To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rav Pappa said on the previous Daf that even according to the opinion that a coin cannot effect חליפין, a coin can be acquired with חליפין. This is disproven from a Mishnah discussing one who wants to redeem his maaser sheni without paying the owner’s surcharge of an extra fifth, by giving money to his friend, who will redeem the produce and return it to him. If he is at his granary and does not have money with him, he can give the produce to his friend, and then redeem it with money he has at home (without paying the fifth, since the produce is not currently his). The Gemara asks, if money can be acquired with חליפין, ניקנו ליה מעות להיאך אגב סודר – let the money be transferred to [his friend] with חליפין through a kerchief, and he will redeem the produce (which is preferable, because it is redeemed by someone who never owned the produce). The Gemara suggests the case is where he does not have a kerchief, but eventually retracts and accepts proof: שמע מינה אין מטבע נקנה בחליפין – learn from this Mishnah that a coin cannot be acquired through חליפין. Tosafos adds that it also disproves the opinion that a coin can be used to effect חליפין.
A Mishnah is quoted: כל הנעשה דמים באחר – anything which is used as payment for something else, כיון שזכה זה נתחייב זה בחליפין – once this [seller] acquires it, the [buyer] becomes responsible for the item given in exchange, because he owns it. This phrase presumably refers to coins, which are used as payment, and proves they can be used for חליפין!? Rav Yehudah reinterpreted the Mishnah: כל הנישום דמים באחר – anything assessed when used as payment for something else, i.e., all מטלטלין except for coins (whose value is known), can effect חליפין. This is supported by the Mishnah’s illustration of exchanging an ox for a cow, or a donkey for an ox. According the Gemara’s initial understanding, this “illustration” teaches another concept, that non-utensils may also be used for חליפין. These interpretations fit with Rav Sheishess, who holds non-utensils can effect חליפין, but Rav Nachman, who holds they cannot, must explain the Mishnah differently: יש דמים שהן כחליפין – There are some monetary transactions which are effective like חליפין, such as: החליף דמי שור בפרה – one who exchanged the value of an ox for a cow (i.e., a debt owed for the purchase of an ox was used to purchase the buyer’s cow). This follows Rebbe Yochanan, who holds that Biblically, money acquires movable items, but משיכה was required Rabbinically. Since this form of purchase is unusual, they allowed the Biblical method of money to take effect.
A Mishnah states that all מטלטלין can acquire each other through חליפין, and Reish Lakish said: ואפילו כיס מלא מעות בכיס מלא מעות – even a purse of coins exchanged for a purse of coins is effective. This proves that coins can be used and acquired with חליפין!? Rav Acha interpreted Reish Lakish’s statement to refer to anka and anigra types of dinarim, אחד שפסלתו מלכות – one of which the government disqualified, ואחד שפסלתו מדינה – and one of which the people of the province disqualified (it is legally still valid, but people do not accept it). Neither is considered currency, and therefore the חליפין is effective. Each case teaches a novelty: even coins rejected by a particular province, which are accepted elsewhere, are not considered currency, and even coins disqualified by the government, which are still used secretly, are not considered currency.
אמר רב פפא אפילו למ"ד אין מטבע נעשה חליפין מיעבד הוא דלא עביד חליפין אקנויי מיקנו בחליפין, מידי דהוה אפירא לרב נחמן, אע"ג דאינהו לא עבדי חליפין אקנויי מקנו בחליפין טבעא נמי לא שנא, מיתיבי היה עומד בגורן ואין בידו מעות אומר לחבירו הרי פירות הללו נתונים לך במתנה וחוזר ואומר הרי הן מחוללין על מעות שיש לי בבית, טעמא דאין בידו מעות הא אם יש בידו מעות ליקני להו לאידך במשיכה ופריק דהכי עדיף דהוה ליה נכרי, ואי אמרת מטבע נקנה בחליפין ניקנו ליה מעות להיאך אגב סודר ולפרוק, דלית ליה סודר, ונקנינהו נהליה אגב קרקע, דלית ליה קרקע, והא עומד בגורן קתני, בגורן שאינו שלו, ואיכפל תנא לאשמועינן גברא ערטילאי דלית ליה ולא כלום, אלא לאו שמע מינה אין מטבע נקנה בחליפין שמע מינה, ואף רב פפא הדר ביה
ת"ש כל הנעשה דמים באחר כיון שזכה זה נתחייב זה בחליפין, כל הנעשה דמים באחר מאי ניהו מטבע ושמע מינה מטבע נעשה חליפין, אמר רב יהודה ה"ק כל הנישום דמים באחר כיון שזכה זה נתחייב זה בחליפין, ה"נ מסתברא מדקתני סיפא כיצד החליף שור בפרה או חמור בשור שמע מינה, ולמאי דסליק אדעתיה מעיקרא מטבע מאי כיצד, הכי קאמר ופירי נמי עבדי חליפין כיצד החליף שור בפרה או חמור בשור, הניחא לרב ששת דאמר פירי עבדי חליפין אלא לר"נ דאמר כלי אין אבל פירי לא עבדי חליפין מאי כיצד, הכי קאמר יש דמים שהן כחליפין, כיצד החליף דמי שור בפרה או דמי חמור בשור, מאי טעמיה דרב נחמן סבר לה כרבי יוחנן דאמר דבר תורה מעות קונות, ומפני מה אמרו משיכה קונה גזירה שמא יאמר לו נשרפו חטיך בעלייה, ומלתא דשכיחא גזרו ביה רבנן מלתא דלא שכיחא לא גזרו ביה רבנן
תנן כל המטלטלין קונין זה את זה, ואמר ריש לקיש ואפילו כיס מלא מעות בכיס מלא מעות, תרגמא רב אחא בדינר אנקא ואניגרא, אחד שפסלתו מלכות ואחד שפסלתו מדינה וצריכא, דאי אשמועינן פסלתו מלכות משום דלא סגי כלל, אבל פסלתו מדינה דסגי ליה במדינה אחריתי אימא אכתי מטבע הוא ואין מטבע נקנה בחליפין, ואי אשמועינן פסלתו מדינה משום דלא סגי ליה לא בצנעא ולא בפרהסיא, אבל פסלתו מלכות דסגי ליה בצנעא אימא אכתי מטבע הוא ואין מטבע נקנה בחליפין צריכא
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru