שהבושה מביאה לידי יראת חטא, מיכן אמרו סימן יפה באדם שהוא ביישן
אחרים אומרים כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא, ומי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני
אמר רבי יוחנן בן דהבאי ד' דברים סחו לי מלאכי השרת, ומנה דברים הנולדים ממי שנוהג שלא כשורה באשתו בשעת תשמיש
והגמ' מסיק א"ר יוחנן זו דברי יוחנן בן דהבאי, אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה, משל לבשר הבא מבית הטבח, רצה לאכלו במלח אוכלו, צלי אוכלו, מבושל אוכלו, שלוק אוכלו
אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן, דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי, ואמאי קרו להו מלאכי השרת, דמצייני כמלאכי השרת
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru