Eruvin Daf 93 עירובין דַף 93

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. לא מצינו מחיצה לאיסור

On Daf 92b Abaye said that we never find a case where adding mechitzos creates an issur that did not exist when the mechitzah was not there. The Gemara already challenged Abaye’s premise twice on Daf 92b and continues to challenge him on this Daf. Rabbah bar Rav Chanan said to Abaye, ולא מצינו מחיצה לאיסור – Do we not find examples of a mechitzah that causes an issur? But it was taught in a Baraisa regarding Kilayim, בית שחציו מקורה וחציו אינו מקורה – In a house that is half roofed and half unroofed, גפנים כאן מותר לזרוע כאן – if there are vines growing here (i.e. under the roofed part), it is permitted to plant grain or greens here (i.e. under the unroofed part), even without leaving the normally required distance of four amos between the vineyard and the plantings. Rashi explains that we apply the principle of פי תקרה יורד וסותם  - the edge of the roof extends downwards and seals, partitioning the vineyard from the plantings.

Rabba bar Rav Chanan concludes his question, that if they had extended the roof so that it covers the entire house, it would be prohibited to plant grain or greens within four amos of the vines. We  see from this that adding a roof, which is a form of mechitzah, can cause an issur. Abaye responded, התם סילוק מחיצות הוא – In this case, one is removing the partition. Meaning, the addition of the second half of the roof is not considered adding a mechitzah, but rather eliminating the mechitzah that had previously covered until the middle of the house and separated the vines from the plantings. 

2. A five tefach high chatzeir with a five tefach high wall

Rav Chisda says that גידוד חמשה ומחיצה חמשה – a chatzeir that is five tefachim higher than a neighboring chatzeir, and also has a wall that is five tefachim high, is not considered to have a ten tefach high wall, unless the partition consists entirely of elevation or of mechitzah. The Gemara questions this from a Baraisa which states that in the above case, the two adjoining chatzeiros may not have one eruv for both of them. We see from this that the גידוד חמשה ומחיצה חמשה do indeed combine to create a ten tefach wall, thereby not allowing the two chatzeiros to join in one eruv. The Gemara answers that when Rav Chisda said that we do not look at this case as there being a ten tefach wall, he meant this only regarding the top chatzeir, being that one in the top chatzeir only sees the five tefachim of wall, however, regarding the bottom chatzeir, from which ten tefachim of ground and wall can be seen, it is indeed considered a wall. Therefore, the Baraisa states that the two chatzeiros may not have one single eruv.

3. A wall in between chatzeiros that falls on Shabbos

Rav Hoshaya asks what the law is about דיורין הבאין בשבת – residents arriving on Shabbos. Rashi explains that the case is that there is a wall in between two chatzeiros which fell on Shabbos. Each chatzeir had its own eruv, but now that the wall fell the two chatzeiros are one large chatzeir containing the residents of both. Rav Hoshaya’s question is if the residents of both chatzeiros are now forbidden to carry being that people who had not joined in their eruv (meaning the residents of the other chatzeir) have now joined them on Shabbos. The Gemara suggests a proof but then refutes it.

1. לא מצינו מחיצה לאיסור

לעיל (דף צב, עמוד ב) אמר אביי דלא מצינו מחיצה לאיסור ושם הגמ' הביא ב' קושיות עליו וכאן ממשיך הגמ' להקשות על סברא זו

אמר ליה רבה רב רב חנן לאביי ולא מצינו מחיצה לאיסור והתניא בית שחציו מקורה וחציו אינו מקורה גפנים כאן מותר לזרוע כאן, וכלומר אף אם אינו מניח הריוח של ד' אמות הצריך בין גפנים וזרעים, ופרש"י דאמרינן פי תקרה יורד וסותם מהגג למטה ונעשה כמו מחיצה בין הגפנים והזרעים

ואם היה הגג מקורה לגמרי היה אסור לזרוע סמוך להגפנים ונמצא שהמחיצה (הגג) גורם איסור

אמר ליה אביי התם סילוק מחיצות הוא, כלומר שאינו מחיצה הגורם איסור אלא כיון שמשלים הגג (המחיצה) ממילא אין כאן מקום לומר פי תקרה שאין לך פה של הגג

2. גידוד חמשה ומחיצה חמשה

אמר רב חסדא גידוד חמשה ומחיצה חמשה אין מצטרפין עד שהיא או כולו בגידוד או כולו במחיצה

והגמ' הק' עליו מברייתא דתניא, שתי חצירות זו למעלה מזו ועליונה גבוהה מן המתחתונה עשרה טפחים או שיש בה גידוד חמשה ומחיצה חמשה מערבין שנים ואין מערבין אחד, ונמצא שהגידוד והמחיצה מצטרפין ולהכי אין מערבין אחד דיש מחיצה ביניהם

והגמ' תירץ מודה רב חסדא בתחתונה, כלומר לגבי העליון אינו נחשב מחיצה דלו אינו נראה אלא מחיצה חמשה אבל להתחתון יש שפיר מחיצה עשרה בינו ובין העליון

3. דיורין הבאין בשבת

בעי רב הושיע דיורין הבאין בשבת מהו שיאסרו

ופרש"י כגון כותל שבין שתי חציורת שנפל בשבת דהיינו דיורייהו השתא כי הדדי, מהו שיאסרו זה על זה

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru