To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The opening Mishnah states: כל כינויי נזירות כנזירות – All substitute terms for nezirus are effective like a full declaration of nezirus. The Mishnah provides examples of such terms, such as נזיק, נזיח, and פזיח after first teaching that one who says אהא – “I will be,” or אהא נאה – “I will be handsome,” becomes a nazir. The Gemara explains that these are examples of ידות נזירות – partial declarations of nezirus and emends the Mishnah to first teach that ידות נזירות כנזירות – partial declarations of nezirus are like full declarations of nezirus. The Gemara asks that since substitute terms are taught first in the Mishnah, why did the Mishnah provide examples of partial declarations before those of substitute terms? It explains: הואיל ואתיין ליה מדרשא חביבין ליה – since partial declarations are learned from a derashah, they are especially precious to the Tanna. Still, the Mishnah begins by teaching the halachah of substitute terms, because it is the basic formula for accepting nezirus, and then teaches the halachah of partial declarations (before providing examples of each).
The Gemara asks: מכדי תנא בסדר נשים קאי מאי טעמא תני נזיר – The Tanna is involved with Seder Nashim. What is the reason that he teaches Nazir here? Tosafos explain that, as a mesechta dealing with korbanos, it would have been logical for it to be in Seder Kodashim. The Gemara answers that the Tanna is speaking about the passuk of divorce, which states: "כי מצא בה ערות דבר" – “for he has found about her a matter of adultery,” which led to the divorce. Nazir is therefore in Nashim, in proximity to the mesechtos of Sotah and Gittin, to say that the cause of her sin was drinking wine, and thus teaches: כל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין – Whoever sees a sotah in her disgrace should restrain himself through nezirus from wine.
The Mishnah taught that one who says אהא – “I will be,” is a nazir. The Gemara asks: דלמא אהא בתענית קאמר – Perhaps he is saying, “I will be in a state of fasting”? Shmuel answered: כגון שהיה נזיר עובר לפניו – The Mishnah is discussing a case where a nazir was passing before him, which indicates that his declaration was made to similarly accept nezirus. The Gemara persists that although a nazir is passing before him, perhaps his declaration was only meant to accept upon himself to provide the nazir with his korbanos brought at the end of his nezirus. It answers: דקאמר בלבו – he says that he had in his mind to become a nazir at the time of his declaration. His partial declaration of “I will be” while a nazir is passing by, coupled with his mental intent to accept nezirus, is a sufficient expression to effect nezirus. The second such case is one who said אהא נאה – “I will be handsome.” Here, too, the Gemara asks: ודלמא אנאה לפניו במצות – maybe he means I will be beautiful before Hashem in mitzvos, as a Baraisa taught: זה קלי ואנוהו – “This is my God and I shall beautify Him,” which means: אנאה לפניו במצות – I shall beautify myself before Him in the fulfillment of mitzvos, such as a beautiful sukkah, lulav, tzitzis, etc. Shmuel answered: שתפוס בשערו ואמר אנאה – It is in a case where he holds his hair and says, “I will be handsome,” indicating that he means to become a nazir.
במתני', כינויי נזירות כנזירות, האומר אהא הרי זה נזיר, או אהא נאה נזיר, נזיק נזיח פזיח הרי זה נזיר
ובגמ', פתח בכינויין ומפרש ידות (אהא ואהא נאה), אמר רבא ואיתימא כדי חסורי מיחסרא והכי קתני, כל כינויי נזירות כנזירות, וידות נזירות כנזירות, ואלו הן ידות האומר אהא הרי זה נזיר, והקשה הגמ', ולפרוש כינויי ברישא, ומסיק, ידות הואיל ואתיין ליה מדרשא חביבין, ליה וליפתח בהון ברישא, תנא כי מתחיל מתחיל בעיקר קרבן ולענין פירושי מפרש ידות ברישא
הקשה הגמ', מכדי תנא בסדר נשים קאי מאי טעמא תני נזיר, ופי' בתוס' דכיון דנזיר איירי בקרבנות נזיר ראויה היתה להיות בסדר קדשים
תנא אקרא קאי, והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר, וה"ק מי גרם לה לעבירה יין, וקאמר כל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין
במתני', האומר אהא הרי זה נזיר, ובגמ', דלמא אהא בתענית קאמר, אמר שמואל כגון שהיה נזיר עובר לפניו, ודלמא לפוטרו מן קרבנותיו קאמר, דקאמר בלבו, אי הכי מאי למימרא, מהו דתימא בעינן פיו ולבו שוין קמ"ל
וכן איתא במתני', אהא נאה נזיר, ובגמ', ודלמא אנאה לפניו במצות, כדתניא זה קלי ואנוהו, אנאה לפניו במצות, אעשה לפניו סוכה נאה, לולב נאה, ציצית נאה, אכתוב לפניו ספר תורה נאה, ואכרכנו בשיראין נאים, אמר שמואל שתפוס בשערו ואמר אנאה
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru