To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rabbi Eliezer identifies the end time for Krias Shema as the end of the first mishmar (watch), to teach us that there are three heavenly watches in the evening when Hashem roars like a lion, lamenting that the sins of His children caused the destruction of the Beis HaMikdash and their exile.
Three reasons one may not enter a churvah (ruin):
a. suspicion of inappropriate behavior
b. the danger of collapse
c. the danger of harmful mazikin found there
The northern wind would blow across Dovid Hamelech’s harp exactly at midnight, upon which he would wake up and sing Hashem’s praises for the rest of the night.
במתני' איתא דר' אליעזר סבר שקורין שמע בערבין עד אשמורה ראשונה, מאי קסבר ר' אליעזר אי קסבר שלש משמרות הוי הלילה לימא עד ארבע שעות, ואי קסבר ארבע משמרות הוי הלילה לימא עד שלש שעות, לעולם קסבר שלש משמרות הוי הלילה והא קמ"ל דאיכא משמרות ברקיע, ואיכא משמרות בארעא, דתניא ר' אליעזר אומר שלש משמרות הוי הלילה ועל כל משמר ומשמר יושב הקב"ה ושואג כארי, שנאמר ה' ממרום ישאג וממעון קדשו יתן קולו שאוג ישאג על נוהו, וסימן לדבר משמרה ראשונה חמור נוער, שניה כלבים צועקים, שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה
אמר רב יצחק בר שמואל משמיה דרב ג' משמרות הוי הלילה, ועל כל משמר ומשמר יושב הקב"ה ושואג כארי ואומר אוי לבנים שבעונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין אומות העולם
הגמ' הביא מעשה עם ר' יוסי שנכנס לחורבה להתפלל, ופגע בו אליהו זכור לטוב ואמר לו שאין נכנסין לחורבה
ת"ר מפני שלשה דברים אין נכנסין לחורבה, מפני חשד, מפני המפולת, ומפני המזיקין, מפני חשד ותיפוק ליה משום מפולת בחדתי, ותיפוק ליה משום מזיקין, בתרי, אי בתרי חשד נמי ליכא, בתרי ופריצי, מפני המפולת ותיפוק ליה משום חשד ומזיקין, בתרי וכשרי, מפני המזיקין ותיפוק ליה מפני חשד ומפולת, בחורבה חדתי ובתרי וכשרי, אי בתרי מזיקין נמי ליכא, במקומן חיישינן, ואב"א לעולם בחד ובחורבה חדתי דקאי בדברא דהתם משום חשד ליכא דהא אשה בדברא לא שכיחא ומשום מזיקין איכא
הגמ' הביא שדוד המלך היה עוסק בתורה מחצות לילה עד הבקר, והקשה הגמ' ודוד מי הוה ידע פלגא דליליא אימת, השתא משה רבינו לא הוה ידע דכתיב כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים, מאי כחצות אילימא דאמר ליה קודשא בריך הוא כחצות מי איכא ספיקא קמי שמיא, אלא דאמר ליה בחצות ואתא איהו ואמר כחצות, אלמא מספקא ליה, ודוד הוה ידע, דוד סימנא הוה ליה דאמר רב אחא בר ביזנא א"ר שמעון חסידא כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד, וכיון שהגיע חצות לילה בא רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו מיד היה עומד ועוסק בתורה עד שעלה עמוד השחר
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru