To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The next Mishnah states: נכסים שיש להם אחריות – [Unmovable] properties (such as land), which have “responsibility” (meaning creditors rely on them for collection), נקנין בכסף ובשטר ובחזקה – are acquired with money, a document, or chazakah, an act demonstrating ownership. שאין להם אחריות אין נקנין אלא במשיכה – [Movable] properties are only acquired with drawing them near. The Gemara will explain that according to Rebbe Yochanan, who says that Biblically, movable possessions are acquired with money, this Mishnah reflects the Rabbinic enactment to acquire them with משיכה. Rav says: לא שנו אלא במקום שאין כותבין את השטר – They only taught that money acquires land in a place where they do not ordinarily write a document for the sale, אבל במקום שכותבין את השטר לא קנה – but in a place where they write a document for the sale, he does not acquire the land until the שטר is given, because the buyer is not confident in the sale until he receives it. Rav adds that the buyer can stipulate to choose which kinyan to use, allowing him to retract before the שטר is given, but if the seller wants to retract, the buyer can say he already acquired the land with the money.
Shmuel says: לא שנו אלא בשטר מתנה – They only taught that a שטר acquires alone regarding a document of a gift, אבל במכר לא קנה עד שיתן לו דמים – but regarding a sale, he does not acquire it until he gives him money, because the seller does not commit to the sale without receiving payment. Rav Hamnuna challenged him from a Baraisa describing the שטר, which states that if he writes on a paper or shard, שדי מכורה לך – “My field is hereby sold to you,” or שדי נתונה לך – “My field is hereby given to you,” הרי זו מכורה ונתונה – it is sold or given. Clearly, a שטר works alone even for a sale!? He answered: במוכר שדהו מפני רעתה – the Baraisa is discussing one selling his field because of its poor quality. To prevent the buyer from retracting, the seller is willing to complete the transaction before receiving money. Rav Ashi answered that the Baraisa is actually discussing a single case of a gift, and the owner wrote both terms (of selling and gifting) כדי ליפות את כוחו – to enhance [the recipient’s] rights. He commits to compensate the recipient if the land is collected by the first owner’s creditor, as if it was a sale.
The Mishnah taught that movable possessions can be acquired alongside an acquisition of unmovable property, known as "אגב". This is based on a passuk: ויתן להם אביהם מתנות וגו' עם ערי מצורות ביהודה – And their father gave them gifts etc. together with fortified cities in Yehudah, implying the gifts were acquired automatically with the cities. The Gemara asks: בעינן צבורים או לא – Do we require the movable items to be piled on the land being acquired to include them in the transaction, or not? Can אגב even work to acquire items elsewhere? Rav Yosef quoted a Mishnah stating that קרקע כל שהוא – land of any size is subject to numerous halachos of land, including the ability to acquire movable possessions with it. If אגב requires being on the property, what could be acquired on this tiny land? Rav Shmuel bar Bisna answered: כגון שנעץ בה מחט – where he stuck a needle into [the land], and when Rav Yosef expressed his annoyance at this answer, Rav Ashi clarified he could mean where a pearl worth a thousand zuz was hung from it. The Gemara on the next Daf concludes that אגב works even where the possessions are not on the property.
במתני', נכסים שיש להם אחריות נקנין בכסף ובשטר ובחזקה, שאין להם אחריות אין נקנין אלא במשיכה, והגמ' ביאר דלר' יוחנן דמדאורייתא מטלטלין נקנין בכסף מתני' קאי אחר תקנתא דרבנן דאין נקנין אלא במשיכה
אמר רב לא שנו אלא במקום שאין כותבין את השטר, אבל במקום שכותבין את השטר לא קנה ואי פריש פריש, כי הא דרב אידי בר אבין כי זבין ארעא אמר אי בעינא בכספא איקני אי בעינא בשטרא איקני, אי בעינא בכספא איקני דאי בעיתו למיהדר לא מציתו הדריתו, ואי בעינא בשטרא איקני דאי בעינא למיהדר הדרנא בי
אמר שמואל לא שנו אלא בשטר מתנה אבל במכר לא קנה עד שיתן לו דמים, מתיב רב המנונא בשטר כיצד כתב לו על הנייר או על החרס אע"פ שאין בהם שוה פרוטה שדי מכורה לך שדי נתונה לך הרי זו מכורה ונתונה, הוא מותיב לה והוא מפרק לה במוכר שדהו מפני רעתה, רב אשי אמר במתנה ביקש ליתנה לו, ולמה כתב לו לשון מכר כדי ליפות את כוחו, ופרש"י, שאם יגבנה בעל חוב של נותן ממנה ישוב עליו לתבוע ממנו דמים המפורשים
ממשיך המשנה, נכסים שאין להם אחריות נקנין עם נכסים שיש להם אחריות בכסף ובשטר ובחזקה, ובגמ', מנהני מילי אמר חזקיה דאמר קרא ויתן להם אביהם מתנות וגו' עם ערי מצורות ביהודה
איבעיא להו בעינן צבורים או לא, אמר רב יוסף תא שמע ר' עקיבא אומר קרקע כל שהוא חייבת בפאה, ובבכורים, ולכתוב עליה פרוסבול, ולקנות עמה נכסים שאין להם אחריות, ואי אמרת בעינן צבורים כל שהוא למאי חזי, תרגומא רב שמואל בר ביסנא קמיה דרב יוסף כגון שנעץ בה מחט, א"ל רב יוסף קבסתן איכפל תנא לאשמועינן מחט, אמר רב אשי מאן לימא לן דלא תלה בה מרגניתא דשוויא אלפא זוזי
והגמ' בדף הבאה מסיק דלא בענינן ציבורין
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru