To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Chazal sought to establish the practice of reading the Aseres HaDibros before reciting Krias Shema in the morning in the provinces as is done in the Beis HaMikdash, but soon abolished it because they feared the minim (heretics) would attempt to convince the ignorant that the rest of the Torah is false.
Chazal wanted to include Parshas Balak in Krias Shema because it includes a reference to lying down and getting up in the passuk of "כרע שכב כארי וכלביא מי יקמנו" - "He crouched and lay down like a lion and like a lion cub, who can stand him up?"
They refrained from doing so because of tircha d’tzibbura, the burden it would impose on the congregation due to its length.
The parsha of tzitzis was included in Krias Shema for the following five reasons:
a. מצות ציצית – The mitzva of tzitzis
b. יציאת מצרים – The Exodus from Mitzrayim
c. עול מצות – The yoke of mitzvos
d. דעת מינים והרהור עברה - The need to beware of heretical opinions and sinful thoughts
e. הרהור עבודה זרה - Idolatrous thoughts
הגמ' הביא דבבית המקדש וקורין עשרת הדברות שמע והיה אם שמוע ויאמר אמת ויציב ועבודה וברכת כהנים
א"ר יהודה אמר שמואל אף בגבולין בקשו לקרות כן אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין, תניא נמי הכי ר' נתן אומר בגבולין בקשו לקרות כן אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין
אמר ר' אבהו בן זוטרתי אמר רב יהודה בר זבידא בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע, ומפני מה לא קבעוה משום טורח צבור, מ"ט אילימא משום דכתיב בה קל מוציאם ממצרים לימא פרשת רבית ופרשת משקלות דכתיב בהן יציאת מצרים, אלא אמר ר' יוסי בר אבין משום דכתיב בה האי קרא, כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו, ופרש"י, דדמי לבשכבך ובקומך שהקדוש ב"ה שומרנו בשכבנו ובקומנו לשכב שלוים ושקטים כארי וכלביא, ולימא האי פסוקא ותו לא, גמירי כל פרשה דפסקה משה רבינו פסקינן דלא פסקה משה רבינו לא פסקינן
פרשת ציצית מפני מה קבעוה, א"ר יהודה בר חביבא מפני שיש בה חמשה דברים, מצות ציצית, יציאת מצרים, עול מצות, ודעת מינים, הרהור עבירה, והרהור ע"ז, בשלמא הני תלת מפרשן עול מצות דכתיב וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה', ציצית דכתיב ועשו להם ציצית וגו', יציאת מצרים דכתיב אשר הוצאתי וגו', אלא דעת מינים הרהור עבירה והרהור ע"ז מנלן, דתניא אחרי לבבכם זו מינות, וכן הוא אומר אמר נבל בלבו אין אלקים, אחרי עיניכם זה הרהור עבירה, שנאמר ויאמר שמשון אל אביו אותה קח לי כי היא ישרה בעיני, אתם זונים זה הרהור ע"ז, וכן הוא אומר ויזנו אחרי הבעלים
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru