Bava Basra Daf 20 בבא בצרה דַף 20

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Why an idolator or בן שמונה in an opening reduces the size for tumah

A Baraisa lists numerous items which reduce an opening regarding tumah of a מת spreading into the next room. The Gemara explains why each item will not be moved, and therefore qualifies to reduce the opening’s size. Among the cases is an idolator (who is not susceptible to tumah) sitting in the opening, and he cannot walk away because the case is where he is tied up. The Gemara asks that his friend will untie him and concludes that he is בחבושי מלכות – a prisoner of the government, so no one will untie him. The Baraisa says that a בן שמונה – baby born of an eight-month pregnancy lying in an opening would reduce its size. Since it is not viable, it is not considered a person with regard to tumah. The Gemara asks that its mother will come and carry it away, and answers that the Baraisa’s case is on Shabbos, and a Baraisa teaches: הרי הוא כאבן ואסור לטלטלו בשבת – he is like a stone, meaning muktzeh, and forbidden to move on Shabbos. Tosafos adds that the baby will die on Shabbos and be buried there and will never be moved.

2. Safety requirements for ovens in houses

The next Mishnah states: לא יעמיד אדם תנור בתוך הבית – A person may not set up an oven in a house, אלא אם כן יש על גביו גובה ארבע אמות – unless there are four amos of airspace above it, so it does not set the ceiling on fire and spread to other houses. If it is in an upper story, three tefachim of plaster must be underneath to prevent the floor from catching fire. Regarding a כירה – stove, only one tefach of plaster is required. ואם הזיק משלם מה שהזיק – If it damaged someone’s property after keeping to these requirements, he must pay for the damage. Rebbe Shimon argues: לא אמרו כל השיעורין האלו אלא שאם הזיק פטור מלשלם – they only said these measurements so that if he damaged, he is exempt from paying.

The Gemara asks that another Baraisa requires four tefachim beneath an oven, and three beneath a stove!? Abaye answers that the Baraisa refers to the ovens and stoves of bakers, which require thicker floors because they are constantly lit. Our standard oven is equal to a baker’s stove, and both require three tefachim underneath.

3. The right to protest commercial activities in a chatzeir

The Mishnah states that if a resident of a chatzeir opens a store in the chatzeir, another resident can protest: איני יכול לישן מקול הנכנסין ומקול היוצאין – I cannot sleep because of the noise of [your customers] entering and leaving the chatzeir.” However, one may manufacture utensils in the chatzeir, and go out and sell them in the marketplace, and another cannot protest and say, איני יכול לישן – “I cannot sleep,” לא מקול הפטיש – “because of the noise of the hammer,” ולא מקול הריחים – or “because of the noise of the mill,” ולא מקול התינוקות – or “because of the noise of the children.” The Gemara asks why in the first case, a resident may protest against outside customers entering and leaving the chatzeir, but in the final case, cannot protest the noise of children (which presumably means children purchasing his goods). Abaye explains that the last case refers to residents protesting customers entering another chatzeir, but Rava objects that the Mishnah cannot refer to another chatzeir. Instead, Rava explains the Mishnah refers to תינוקות של בית רבן – schoolchildren, that one cannot protest outside children entering his chatzeir to learn Torah, because of a Rabbinic decree discussed on the next Daf.

1. למה עכו"ם או בן ח' חדשים ממעט בפני הטומאה

הגמ' ממשיך לבאר מה ממעט בפני הטומאה ומה אינו ממעט, ועובד כוכבים שישב בחלון, קאי ואזיל, בכפות, אתי חבריה שרי ליה, במצורע, אתי מצורע חבריה שרי ליה, אלא בחבושי מלכות

ובן שמנה המונח בחלון, אתיא אמיה דריא ליה, בשבת דתניא בן שמנה הרי הוא כאבן ואסור לטלטלו בשבת אבל אמו שוחה עליו ומניקתו מפני הסכנה, וביאר תוס' דהתינוק ימות בשבת ויקבר שם ולעולם לא ניטלת משם

2. לא יעמוד אדם תנור בתוך הבית אלא אם כן יש על גביו גובה ד' אמות

במתני', לא יעמיד אדם תנור בתוך הבית אלא אם כן יש על גביו גובה ארבע אמות, היה מעמידו בעלייה צריך שיהא תחתיו מעזיבה שלשה טפחים ובכירה טפח, ואם הזיק משלם מה שהזיק, ר' שמעון אומר לא אמרו כל השיעורין האלו אלא שאם הזיק פטור מלשלם, ובגמ', והתניא בתנור ארבעה ובכירה שלשה, אמר אביי כי תניא ההיא בדנחתומין, דתנור דידן כי כירה דנחתומין

3. בני חצר מעכבין על החנות בחצר

במתני', חנות שבחצר יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן מקול הנכנסין ומקול היוצאין, אבל עושה כלים יוצא ומוכר בתוך השוק ואינו יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן לא מקול הפטיש ולא מקול הריחים ולא מקול התינוקות

ובגמ', מ"ש רישא ומ"ש סיפא, ופרש"י, דקתני יכול לומר איני יכול לישן מקול הנכנסין והיוצאין, וסיפא קתני אינו יכול לומר לו איני יכול לישן מקול התינוקות, אמר אביי סיפא אתאן לחצר אחרת, א"ל רבא אי הכי ליתני חצר אחרת מותר, אלא אמר רבא סיפא אתאן לתינוקות של בית רבן, ומתקנת יהושע בן גמלא ואילך, ובדף הבאה הגמ' ממשיך לבאר התקנה

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru