To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
It was taught in a Baraisa: Rebbe Yose said: גר נושא ממזרת – A convert may marry a mamzeres, but Rebbe Yehudah says he cannot. The Gemara explains that the word "קהל" – congregation is written five times regarding those prohibited to marry into “Hashem’s congregation.” Rebbe Yose holds all five are needed: one prohibits a mamzer, etc. from marrying into a family (“congregation”) of Kohanim, one for Leviim, and one for Yisraelim. The fourth permits a mamzer to marry a “shetuki” (i.e., an uncertain mamzer), and the fifth permits a shetuki (Biblically) to marry a legitimate Yisroel. Since no "קהל" remains to include converts as a "קהל", it emerges that קהל גרים לא איקרי קהל – the congregation of converts is not considered a congregation regarding the prohibition to marry a mamzer. Three explanations are given why Rebbe Yehudah has an extra קהל to include converts.
The Mishnah taught that a shetuki (one whose father is unknown) may not marry a legitimate Yisroel. Rava says that Biblically, a shetuki is permitted to a legitimate Yisroel (without concern for mamzerus). Only a minority of people who may have had relations with this unmarried woman are relatives who would render the child a mamzer, so if the man went to her, we rule כל דפירש מרובא פריש – whatever departs, we assume it departs from the majority( Even if the woman went to him, considering him "קבוע" – fixed in place, which is ruled כמחצה על מחצה – fifty-fifty, the child is still permitted to a legitimate Yisroel, because the Torah says: לא יבא ממזר – A mamzer may not enter into the congregation of Hashem, teaching: ממזר ודאי הוא דלא יבא הא ממזר ספק יבא – only a definite mamzer cannot enter, but an uncertain mamzer may enter. Rava initially explains that a shetuki is Rabbinically forbidden from marrying a legitimate Yisroel to avoid possibly marrying one’s paternal sister (since his father is unknown). The Gemara proves this is considered unlikely and concludes: מעלה עשו ביוחסין – they set a high standard regarding genealogy. A similar discussion and conclusion follow regarding an אסופי – foundling, whose father and mother are both unknown.
Rav Chisda said: שלשה נאמנים לאלתר אלו הן – Three people are believed only when they testify immediately, and they are: אסופי חיה ופוטרת חברותיה – one who testifies about an asufi, a midwife, and one releasing her fellow [women] from niddah concerns. The first was explained above by Rav: כל זמן שבשוק – as long as he is in the street, אביו ואמו נאמנים עליו – his father and mother are believed to claim he is their child. But once he was gathered in from the street, he is considered an asufi and requires full testimony. A Baraisa teaches that a midwife is believed about newborn twins to identify which emerged first, but only if she had not left the room. Rebbe Eliezer says that even if she merely turned her face away, she is no longer believed. In the final case, a Mishnah teaches that three women who slept in one bed, and blood is found under one of them, all are tamei (niddah) out of doubt. However, if one checked herself and found herself to be a niddah, we assume the blood came from her, and the others are tahor. Rav Chisda says this is only so if she checked herself immediately.
ת"ר גר נושא ממזרת דברי ר' יוסי, ר' יהודה אומר גר לא ישא ממזרת, אחד גר אחד עבד משוחרר וחלל מותרים בכהנת, מ"ט דרבי יוסי חמשה קהלי כתיבי, חד לכהנים, וחד ללוים, וחד לישראלים, וחד למישרי ממזר בשתוקי, וחד למישרי שתוקי בישראל, קהל גרים לא איקרי קהל, ורבי יהודה כהנים ולוים מחד קהל נפקי אייתר ליה לקהל גרים, ואיבעית אימא ה"נ תרי קהלי נינהו ממזר בשתוקי ושתוקי בישראל מחד קהל נפקא, לא יבא ממזר בקהל ה' ממזר ודאי הוא דלא יבא הא ממזר ספק יבא בקהל ודאי הוא דלא יבא הא בקהל ספק יבא, ואיבעית אימא הני נמי תרי קהלי נינהו וטעמיה דרבי יהודה מהכא הקהל חוקה אחת לכם ולגר הגר
במתני' איתא דשתוקי לא ישא ישראל, אמר רבא דבר תורה שתוקי כשר מאי טעמא רוב כשרים אצלה ומיעוט פסולין אצלה, ואי אזלי אינהו לגבה כל דפריש מרובא פריש, מאי אמרת דילמא אזלה איהי לגבייהו הוה ליה קבוע וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, והתורה אמרה לא יבא ממזר ממזר ודאי הוא דלא יבא הא ממזר ספק יבא בקהל ודאי הוא דלא יבא הא בקהל ספק יבא, ומה טעם אמרו שתוקי פסול גזירה שמא ישא אחותו מאביו, והגמ' מדחה טעם ומסיק, אלא מעלה עשו ביוחסין, וכן אמר רבא לענין אסופי
אמר רב חסדא שלשה נאמנים לאלתר אלו הן, אסופי, חיה, ופוטרת חברותיה, אסופי הא דאמרן, דאמר רב כל זמן שבשוק אביו ואמו נאמנים עליו, חיה דתניא חיה נאמנת לומר זה יצא ראשון וזה יצא שני, במה דברים אמורים שלא יצתה וחזרה, אבל יצתה וחזרה אינה נאמנת, רבי אליעזר אומר הוחזקה על עומדה נאמנת ואם לאו אינה נאמנת, מאי בינייהו איכא בינייהו דאהדר אפה, פוטרת חברותיה מאי היא דתנן שלש נשים שהיו ישנות במטה אחת ונמצא דם תחת אחת מהן כולן טמאות, בדקה אחת מהן ונמצאת טמאה היא טמאה וכולן טהורות, אמר רב חסדא שבדקה עצמה כשיעור ווסת
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru