To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rav Adda bar Masnah challenged Rava’s position that a korah needs to be on top of the walls of a mavoi, from a Baraisa that states when a korah is משוכה או תלויה- a beam is drawn away from the mavoi (meaning, that the beam is drawn towards the reshus harabim, and not on top of the walls of the mavoi), or suspended above the mavoi (meaning, that its two ends don’t reach the walls), if it is within three tefachim the mavoi is permitted.
The Gemara answers that the case of meshuchah is referring to a korah that is above the walls of the mavoi, but does not reach across to the other side of the mavoi, and the case of a teluyah is where the korah does not reach the walls on both sides. (The Baraisa stated both cases to teach that the principle of lavud not only applies on one side, but it can be applied to both sides simultaneously).
Rav Ashi says that the Baraisa is referring to a case of משוכה והיא תלויה - a single case, where the korah does not reach either side of the mavoi and is also suspended above them, supported by two L-shaped pegs. (The Baraisa is coming to teach that we can apply the leniences of lavud and chavot, simultaneously. (Chavot allows us to view the korah as if it is positioned between the two walls instead of suspended above them).
Rebbe Yochanan rejected Rebbe Zakkai’s teaching that the area opposite a lechi or under a korah is judged to be a karmelis in which carrying is forbidden. Abaye said that Rebbe Yochanan only disagreed regarding the area under the korah but he does agree that the area opposite the lechi is forbidden. Rava said that Rebbe Yochanan also disagreed regarding the lechi and holds that is permissible to carry opposite it.
Rava says that his position is derived from a statement made in the name of Rebbe Yochanan that it is permissible for people in reshus harabim or in a reshus hayachid to carry into a makom petur, an insignificant area that is less than four by four tefachim that is between them, (provided they do not afterwards transfer that object into the other reshus). Similarly, the area opposite the lechi is insignificant and people should be able to carry opposite it. Abaye responds that that case was where the makom petur was raised three tefachim above the level of the reshus harabim, which makes it distinct from the reshus harabim. The Gemara continues with Abaye bringing the source for his position.
It was said regarding a lechi, נראה מבפנים ושוה מבחוץ – if it is visible from the inside and flush on the outside, נידון משום לחי – it is judged to be a valid lechi. However, regarding נראה מבחוץ ושוה מבפנים – a lechi that is visible from the outside and flush on the inside, it is a machlokes between Rebbe Chiya and Rebbe Shimon the son of Rebbe whether it is a valid lechi.
The one who says that it is invalid holds the lechi is not fulfilling its primary function which is to remind those in the mavoi not to carry into the reshus harabim. The one who says that it is valid, holds that people in reshus harabim can see it, and even those in the mavoi can see it when they step out of the mavoi.
בדף ח, עמוד ב, רבא אמר צריכין קורה ע"ג מבוי, ורב אדא בר מתנה הקשה עליו מברייתא האומר היתה קורתו משוכה או תלויה שכשרה. ומשמע דמשוכה היינו מבחוץ, (כגון הך ציור דרבא לעיל דמבוי ע"ג יתידות).
הגמ' מתרץ דמשוכה ותלויה שניהם פירושם בפנים, משוכה היינו שאין הקורה מגיע להמבוי מצד אחד ואמרינן לבוד כדי לחברו להכותל. ותלוי היינו שאינו מחובר להכותל משני צדדים, וקמ"ל דאמרינן לבוד אף אם הוא משתי רוחות.
רב אשי אמר פירוש הברייתא הוא, משוכה והיא תלויה, והיינו שנעץ הקורה על גבי יתידות עקומות (דהיינו שאין הקורה מגיע לכותל וגם תלויה למעלה מגובה הכותל) וקמ"ל דאמרינן לבוד וחבוט בבת אחת.
תני ר' זכאי קמיה דר' יוחנן בין לחיים ותחת הקורה נידון ככרמלית, ור' יוחנן פליג עליה. אביי אמר דר' יוחנן פליג ומתיר לטלטל רק בקורה אבל בין לחיים מודה דאסור, ורבא אמר בין לחיים נמי מותר. רבא הביא ראי' ממימרא דר' יוחנן, מקום שאין בו ד' על ד' מותר לבני רה"ר ולבני רה"י לכתף עליו ובלבד שלא יחליפו. ואביי דחה ראי' זו דהתם איירי בגבוה ג' וממילא ניכר שאינו חלק מהרה"ה.
איתמר נראה מבפנים ושוה מבחוץ נידון משום לחי נראה מבחוץ ושוה מבפנים, רבי חייא ורבי שמעון ב"ר חד אמר נידון משום לחי וחד אמר אינו נידון משום לחי. והגמ' הביא ראי' דר' חייא הוא האומר נידון משום לחי, דתני רבי חייא כותל שצידו אחד כנוס מחבירו בין שנראה מבחוץ ושוה מבפנים ובין שנראה מבפנים ושוה מבחוץ נידון משום לחי.
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru