Berachos Daf 22 ברכות דַף 22

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Why a Baal Keri immerses in a mikveh

A Braisa teaches that the reason a baal keri is the only type of tumah that requires immersion in a mikveh before one is able to learn Torah is because the tumah came about as a result of levity. This is inconsistent with how the Torah was received at Har Sinai, which was with fear and trepidation.

2. Words of Torah don’t contract tumah

R’ Yehuda ben Beseira does not require a baal keri to immerse before learning Torah, because he holds that words of Torah are like fire, which do not contract tumah. He learns this from the pasuk: ‘הלא כה דברי כאש נאם ה, Behold my words are like fire, says Hashem.

3. 40 Se’ah or 9 Kabin? 

There is a machlokes whether a baal keri requires immersion in a mikveh of forty se’ah or whether having nine kabin of water poured over him suffices.

1. טעם לתקנת עזרא שתיקן טבילה לבעלי קרי לתורה

תניא והודעתם לבניך ולבני בניך וכתיב בתריה יום אשר עמדת לפני ה' אלקיך בחורב, מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע, מכאן אמרו הזבים והמצורעים ובאין על נדות מותרים לקרות בתורה ובנביאים ובכתובים לשנות במשנה וגמרא ובהלכות ובאגדות, אבל בעלי קריין אסורים

2. דברי תורה אינם מקבלים טומאה

ר' יהודה בן בתירה סבר שאינו צריך טבילה לתורה, תניא ר' יהודה בן בתירא היה אומר אין דברי תורה מקבלין טומאה, מעשה בתלמיד אחד שהיה מגמגם למעלה מרבי יהודה בן בתירא, ופרש"י, בעל קרי היה, אמר ליה בני פתח פיך ויאירו דבריך שאין דברי תורה מקבלין טומאה, שנאמר הלא כה דברי כאש נאם ה' מה אש אינו מקבל טומאה אף דברי תורה אינן מקבלין טומאה

3. אם בעל קרי צריך מ' סאה או ט' קבין

הגמ' הביא שו"ט אם צריך מ' סאה לטבילת עזרא או די בט' קבין

רב נחמן תקן חצבא בת תשעה קבין, כי אתא רב דימי אמר רבי עקיבא ורבי יהודה גלוסטרא אמרו לא שנו אלא לחולה לאונסו אבל לחולה המרגיל (שמשמש מטתו) ארבעים סאה, אמר רב יוסף אתבר חצביה דרב נחמן, כי אתא רבין אמר באושא הוה עובדא בקילעא דרב אושעיא אתו ושאלו לרב אסי אמר להו לא שנו אלא לחולה המרגיל אבל לחולה לאונסו פטור מכלום, א"ר יוסף אצטמיד חצביה דרב נחמן

מכדי כולהו אמוראי ותנאי בדעזרא קמיפלגי ונחזי עזרא היכי תקן, אמר אביי עזרא תקן לבריא המרגיל מ' סאה ובריא לאונסו ט' קבין ואתו אמוראי ופליגי בחולה, מר סבר חולה המרגיל כבריא המרגיל וחולה לאונסו כבריא לאונסו, ומר סבר חולה המרגיל כבריא לאונסו וחולה לאונסו פטור מכלום, אמר רבא נהי דתקן עזרא טבילה נתינה מי תקן, והאמר מר עזרא תקן טבילה לבעלי קריין, אלא אמר רבא עזרא תקן טבילה לבריא המרגיל מ' סאה, ואתו רבנן והתקינו לבריא לאונסו ט' קבין, ואתו אמוראי וקא מיפלגי בחולה מר סבר חולה המרגיל כבריא המרגיל וחולה לאונסו כבריא לאונסו, ומר סבר לבריא המרגיל מ' סאה וחולה המרגיל כבריא לאונסו ט' קבין אבל לחולה לאונסו פטור מכלום, אמר רבא הלכתא בריא המרגיל וחולה המרגיל ארבעים סאה, ובריא לאונסו תשעה קבין, אבל לחולה לאונסו פטור מכלום

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru