Yevamos Daf 51 יבמוס דַף 51

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Abaye’s explanation of Rabban Gamliel why אין גט אחר גט ואין מאמר אחר מאמר

According to Rava, the reason that Rabban Gamliel’s holds אין גט אחר גט ואין מאמר אחר מאמר, is that he has a safek whether a get is fully docheh one from yibum or is not docheh one at all, and whether maamar is fully koneh a yevamah or is not koneh at all. Abaye challenges Rava’s reason and brings an alternative explanation for Rabban Gamliel’s position. He holds that it is pashut to Rabban Gamliel בגט דדחי ומאמר דקני – that a get is docheh yibum to some extent mid’Rabbanon, and that maamar is koneh a yevamah to some extent mid’Rabbanon. However, the Rabbanon who enacted these laws said: בחד צד מהני בה גט ובחד צד מהני בה מאמר – in one respect a get is effective for her and in another respect maamar is effective for her. Therefore, a get after get is not docheh since the first get already was docheh the rejection of all the brothers from all of the widows. And maamar after maamar is not effective, since the first maamar already effected an acquisition. But a get after maamar or a maamar after a get is effective. Rashi explains that when maamar is performed first, the yevamah is partially married to the yavam, leaving the zikah partially intact. Therefore, the get given second has some effect. When a get is given first, it effects a partial rejection, leaving the zikah partially intact for a subsequent maamar to take effect.

2. Abaye’s explanation of the Rabbanon’s position of יש גט אחר גט ויש מאמר אחר מאמר

The Rabbanon in the Mishnah argued with Rabban Gamliel and held יש גט אחר גט ויש מאמר אחר מאמר. Abaye said: כל חד וחד תקינו רבנן גט ומאמר ביבמה – That the Rabbanon hold that for each yavam the Rabbanon enacted a get and maamar with each and every yevamah. Rashi explains that one cannot say that the first get effects rejection to the full extent possible for all the widows from all the brothers. Rather, it only effects rejection of the widow who received from the yavam that gave it. It still leaves open the possibility of this yavam giving a get to another yevamah, or for the other brothers to give a get even to this yevamah. The same applies regarding maamar.

3. גזרה דלמא אתי לייבומי לשניה

It was taught in a Baraisa: עשה מאמר בזו ומאמר בזו – If one did maamar with this one and did maamar with that one, Rabban Gamliel says: נותן גט לראשונה וחולץ לה ואסור בקרובותיה ומותר בקרובת שניה – He gives a get to the first yevamah and does chalitzah with her, and is forbidden to her relatives, but he is permitted to the relatives of the second one. The Gemara suggests that since Rabban Gamliel holds אין מאמר אחר מאמר, that the second maamar has no validity, ראשונה נמי תתייבם – let the first yevamah even be taken in yibum! Why does Rabban Gamliel require her to receive chalitzah? The Gemara answers: גזרה דלמא אתי לייבומי לשניה – It is a gezeirah lest he come to perform yibum with the second one instead. Since the first one is considered his wife mid’Rabbanon, he would be transgressing, on a Rabbinic level, the issur of building two houses.

1. ביאור אביי בטעמא דר"ג דאין גט אחר גט

לעיל במתני' (דף נ, עמוד א) בשיטת רבן גמליאל דאין גט אחר גט ואין מאמר אחר מאמר כתב רש"י ביאור של רבא דר"ג מספקא ליה אי גט מהני או לא

וכאן הקשה אביי על דברי רבא והביא סברא אחרת, לעולם פשיטא ליה לר"ג בגט דדחי ומאמר דקני, מיהו אמור רבנן הא יבמה בחד צד מהני בה גט, ובחד צד מהני בה מאמר, גט אחר גט לא דחי דהא דחה ליה קמא, ומאמר אחר מאמר לא קני דהא קני ליה קמא

גט אחר מאמר ומאמר אחר הגט, האי מילתא קא דחי והאי מילתא קא קני, ופרש"י, גט אחר מאמר מאי דשייר מאמר מן קמייתא דחי גט בבתרייתא וכן בשני יבמין מאי דשייר מאמר דקמא דחי גט דבתרא

2. ביאר אביי בשיטת רבנן דיש גט אחר גט ויש מאמר אחר מאמר

ורבנן כל חד וחד תקינו ליה רבנן גט ומאמר ביבמה, ופרש"י, מן היבמין תיקנו ליה רבנן גט ומאמר בכל היבמות הלכך ליכא למימר קמא דחה כל כח הגט, דקמא כל כח הגט דידיה דאית ליה בהך יבמה הוא דדחה, אבל כח גט דאחוה בהך יבמה וכח גיטא דידיה בצרתה לא דחה, וכן לענין מאמר

3. גזרה דלמא אתי לייבומי לשניה

אמר מר, עשה מאמר בזו ומאמר בזו רבן גמליאל אומר נותן גט לראשונה וחולץ לה ואסור בקרובותיה ומותר בקרובות שניה, מכדי קסבר רבן גמליאל אין מאמר אחר מאמר ראשונה נמי תתייבם, גזירה דלמא אתי לייבומי לשניה

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru