To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A husband and wife sleeping in the same bed can recite Krias Shema as long as they are turned away from each other and face in opposite directions.
The Gemara identifies those parts/aspects of a woman that are considered ervah (nakedness), which, when within view or earshot of a man, halachically prevent him from reciting Shema, saying berachos, learning Torah, etc. Included in the list are:
- A tefach of exposed skin that is normally covered (including one’s wife)
- Thigh – שוק
- [Singing] Voice – קול
- Hair - שעיר
The Gemara lists various improper behaviors during tefillah, such as davening audibly, belching, yawning, sneezing and spitting.
בעי מיניה רב יוסף בריה דרב נחוניא מרב יהודה שנים שישנים במטה אחת מהו שזה יחזיר פניו ויקרא ק"ש וזה יחזיר פניו ויקרא ק"ש, א"ל הכי אמר שמואל ואפילו אשתו עמו, מתקיף לה רב יוסף אשתו ולא מיבעיא אחר אדרבה אשתו כגופו אחר לאו כגופו
מיתיבי שנים שישנים במטה אחת זה מחזיר פניו וקורא וזה מחזיר פניו וקורא, ותניא אחריתי הישן במטה ובניו ובני ביתו בצדו הרי זה לא יקרא ק"ש אא"כ היתה טלית מפסקת ביניהן, ואם היו בניו ובני ביתו קטנים מותר, בשלמא לרב יוסף לא קשיא הא באשתו הא באחר אלא לשמואל קשיא, אמר לך שמואל לרב יוסף מי ניחא, והתניא היה ישן במטה ובניו ובני ביתו במטה לא יקרא ק"ש אא"כ היתה טליתו מפסקת ביניהן, אלא מאי אית לך למימר אשתו לרב יוסף תנאי היא לדידי נמי תנאי היא
א"ר יצחק טפח באשה ערוה, למאי אילימא לאסתכולי בה והא א"ר ששת למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים לומר לך כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף, אלא באשתו ולק"ש, אמר רב חסדא שוק באשה ערוה, שנאמר גלי שוק עברי נהרות, וכתיב תגל ערותך וגם תראה חרפתך, אמר שמואל קול באשה ערוה, שנאמר כי קולך ערב ומראך נאוה, אמר רב ששת שער באשה ערוה, שנאמר שערך כעדר העזים
אמר ר' חנינא אני ראיתי את רבי שגיהק ופיהק ונתעטש ורק וממשמש בבגדו אבל לא היה מתעטף, וכשהוא מפהק היה מניח ידו על סנטרו, מיתיבי המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה, המגביה קולו בתפלתו הרי זה מנביאי השקר, מגהק ומפהק הרי זה מגסי הרוח, המתעטש בתפלתו סימן רע לו, ויש אומרים ניכר שהוא מכוער, הרק בתפלתו כאילו רק בפני המלך, בשלמא מגהק ומפהק לא קשיא כאן לאונסו כאן לרצונו, אלא מתעטש אמתעטש קשיא, מתעטש אמתעטש נמי לא קשיא כאן מלמעלה כאן מלמטה, דאמר רב זירא הא מילתא אבלעא לי בי רב המנונא ותקילא לי כי כולי תלמודאי המתעטש בתפלתו סימן יפה לו, כשם שעושים לו נחת רוח מלמטה כך עושין לו נחת רוח מלמעלה, אלא רק ארק קשיא, רק ארק נמי לא קשיא אפשר כדרב יהודה, דאמר רב יהודה היה עומד בתפלה ונזדמן לו רוק מבליעו בטליתו ואם טלית נאה הוא מבליעו באפרקסותו, רבינא הוה קאי אחורי דרב אשי נזדמן לו רוק פתקיה לאחוריה, א"ל לא סבר לה מר להא דרב יהודה מבליעו באפרקסותו, א"ל אנא אנינא דעתאי
המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה, אמר רב הונא לא שנו אלא שיכול לכוין את לבו בלחש אבל אין יכול לכוין את לבו בלחש מותר, וה"מ ביחיד אבל בצבור אתי למיטרד צבורא
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru