Bava Basra Daf 102 בבא בצרה דַף 102

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. When discovered buried corpses constitute a שכונת קברות

A Mishnah states that if one discovers one or two corpses buried normally (indicating Jewish burial), the bodies may be moved along with the surrounding earth. Because they are buried alone, they may have been buried there temporarily and may be moved. If he found three bodies, אם יש ביניהן מארבע עד שמונה – if there is space between them from four to eight [amos], הרי זו שכונת קברות – this is presumed as a burial ground, and the bodies may not be moved. ובודק ממנו ולהלן עשרים אמה – and he inspects from there and outward for twenty amos, to determine if more bodies were buried nearby. If even one is found, it is also presumed a burial ground, and he must inspect for other possible burial chambers within twenty amos. This Tanna holds a מערה measures four amos by eight, so if three bodies are found within eight amos, it may be from the long wall of a מערה. If they are found within four amos, they may be from either wall. This does not conform with either Tanna of the previous Mishnah, so the Gemara finds a third Tanna which matches this description. It proceeds to analyze the twenty-amos inspection.

2. רואין את האמצעים כאילו אינן re: discovered bodies vs. a densely planted vineyard

In a Baraisa, the Tanna Kamma says: מצאן רצופין – if he found [bodies] buried close together, with fewer than four amos between them, they can be moved and are not considered a שכונת קברות. Rebbe Shimon holds: רואין את האמצעיים כאילו אינן – we view the middle ones as if they are not there, and the remaining bodies can combine to form a שכונת קברות. The Gemara asks that both opinions contradict themselves regarding a vineyard planted with less than four amos between the rows, where Rebbe Shimon says: אינו כרם – it is not a proper vineyard regarding the כלאים prohibition, and the Chochomim say it is a vineyard, ורואין את האמצעים כאילו אינן – and we view the middle ones as if they are not there!?

The Gemara answers that Rebbe Shimon holds that whereas people do not overplant a vineyard temporarily, intending to later uproot some later, a burial is sometimes done hastily at evening, with the intent to later move it. The Rabbonon say regarding burial: כיון דמינול – since [the body] is disgraced by the dense burial, it is not considered a proper grave. Regarding a vineyard, an owner may plan to keep whichever vines grow well, and use the others for firewood, so they can be disregarded.

3. Ravines and rocks in a sold בית כור עפר of land

The seventh Perek begins that if a seller says: בית כור עפר אני מוכר לך – “I am selling you a בית כור of earth,” (i.e., land large enough to plant a כור of barley, which is 75,000 square amos), היו שם נקעים עמוקים עשרה טפחים – and there were ravines ten tefachim deep there (in the field), או סלעים גבוהין י' טפחים – or rocks ten tefachim high there, אינן נמדדין עמה – they are not measured with it, and the seller must give additional land to complete the בית כור. If the ravines or rocks were less than ten tefachim deep or high, they are included in the land’s measurement. If the seller said: כבית כור עפר – “I am selling you about a בית כור of land,” then even ravines and rocks deeper or higher than ten tefachim are included in the measurement.

1. מתי נחשב שכונת קברות

תנן התם המוצא מת מושכב כדרכו נוטלו ואת תפוסתו שנים נוטלן ואת תפוסתן, מצא שלשה אם יש ביניהן מארבע עד שמונה הרי זו שכונת קברות, ובודק ממנו ולהלן עשרים אמה, מצא אחד בסוף עשרים אמה בודק ממנו ולהלן כ' אמה שרגלים לדבר, שאילו מתחלה מצאו נוטלו ואת תפוסתו, אמר מר מארבע ועד שמונה מני, אי רבנן הא אמרי ד' אמות על שש, אי ר' שמעון הא אמר שש על שמונה, והגמ' ממשיך לבאר מי הוא התנא דמשנה זו

2. רואין את האמצעים כאילו אינן בקרבות ובכרם

תניא מצאן רצופין ואין ביניהן מד' אמות עד ח' יש להן תפוסה ואין להן שכונת קברות, רבי שמעון בן יהודה אומר משום ר' שמעון רואין את האמצעיים כאילו אינן והשאר מצטרפין מד' אמות ועד ח', ורמי דרבנן אדרבנן ורמי דר"ש אדר"ש דתנן כרם הנטוע על פחות מארבע אמות ר"ש אומר אינו כרם וחכמים אומרים הרי זה כרם ורואין את האמצעים כאילו אינן קשיא דרבנן אדרבנן וקשיא דר"ש אדרבי שמעון, דרבי שמעון אדר' שמעון לא קשיא התם לא נטעי אינשי אדעתא ליעקר, הכא זימנין דמיתרמא ליה בין השמשות ומיקרי ומנחי ליה, דרבנן אדרבנן נמי לא קשיא הכא כיון דמינול לא מקרי קבר, התם מימר אמר הי מינייהו דשפיר שפיר ודלא שפיר ליהוי לציבי

3. סלעים ואבנים במוכר בית כור עפר

במתני', האומר לחבירו בית כור עפר אני מוכר לך, היו שם נקעים עמוקים עשרה טפחים או סלעים גבוהין י' טפחים אינן נמדדין עמה, פחות מכאן נמדדין עמה, ואם אמר לו כבית כור עפר אפילו היו שם נקעים עמוקים יותר מעשרה טפחים או סלעים גבוהין יותר מעשרה טפחים הרי אלו נמדדין עמה

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru