To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rav Nachman said in the name of Shmuel, היה מהלך ואינו יודע תחום שבת – if someone was walking on Shabbos and he does not know where the Shabbos techum ends, מהלך אלפים פסיעות בינוניות – he may walk two thousand average-sized steps in one direction, וזו היא תחום שבת – and this is the measure of the techum. Rashi explains that the distance traveled by a person with each step is one amah.
Rav Nachman also said in the name of Shmuel, שבת בבעקה והקיפוה נכרים מחיצה בשבת – if he made his Shabbos residence in an open field (thereby giving him two thousand amos from that spot), and nochrim encircled it with partitions on Shabbos, מהלך אלפים אמה – he may still walk only two thousand amos from his makom shevisa. Rashi explains that since the eruv took effect when it was an open area, we cannot consider the large enclosed area as dalet amos based on walls erected later. ומטלטל בכולה על ידי זריקה – However, he may transport objects within the entire enclosure by means of throwing. Since the field is enclosed it has the status of a reshus hayachid in which carrying is permitted.
Rav Huna agrees that he can walk two thousand amos in any direction from his makom shevisa, but he may only be מטלטל ארבע אמות, - carry four amos. He does not permit throwing the object beyond his techum, שמא ימשך אחר חפצו – out of concern that he might be drawn after his object and step out of his techum. He restricts carrying within the two thousand amos of his makom shevisa, משום דהוי כמחיצה שנפרצה במלואה למקום האסור לה – because this case is similar to a partition that was breached along its entire length, leaving it completely open to a place in which carrying is forbidden. Meaning, that since the enclosed area now has two areas, one in which he is permitted to walk and should be permitted to carry in, and another in which he is forbidden to carry in even by throwing, because it is beyond his techum limit, and these two areas are not partitioned off from each other, he is forbidden to carry even within his two thousand amos.
In the Mishnah on Daf 41b, Rabban Gamliel and Rebbe Eliezer ben Azaryah were in a boat that had sailed beyond the techum, and they walked within the entire ship on Shabbos, whereas Rebbe Yehoshua and Rebbe Akiva did not move out of their four amos.
The Gemara brings two explanations why the halacha is like Rabban Gamliel. Rabbah says, הואיל ושבת באויר מחיצות מבעוד יום – because he established his Shabbos residence within the walls of the ship while it was still day, which enables him to treat the entire ship as his four amah area. Rebbe Zeirah said the reason is, הואיל וספינה נוטלתו מתחילת ארבע ומנחתו בסוף ארבע – because the ship is constantly in motion, he constantly gets a new dalet amos within which to walk. The Gemara addresses what the practical difference is between these two opinions.
אמר רב נחמן אמר שמואל היה מהלך ואינו יודע תחום שבת מהלך אלפים פסיעות בינוניות וזו היא תחום שבת
ופרש"י, דרך הליכתו של אדם אמה
ואמר רב נחמן אמר שמואל שבת בבקעה והקיפוה נכרים מחיצה בשבת מהלך אלפים אמה ומטלטל בכולה על ידי זריקה
ורב הונא אמר מהלך אלפים אמה ומטלטל ד' אמות
והק' הגמ' על רב הונא למה אינו מתיר לטלטל חוץ לתחום הלא מחיצה העשיוה בשבת שמיה מחיצה, ותירץ הגמ' גזירה שמא ימשך אחר חפצו, דהיינו אם מתירין לטלטל על ידי זריקה חוץ לתחום יש לחוש שמא יהלך שם
והק' שוב הגמ' דעל כל פנים יהי' מותר לטלטל בתוך תחומו דהא מחיצה עשיוה בשבת שמיה מחיצה וליכא גזירה תוך התחום
ותירץ הגמ' כיון דאינו יכול לטלטל חוץ לתחום אף המקום תוך התחום אסור דהוי פרוץ למקום האסור לה (השטח שהוא חוץ לתחומו)
במתני' לעיל (דף מא, עמוד ב) למדנו הוליכוהו לעיר אחרת נתנוהו בדיר או בסהר רן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה אומרים מהלך את כולה רבי יהושע ור"ע אומרים אין לו אלא ד' אמות. וכן פליגי שם אם הפליג ספינה בים אם מותר להלך בכל הספינה כולה או דוקא בד' אמות.
והכא בגמ' פסוק רב ושמואל כרבן גמליאל בספינה (אף כי חלקו אם קי"ל כוותיה בדיר וסהר)
והגמ' ביאר מאי טעמא פסקו כוותיה בספינה
אמר רבה הואיל ושבת באויר מחיצות מבעוד יום
ר' זירא אמר הואיל וספינה נוטלתו מתחילת ארבע ומנחתו בסוף ארבע
והגמ' הביא מאי ביניינו דהני תרי טעמי
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru