Yevamos Daf 67 יבמוס דַף 67

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. עבדי צאן ברזל who belong in part to an עובר may not eat terumah

The next Mishnah states:בת ישראל שניסת לכהן – A bas-Yisoel (or a bas Levi) that is married to a Kohen, ומת והניחה מעוברת – and he dies and leaves her pregnant,  לא יאכלו עבדיה בתרומה מפני חלקו של עובר– her tzon-barzel  slaves may not eat terumah on account of the fetus’ share in the slaves, שהעובר פוסל ואינו מאכיל  – for a fetus disqualifies others from eating terumah and it does not entitle others to eat terumah,  דברי רבי יוסי – these are the words of Rebbe Yose. Rashi explains the case is that she already has other children from the Kohen, which entitles her to continue to eat. The reason that the tzon-barzel slaves may not eat is that they are now considered the property of the heirs, and since the unborn child is also an heir, he does not entitle them to eat. Rabbah said Rebbe Yose’s reason is because he holds עובר במעי זרה זר הוא – a fetus in the womb of a zar is a zar and does not entitle the slaves to eat. Rav Yosef said that Rebbe Yose holds ילוד מאכיל שאין ילוד אינו מאכיל – a born Kohen entitles others to eat terumah while an unborn Kohen cannot entitle others to eat terumah. The nafka minah between the two explanations is a fetus in the womb of a Koheness. According to Rabbah, the slaves would be entitled to eat terumah since she is not a zarah, whereas according to Rav Yosef they could not eat because they belong in part to a non-born Kohen.

2. Machlokes whether המזכה לעובר קונה

Rav Yehudah said in the name of Shmuel: These are the words of Rebbe Yose, but the Chochomim disagree and say: יש לו בנים אוכלים משל בנים – If the deceased Kohen has other children aside from the fetus, the slaves may eat terumah on account of the children. If he has no other children, the slaves may eat on account of the Kohen’s brothers. If he has no brothers, אוכלים משום משפחה כולה – they eat terumah on account of the other relatives in the Kohen’s family. Rashi explains that they hold עובר לית ליה זכיה – a fetus does not have a right in the deceased father’s estate as an heir, and therefore does not disqualify the tzon-barzel slaves from eating terumah. The Gemara clarifies that Shmuel holds like Rebbe Yose that המזכה לעובר קונה – an עובר can acquire ownership of assets prior to its birth, and therefore he inherits a portion of the עבדי צאן ברזל, preventing them from eating terumah.

3. Rebbe Shimon bar Yochai’s position of זכרים יאכלו

The Gemara brought a Baraisa which taught that Rebbe Shimon bar Yochai says: זכרים יאכלו – That if there are any male offspring among the surviving children the slaves may eat terumah. Rashi explains that Rebbe Shimon bar Yochai holds like Rebbe Yose that an עובר acquires inherited property, but even if there is only one surviving male child, the slaves may continue to eat, even though the עובר is considered an heir as well. When the Gemara asks how Rebbe Shimon bar Yochai could discount the presence of the עובר, it answers אין חוששין למיעוטא – we do not concern ourselves with the minority. Rashi explains that there is a fifty percent possibility that the fetus is a female, who will not inherit along with the brothers, and even if it is a male, there exists the possibility that the woman will miscarry, and that the fetus will never acquire these slaves. Alternatively, it could be that Rebbe Shimon bar Yochai does hold we do concern ourselves with the minority, but the slaves may still eat terumah, דעבדינן ליה תקנתא – for we can remedy the situation and have Beis Din appoint an אפוטרופוס, a guardian, who can choose other assets for the fetus to inherit, leaving the עבדי צאן ברזל to be inherited by the living brothers.

1. עבדי צאן ברזל של עובר אינם אוכלים בתרומה

במתני', בת ישראל שניסת לכהן ומת והניחה מעוברת לא יאכלו עבדיה בתרומה מפני חלקו של עובר שהעובר פוסל ואינו מאכיל דברי ר' יוסי, ופרש"י, אע"פ שיש לה בנים הימנו והיא אוכלת בתרומה לא יאכלו עבדי צאן ברזל בתרומה לפי שהן של יורשים ויש לעובר בהן חלק ואין לעובר כח להאכילן בתרומה

אמר רבה היינו טעמא דרבי יוסי דקסבר עובר במעי זרה זר הוא, רב יוסף אמר ילוד מאכיל שאין ילוד אינו מאכיל, והנפקא מינה הוא עובר במעי כהנת, למ"ד משום זרה הא לאו זרה, למ"ד דוקא ילוד מאכל הא נמי לא מאכיל

2. וחכמים אומרים יש לו בנים אוכל משום בנים

אמר רב יהודה אמר שמואל זו דברי ר' יוסי, אבל חכמים אומרים יש לו בנים אוכלים משום בנים, אין לו בנים אוכלים משום אחים, אין לו אחים אוכלים משום משפחה כולה, ופרש"י, דסבר חכמים עובר לית ליה זכיה

והגמ' מסיק דמה שאמר שמואל זו דברי ר' יוסי היינו זו וס"ל משום דסבר שמואל המזכה לעובר קנה

3. רבי שמעון בר יוחאי אומר זכרים יאכלו

איתא בברייתא, ר"ש בן יוחי אומר זכרים יאכלו, ופרש"י, אם יש זכר בבנים אוכלים העבדים בשבילו ולא חיישינן לחלקו של עובר

והגמ' פירש טעמו, משום דאין חוששין למיעוטא, ופרש"י, . לשמא יהא זכר ויש לו חלק בהן דבתר רובא אזלינן ורובא יולדות או נקבות או מפילות, או משום דעבדינן ליה תקנתא כרב נחמן אמר שמואל, דאמר רב נחמן אמר שמואל יתומים שבאו לחלוק בנכסי אביהם ב"ד מעמידין להם אפוטרופוס ובורר להם חלק יפה

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru