Berachos Daf 26 ברכות דַף 26

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Excrement in front of a person

According to Rav Huna, when the Mishnah said that one must be four amos away from excrement in order to recite Krias Shema, it was referring to when it is behind the person. If it’s in front of the person, then it’s prohibited to recite Shema as long as it is in one’s field of vision. 

 2. Making up for missed tefillos

After introducing the time periods of various tefillos in the perek’s opening Mishnah, the Gemara teaches that one may make up for missed tefillos (תשלומים) as follows:

  - If one missed Minchah, he may daven Maariv twice even though it is not     the same day.

  - If one missed Minchah Erev Shabbos, he may daven the Shabbos Maariv      twice, even though it is not the same Shemoneh Esrei.

  - If one missed Shabbos Minchah, he may daven the weekday Maariv twice,     inserting Havdalah in the first Maariv.

  3. The source for davening three times a day

The Gemara brings a machlokes whether davening three times a day originates with the Avos (אבות תקנום) or the Anshei Knesses Hagdolah (the Men of the Great Assembly), who instituted the tefillos to correspond to the daily tamid offerings (כנגד תמידין תקנום).

1. לפניו כמלא עיניו

למדנו שצריך להרחיק מצואה לקריאת שמע, אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא לא שנו אלא לאחוריו אבל לפניו מרחיק מלא עיניו וכן לתפלה, איני והא אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא עומד אדם כנגד בית הכסא ומתפלל, הכא במאי עסקינן בבית הכסא שאין בו צואה, איני והאמר רב יוסף בר חנינא בית הכסא שאמרו אע"פ שאין בו צואה ובית המרחץ שאמרו אע"פ שאין בו אדם, אלא הכא במאי עסקינן בחדתי, והא מיבעי ליה לרבינא הזמינו לבית הכסא מהו יש זימון או אין זימון, כי קא מיבעי ליה לרבינא למיקם עליה לצלויי בגויה אבל כנגדו לא, אמר רבא הני בתי כסאי דפרסאי אע"ג דאית בהו צואה כסתומין דמי

2. טעה ולא התפלל

איבעיא להו טעה ולא התפלל מנחה מהו שיתפלל ערבית ב', את"ל טעה ולא התפלל ערבית מתפלל שחרית ב' משום דחד יומא הוא דכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום אחד, אבל הכא תפלה במקום קרבן היא וכיון דעבר יומו בטל קרבנו, או דילמא כיון דצלותא רחמי היא כל אימת דבעי מצלי ואזיל, ת"ש דאמר רב הונא בר יהודה א"ר יצחק א"ר יוחנן טעה ולא התפלל מנחה מתפלל ערבית ב' ואין בזה משום דעבר יומו בטל קרבנו

תנו רבנן טעה ולא התפלל מנחה בערב שבת מתפלל בליל שבת שתים, טעה ולא התפלל מנחה בשבת מתפלל במוצאי שבת שתים של חול מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה

3. תפילה אבות תקנום או אנשי כנסת הגדולה כנגד הקרבנות

איתמר רבי יוסי ברבי חנינא אמר תפלות אבות תקנום, רבי יהושע בן לוי אמר תפלות כנגד תמידין תקנום

תניא כוותיה דרבי יוסי בר' חנינא אברהם תקן תפלת שחרית שנאמר וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם, יצחק תקן תפלת מנחה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב,  יעקב תקן תפלת ערבית שנאמר ויפגע במקום וילן שם, ותניא כוותיה דר' יהושע בן לוי מפני מה אמרו תפלת השחר עד חצות שהרי תמיד של שחר קרב והולך עד חצות, ורבי יהודה אומר עד ארבע שעות שהרי תמיד של שחר קרב והולך עד ארבע שעות, ומפני מה אמרו תפלת המנחה עד הערב שהרי תמיד של בין הערבים קרב והולך עד הערב, רבי יהודה אומר עד פלג המנחה שהרי תמיד של בין הערבים קרב והולך עד פלג המנחה, ומפני מה אמרו תפלת הערב אין לה קבע שהרי אברים ופדרים שלא נתעכלו מבערב קרבים והולכים כל הלילה, נימא תיהוי תיובתיה דר' יוסי בר' חנינא, אמר לך ר' יוסי בר' חנינא לעולם אימא לך תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות, דאי לא תימא הכי תפלת מוסף לר' יוסי בר' חנינא מאן תקנה, אלא תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru