To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A Baraisa on Daf 97b taught that brothers whose mother converted after they were conceived, but before they were born, are mid’Oraysa considered related to the mother, and maternally related to each other, but are not related to their father nor are considered paternal brothers. Rava said regarding what the Rabbanon said that אין אב למצרי – that a Mitzri, referring to a non-Jew, has no father after he converts, לא תימא משום שטופי בזמה – do not say it is because they are steeped in immorality and it is not known who the biological father is, which would imply that if it was known with certainty, there would be paternity. For we learned in the Baraisa that where there were twin brothers, דטפה אחת היה ונחלקה לשתים – where there was one drop of semen that divided into two, and therefore no question that they share the same father, and yet in the seifa where they were conceived not in kedushah but we born in kedushah, they are not permitted to do yibum or chalitzah for one another. We learn from here that אפקורי אפקריה רחמנא לזרעה – that the Torah voids their paternity, as it is written concerning the Mitzriim, "בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם" – their flesh is the flesh of donkeys, and their seed is the seed of horses.
It was taught in a Baraisa that Rebbe Akiva said: "ויהי דבר ה' אל יונה שנית לאמר" – And the word of Hashem came to Yonah a second time saying. This teaches, שנית דברה עמו שכינה שלישית לא דברה עמו שכינה – the Shechinah spoke with him a second time only but it did not speak with him a third time. The Radak explains that Yonah was punished with no more nevuah for fleeing from his mission. The Gemara questions this for the passuk states regarding Yarovam ben Yoash, who restored to Israel cities that had been taken away by the kings of Aram, “He restored the boundary of Israel, from the approach of Hamas until the sea of Aravah, כדבר ה'...אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא" – like the word of Hashem, G-d of Yisroel, which He had spoken by the hand of His servant, Yonah ben Amitai the navi. We see from here that Hashem did speak with Yonah a third time. Ravina answered, על עסקי נינוה קאמר – Rebbe Akiva was saying that Hashem did not speak to Yonah a third time regarding Nineveh. He did speak to him again regarding other matters. Rav Nachman bar Yitzchak said that He did not speak to Yonah again, and the passuk is saying, “like the word of Hashem that had spoken to Yonah about Nineveh. כשם שנהפך לנינוה מרעה לטובה כך בימי ירבעם בן יואש נהפך להם לישראל מרעה לטובה – Just as Hashem’s decree for Nineveh was overturned from bad to good, so too in the days of Yoravam, Hashem’s decree was changed from bad to good.
The next Mishnah teaches: חמש נשים שנתערבו ולדותיהן – If there were five women whose male children became mixed up, and overtime they grew into adults, were married and died childless, how do their brothers, whose parentage was known, deal with the widows? Four of them do chalitzah with one of the widows, and the remaining one does yibum, then he and three other brothers do chalitzah with another widow. נמצאו ארבע חליצות וייבום לכל אחת ואחת – This results in four chalitzos and one yibum for each widow. The Gemara teaches that one brother should not take all five in yibum. Rather it is better that each one takes a widow in yibum, דלמא מתרמיא ליה דידיה, for perhaps he will end up marrying his own brother’s widow and fulfill the mitzvah of yibum.
לעיל (דף צז, עמוד ב) למדנו בברייתא, ת"ש שני אחים תאומים גרים וכן משוחררים לא חולצין ולא מייבמין ואין חייבין משום אשת אח היתה הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה לא חולצין ולא מייבמין, אבל חייבין משום אשת אח
אמר רבא הא דאמור רבנן אין אב למצרי לא תימא משום דשטופי בזמה דלא ידיע, אבל ידיע חיישינן, אלא אפילו דידיע נמי לא חיישינן, דהא שני אחין תאומים דטפה אחת היה ונחלקה לשתים וקתני סיפא לא חולצין ולא מייבמין, ש"מ אפקורי אפקריה רחמנא לזרעיה, דכתיב בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם
ויהי דבר ה' אל יונה שנית לאמר, שנית דברה עמו שכינה שלישית לא דברה עמו
והא כתיב הוא השיב את גבול ישראל מלבא חמת עד ים הערבה כדבר ה' אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא, אמר רבינא על עסקי נינוה קאמר, רב נחמן בר יצחק אמר הכי קאמר, כדבר ה' אשר דבר ביד עבדו הנביא, כשם שנהפך לנינוה מרעה לטובה כך בימי ירבעם בן יואש נהפך להם לישראל מרעה לטובה
במתני', חמש נשים שנתערבו ולדותיהן, הגדילו התערובות ונשאו נשים ומתו, ארבעה חולצין לאחת ואחד מייבם אותה הוא ושלשה חולצין לאחת ואחד מייבם נמצאו ארבע חליצות וייבום לכל אחת ואחת
ובגמ', מאי הוא ושלשה חולצין לאחת, דלא תימא ליבמינהו חד לכולהו, אלא כל חד וחד מייבם חדא דלמא מתרמיא ליה דידיה
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru