Bava Basra Daf 6 בבא בצרה דַף 6

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Established rights of usage in a neighbor’s property (e.g. resting beams, dripping water)

The Gemara discusses cases where one has an established right in his neighbor’s property. Rashi explains that these rights are established immediately when using his neighbor’s property in his presence and the neighbor does not protest, proving that he bought or received this right. Rav Nachman said: אחזיק להורדי – one who established the right to place thin beams on his neighbor’s wall, לא אחזיק לכשורי – has not automatically established the right to place thick beams there, since the neighbor may not have allowed this, but if he established the right for thick beams, he certainly may place thin beams. Rav Yosef holds that even a right for thin beams automatically establishes a right to place thick beams.

Rav Nachman said: אחזיק לנטפי – if one established the right to allow rainwater to drip from along the length of his roof onto his neighbor’s property, אחזיק לשפכי – he has automatically established the right to attach a gutter to guide the water to pour in one spot, which is preferable to the neighbor (since the harm is limited to one spot). An established right to allow pouring onto a neighbor’s property is not sufficient to allow dripping, but Rav Yosef says it is. Another version of this machlokes is recorded.

2. כשורא דמטטלתא, rights for resting beams for shade

Ravina said: האי כשורא דמטללתא – regarding this beam built for shade which is resting on a neighbor’s wall, עד תלתין יומין לא הוי חזקה – for up to thirty days that it remains there, and the neighbor does not object, it does not establish a right to continue doing so, but if it remains there longer than thirty days, it establishes a right for him to rest beams there. ואי סוכה דמצוה היא – But if [the structure] is a succah built for the mitzvah of Succos, then it does not establish a chazakah if it remains for the seven days of Succos; if it remains longer, it establishes a chazakah to leave it there. Since common practice in those times was to leave a succah standing year-round, the owner’s silence beyond Succos indicates that he allowed him to keep it there. Ravina concludes: ואי חבריה בטינא – And if he attached [the beam] to the neighbor’s wall with cement, לאלתר הוי חזקה – it establishes a chazakah immediately, since the neighbor would not have otherwise allowed a permanent attachment.

3. Rooftops facing each other across רשות הרבים

Abaye said, regarding two houses facing each other across רשות הרבים, זה עושה מעקה לחצי גגו – this [homeowner] must make a fence four amos tall along half his roof, as does the other owner on the other half of his own roof, ומעדיף – and each must extend his fence to go slightly past the halfway mark, so that neither can gaze directly onto his neighbor’s roof. Abaye discussed a רשות הרבים between the houses, because one might have thought that an owner can refuse to build a fence, arguing that his counterpart cannot use his rooftop for private activities anyway, since he is in view of the רשות הרבים. Abaye taught that this is not so, because the other can respond: רבים ביממא חזו לי – “The public can see me during the day, בליליא לא חזו לי – but at night, when they are home, they do not see me, and I could have done private activities then. But you can see me at night as well, preventing my use of the rooftop!” Additionally, the public only sees him when he is standing, and only if they intentionally try to look onto his roof, but his neighbor can see him even when he is sitting, and even without trying to gaze at him.

1. לאחזוקי תשמיש בחצר חבירו בכשורי ובנטפי

אמר ר"נ אחזיק להורדי לא אחזיק לכשורי, לכשורי אחזיק להורדי, ופרש"י, כל חזקות הללו דשמעתין אינן חזקות שלש שנים דלא שייך שלש שנים אלא גבי חזקת קרקע שמחזיק בשדה חבירו ואומר לקחתיו ממך, אבל הכא בחזקת תשמישין בעלמא מיירי שמשתמש בשל חבירו ובשעה אחת משתמש בפניו ושותק הויא חזקה, רב יוסף אמר אחזיק להורדי אחזיק לכשורי, א"ד אמר רב נחמן אחזיק להורדי אחזיק לכשורי לכשורי אחזיק להורדי, אמר רב נחמן אחזיק לנטפי אחזיק לשפכי אחזיק לשפכי לא אחזיק לנטפי, ורב יוסף אמר אפילו אחזיק לשפכי אחזיק לנטפי, א"ד אמר רב נחמן אחזיק לשפכי אחזיק לנטפי לנטפי אחזיק לשפכי

2. להחזיק בכשורא דמטללתא

אמר רבינא האי כשורא דמטללתא עד תלתין יומין לא הוי חזקה, בתר תלתין יומין הוי חזקה, ואי סוכה דמצוה היא עד שבעה יומין לא הוי חזקה, בתר שבעה יומין הוי חזקה, ואי חבריה בטינא לאלתר הוי חזקה

3. שני גגות בשני צידי רשות הרבים

אמר אביי שני בתים בשני צדי רשות הרבים, זה עושה מעקה לחצי גגו, וזה עושה מעקה לחצי גגו, זה שלא כנגד זה ומעדיף, מאי איריא ברשות הרבים אפילו רשות היחיד נמי, רשות הרבים איצטריכא ליה, מהו דתימא נימא ליה סוף סוף הא בעית לאצטנועי מבני רשות הרבים, קמ"ל דא"ל רבים ביממא חזו לי בליליא לא חזו לי, את בין ביממא בין בליליא חזית לי, א"נ רבים כי קאימנא חזו לי כי יתיבנא לא חזו לי, את חזית לי בין כי קאימנא בין כי יתיבנא, רבים כי מעיינו חזו לי כי לא מעיינו לא חזו לי, את ממילא נמי חזית לי

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru