To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Mishnah taught that a nazir who may be tamei, and additionally may be a confirmed metzora, may eat kodshim after sixty days (when he is definitely no longer a metzora), and drink wine after 120 days. A Baraisa details the korbanos brought at the shaving after every thirty days (although a metzora and nazir tamei do not require thirty days, he must wait because he may be a nazir tahor): תגלחת ראשונה מביא צפורים וחטאת העוף ועולת בהמה – At the first shaving, he brings birds (for the metzora possibility- there is no concern of unnecesary korbanos, since it is done outside the Beis Hamikdash), a bird-chatas (for the nazir tamei possibility), and an animal-olah (for the nazir tahor possibility, without which he cannot shave). שניה מביא חטאת העוף ועולת בהמה – At the second shaving, he brings a bird-chatas and an animal-olah. Here, the bird-chatas functions as the korban for a nazir tamei (as above), or for the second shaving of a metzora. (Although normally requiring an animal, he impoverishes himself to be eligible for a bird-chatas, which can be brought out of doubt). Having completed the tzaraas process, he may now eat kodshim. At the third shaving, he brings a bird-chatas (for tumah) and an animal-olah (for nazir tahor). At the fourth shaving, having accommodated all other possibilities, he brings all three korbanos of a nazir tahor.
טמא ספק ומוחלט ודאי – If he was possibly tamei and definitely a confirmed metzora, אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים – he may eat kodshim after eight days. (He may shave immediately for his tzaraas, and the second shaving after seven days, since he is a definite metzora), ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ששים ושבעה ימים – and he may drink wine and become tamei from the dead after 67 days, i.e., two nezirus terms afterwards (since he may not be tamei, he must wait thirty days before shaving). If he is a possible metzora and definitely tamei, he may eat kodshim after 37 days (since he may not be a metzora, he must wait a week until he shaves as a nazir tamei, then wait a month), and completes nezirus after 74 days. (In case he was a metzora, he now waits a week to shave as a nazir tamei, and then the thirty days as nazir tahor). If he is definitely both, he shaves immediately, and again after seven days as a metzora (becoming permitted in kodshim after eight days), then shaves after seven days for tumah, then thirty days thereafter to complete his nezirus after 44 days.
The talmidim of Rebbe Shimon bar Yochai asked him:נזיר טהור ומצורע, מהו שיגלח תגלחת אחת ועולה לו לכאן ולכאן – A nazir tahor who is a metzora, can he shave one shaving and account for both obligations? Rebbe Shimon said he cannot (this is the premise for our Mishnah requiring four shavings) and explained: אילו זה לגדל וזה לגדל וזה להעביר וזה להעביר יפה אתם אומרים – Had each shaving been for the purpose of subsequent growth, or to remove hair, you would be correct. עכשיו נזיר להעביר ומצורע לגדל – But now that the nazir shaves only to remove, whereas the metzora shaves to grow for the second shaving, one shaving cannot count for two different purposes. He explained that shaving also cannot be accomplished simultaneously for the metzora’s second shaving and a nazir’s (although both are for removing hair), because they are different in that a metzora’s shaving precedes his korbanos, whereas a nazir’s follows his korbanos. Finally, he said a metzora’s first shaving and a nazir tamei’s shaving cannot be done simultaneously (although both are for subsequent growth, and both precede their korbanos), because a nazir tamei’s shaving takes place after his tevilah, whereas the metzora’s shaving precedes his tevilah.
במתני', נזיר שהיה טמא בספק ומוחלט בספק אוכל בקדשים אחר ששים יום ושותה יין ומטמא למתים אחר מאה ועשרים יום
תגלחת ראשונה מביא צפורים (למצורע, והם מובאים בחוץ ואין כאן חשש חולין בעזרא) וחטאת העוף (בשביל ספק נזיר טמא) ועולת בהמה (בשביל ספק נזיר טהור כדי לגלח עליו), שניה מביא חטאת העוף (לקרבן נזיר טמא או לקרבן מצורע עני ומפקיר נכסיו כדי להיות עני), ועולת בהמה
ועכשיו מותר לאכול בקדשים דודאי אינו מצורע, שלישית מביא חטאת העוף (לספק נזיר טמא) ועולת בהמה, רביעית מביא קרבן טהרה
טמא ספק ומוחלט ודאי, אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים, ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ששים ושבעה ימים
מוחלט ספק וטמא ודאי, אוכל בקדשים לאחר שלשים ושבעה ימים, ושותה יין ומיטמא למתים לאחר שבעים וארבעה ימים
טמא ודאי ומוחלט ודאי, אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים, ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ארבעים וארבעה ימים
שאלו תלמידיו את ר' שמעון בן יוחי נזיר טהור ומצורע מהו שיגלח תגלחת אחת ועולה לו לכאן ולכאן
אמר להן אינו מגלח, אמרו לו למה, אמר להן אילו זה לגדל וזה לגדל וזה להעביר וזה להעביר יפה אתם אומרים, עכשיו נזיר להעביר ומצורע לגדל
ולא תעלה לו לימי חלוטו ותעלה לו לימי ספרו, ואמר להן אילו זה לפני זריקת דמים וזה לפני זריקת דמים יפה אתם אומרים, אלא מצורע לפני זריקת דמים ונזיר לאחר זריקת דמים, ומסיק דאף לימי צרעתו וטומאתו נמי אינו עולה
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru