To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rachavah tested the Rabbanon with the following question: If there are two chatzeiros with two houses between them, and one chatzeir placed its eruv in the house which adjoins the other chatzeir, and the other chatzeir did the same and placed its eruv in the house adjoining the other chatzeir, do they each acquire an eruv or not? The question hinges on the following: Do we judge each house as the house for an eruv on the far side, and the house in between as a בית שער – a gatehouse, or do we judge each house as a בית שער, to the chatzeir that adjoins it? The Rabbanon answered that either way they do not acquire an eruv. If each house is deemed a בית שער it does not work since an eruv in a בית שער is invalid. If each house is deemed a house, then each chatzeir would have to walk through a house that was not joined in its eruv.
The Gemara clarifies that this is different than bein hashemashos which can be deemed halachically nighttime for some and daytime for others, since לא מינכרא מילתא – it is not a noticeable thing, since the first part could be day and the latter part night. It is therefore not a clear contradiction, and people will take these halachos seriously. A house, however, must be either a house or a בית שער, not both. Rashi explains that to consider it as a house to one person and as a בית שער to another, will make this halacha look like a joke.
The opening Mishnah of the seventh perek states, חלון שבין שתי חצרות ארבעה על ארבעה בתוך עשרה – In a case of a window between two chatzeiros that is at least four tefachim by four tefachim in size and located within ten tefachim of the ground, מערבין שנים – the residents of the two chatzeiros may join in two independent eruvs, because they are still considered separate areas, ואם רצו מערבין אחד – or if they desire they may join in one communal eruv because the window connects them. Rashi explains that since the height of the wall to the window is less than the ten-tefachim minimum height of a mechitzah, and since the window’s size qualifies it as a portal, the two chatzeiros are considered connected and may join in an eruv.
Rebbe Yochanan said that a round window in the wall must have a circumference of twenty-four tefachim, and the lower two tefachim and a bit more must be within ten tefachim of the ground so that if one inscribes a four by four square inside the circle it will be found that part of the square is within ten tefachim of the ground. The Gemara analyzes this ruling.
Rav Nachman said, לא שנו אלא חלון שבין שתי חצרות – this ruling was only learned regarding a window between two chatzeiros, אבל חלון שבין שני בתים – but a window that is between two houses, אפילו למעלה מעשרה נמי – even it is completely above ten tefachim, אם רצו מערבין אחד – if the residents of the two homes want to join in one mutual eruv, they may. The reason for this is, ביתא כמאן דמלי דמי – a house is regarded as being full of objects. Therefore, the window is considered as though it were not higher than ten tefachim from the floor.
בדיק רחבה לרבנן, ב' חצירות וב' בתים ביניהם זה בא דרך זה ונתן עירובו בזה וזה בא דרך זה ונתן עירובו בזה קנו עירוב או לא, מי משויה להו לגבי דהאי בית ולגבי דהאי בית שער ולגבי דהאי בית שער ולגבי דהאי בית
אמרו לו שניהן לא קנו עירוב מה נפשך אי בית שער משוית ליה הנותן את עירובו בבית שער אכסדרה ומרפסת אינו עירוב אי בית משוית ליה קא מטלטל לבית דלא מערב ליה
והגמ' מחלק בין הא דשנים שנתנו עירובין, אחד בין השמשות ונאכל משתחשך ואחד מבעוד יום ונאכל בין השמשות ואמרו רבנן שניהם קנו עירוב והלא הכא נמי סתרי הב' עירובין אהדדי
משום דהתם לא מינכרא מילתא אבל הכא מינכרא מילתא דהבית הוי או בית שער או בית וא"א להיות שתיהם
במתני', חלוק שבין שתי חצירות ארבעה על ארבעה בתוך עשרה מערבין שנים ואם רצו מערבין א'
ופרש"י דכיון דהחלון קאי בתוך עשרה שהוא שיעור מחיצה וגם יש להחלון שיעור פתח יכולים לערב אחד על ידי החלון
ובגמ' אמר ר' יוחנן חלון עגול צריך שיהא בהיקפו עשרים וארבעה טפחים ושנים ומשהו מהן בתוך י' שאם ירבענו נמצא משהו בתוך י'
אמר רב נחמן לא שנו אלא חלון שבין ב' חצירות אבל חלוק שבין ב' בתים אפילו למעלה מעשרה נמי אם רצו לערב מערבין אחד
מ"ט ביתא כמאן דמלי דמי
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru