Berachos Daf 13 ברכות דַף 13

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Not calling Avraham “Avram”

Bar Kappara taught that one who calls Avraham by the name Avram transgresses a מצות עשה whereas Rebbe Eliezer says he transgresses a מצות לא תעשה.

2. Kavana for Krias Shema

The various opinions regarding how much of Krias Shema requires kavana:

•The first passuk of שמע
•The first three pesukim up to and including על לבבך
•The first parsha
•The first two parshios

3. Prolonging the Echad

Anyone who prolongs the pronunciation of the word “Echad” (one) will have his days and years prolonged. R’ Chiya taught it is long enough if one mentally acknowledges Hashem’s malchus (kingship) in heaven, earth and the over the four directions of the skies.

1. שלא ליקרא אברהם אברם

תני בר קפרא כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה שנאמר והיה שמך אברהם רבי אליעזר אומר עובר בלאו שנאמר ולא יקרא עוד [את] שמך אברם אלא מעתה הקורא לשרה שרי הכי נמי התם קודשא בריך הוא אמר לאברהם שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה אלא מעתה הקורא ליעקב יעקב ה"נ שאני התם דהדר אהדריה קרא דכתיב ויאמר אלהים לישראל במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב מתיב רבי יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר זבידא אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם אמר ליה התם נביא הוא דקא מסדר לשבחיה דרחמנא מאי דהוה מעיקרא

2. עד היכן חייב לכוון בקריאת שמע

הגמ' הביא כמה דעות עד היכן צריך לככון בקריאת שמע

ת"ר והיו שלא יקרא למפרע הדברים על לבבך יכול תהא כל הפרשה צריכה כוונה תלמוד לומר האלה עד כאן צריכה כוונה מכאן ואילך אין צריכה כוונה דברי ר' אליעזר, א"ל רבי עקיבא הרי הוא אומר אשר אנכי מצוך היום על לבבך, מכאן אתה למד שכל הפרשה כולה צריכה כוונה

איכא דמתני לה אהא דתניא הקורא את שמע צריך שיכוין את לבו ר' אחא משום ר' יהודה אומר כיון שכוון לבו בפרק ראשון שוב אינו צריך, אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן הלכה כר' אחא שאמר משום ר' יהודה, תניא אידך והיו שלא יקרא למפרע, על לבבך ר' זוטרא אומר עד כאן מצות כוונה מכאן ואילך מצות קריאה, רבי יאשיה אומר עד כאן (פרשה ראשונה) מצות קריאה מכאן ואילך מצות כוונה, והגמ' ביאר ה"ק עד כאן מצות כוונה וקריאה, מכאן ואילך קריאה בלא כוונה

ת"ר שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד עד כאן צריכה כוונת הלב דברי ר"מ אמר רבא הלכה כר"מ

3. כל המאריך באחד מאריכין לו ימיו ושנותיו

תניא סומכוס אומר כל המאריך באחד מאריכין לו ימיו ושנותיו, אמר רב אחא בר יעקב ובדלי"ת, אמר רב אשי ובלבד שלא יחטוף בחי"ת, ר' ירמיה הוה יתיב קמיה דר' חייא בר אבא חזייה דהוה מאריך טובא, א"ל כיון דאמליכתיה למעלה ולמטה ולארבע רוחות השמים תו לא צריכת

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru