Berachos Daf 17 ברכות דַף 17

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Tefillos of Tanna’im and Amora’im after Shemoneh Esrei

The individual tefillos that various Tanna’im and Amora’im recited after Shemoneh Esrei. Included in this list are some that were incorporated into our tefillos:

- The tefillah recited after the Viduy of Yom Kippur –... אלקי עד שלא נוצרתי

- The tefillah recited after Shemoneh Esrei – אלקי נצור לשוני מרע...

 

Mentioned at the bottom of 16b are:

- The tefillah when we bless the new moon – שתתן לנו חיים ארוכים...

- The tefillah after Hamaavir sheinah meinai – שתצלינו מעזי פנים...

2. Reason women merit Olam Haba

Women merit Olam Haba for bringing their children to school and letting their husbands learn, even though they have to wait for them to return.

3. Concerns about looking haughty

The concern over doing things that might make a person look haughty, such as a chosson reciting Krias Shema on his wedding night.

1. תפילות של האמוראים שאמרו אחר התפילה

הגמ' מנה כמה תפילות של האמוראים שאמרו אחר התפילה, וקצת מהם נעשו חלק מתפילתנו (הסוגיא מתחיל לעיל בסוף דף טז, עמוד ב) רב בתר צלותיה אמר הכי, יהי רצון מלפניך ה' אלקינו שתתן לנו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה כו' (שאנו אומרים בברכת החודש) רבי בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתצילנו מעזי פנים, ומעזות פנים, מאדם רע, ומפגע רע כו' (שאנו אומרים בברכת השחר), רבא בתר צלותיה אמר הכי אלקי עד שלא נוצרתי איני כדאי ועכשיו שנוצרתי כאלו לא נוצרתי עפר אני בחיי ק"ו במיתתי הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה כו' והיינו וידוי דרב המנונא זוטי ביומא דכפורי, מר בריה דרבינא כי הוה מסיים צלותיה אמר הכי אלקי נצור לשוני מרע ושפתותי מדבר מרמה, ולמקללי נפשי תדום ונפשי כעפר לכל תהיה, פתח לבי בתורתך ובמצותיך תרדוף נפשי כו'

2. נשים במאי זכיין

א"ל רב לר' חייא נשים במאי זכיין, באקרויי בנייהו לבי כנישתא ובאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן

3. חשש יוהרא

במתני' (לעיל דף טז, עמוד ב) חתן אם רוצה לקרות קרית שמע לילה הראשון קורא, רבן שמעון בן גמליאל אומר לא כל הרוצה ליטול את השם יטול, וכאן בגמ', למימרא דרבן שמעון בן גמליאל חייש ליוהרא ורבנן לא חיישי ליוהרא, והא איפכא שמעינן להו, דתנן מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב עושין מקום שנהגו שלא לעשות אין עושין וכל מקום תלמידי חכמים בטלים, רבן שמעון בן גמליאל אומר לעולם יעשה כל אדם את עצמו כתלמיד חכם, קשיא דרבנן אדרבנן קשיא דרבן שמעון בן גמליאל אדרבן שמעון בן גמליאל, אמר רבי יוחנן מוחלפת השיטה, רב שישא בריה דרב אידי אמר לעולם לא תחליף דרבנן אדרבנן לא קשיא ק"ש כיון דכ"ע קא קרו ואיהו נמי קרי לא מיחזי כיוהרא, הכא כיון דכולי עלמא עבדי מלאכה ואיהו לא קא עביד מיחזי כיוהרא, דרבן שמעון בן גמליאל אדרבן שמעון בן גמליאל לא קשיא התם בכונה תליא מילתא ואנן סהדי דלא מצי לכווני דעתיה, אבל הכא הרואה אומר מלאכה הוא דאין לו פוק חזי כמה בטלני איכא בשוקא

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru