Yevamos Daf 3 יבמוס דַף 3

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Why does the Mishnah say פוטרות?

The Mishnah on Daf 2a stated that there are fifteen arayos which are פוטרות צרותיהן, - they exempt their צרות when they fall to yibum. Our Gemara asks ומאי  איריא דתנא פוטרות - Why did the Mishnah use the word פוטרות, which  Rashi explains implies that the צרות are not obligated to do yibum, however they can if they wish. But we know that the צרות are forbidden from doing yibum!? ליתני אוסרות  -The Mishnah rather should have said the word אוסרות – that they are forbidden from doing yibum. After  the Gemara suggests an answer, and then questions it, it concludes that if the Mishnah would have said אוסרות then we would think that even if one of the עריות married someone besides the person’s brother, and then this husband died, the צרה would be forbidden to the brother. Therefore, the word פוטרות teaches us that the איסור of צרת ערוה is only if they marry his brother.

2. What the numbers of the Mishnah are coming to exclude

The Mishnah had begun: חמש עשרי נשים – Fifteen women. The Gemara here asks, מנינא דרישא למעוטי מאי – What does the number “fifteen” in the reisha exclude? Similarly, the seifa of the Mishnah says הרי אלו פוטרות, - behold these exempt, which (similar to a number) implies that only these cases and nothing else. The Gemara explains that these two מיעוטים are coming to exclude that which Rav said, that צרת סוטה is פטור from יבום, and that which Rav Assi said, thatצרת אילונית  is פטור from יבום. Rav, on Daf 11a, says that if one of a man’s wives became a סוטה, both the סוטה and her צרה do not fall to יבום. Rav Assi, on Daf 12a, says that if one of a man’s wives was an אילונית, both the אילונית and the צרת אילונית do not fall to יבום. The Mishnah is coming to teach that only the fifteen women listed here exempt their צרות from chalitzah and yibum, but the sotah and aylonis do not.

  3. The source that the fifteen עריות are פטור from יבום

The Gemara brings a Baraisa that explains the source that these fifteen arayos do not fall to yibum. The passuk states "אשה אל אחותה לא תקח לצרר לגלות ערותה עליה בחייה " – One may not marry a woman and her sister to make them rival wives, to uncover her nakedness upon her in her lifetime. What is the extra word עליה – upon her, coming to teach? The Baraisa answers, since the passuk by yibum states: יבמה יבא עליה – her yavam shall cohabit with her, one might think that this is even in a case where the yevamah is one of the arayos.    Therefore, the gezeirah shaveh of עליה is coming to teach מה להלן במקום מצוה אף כאן במקום מצוה – just as the passuk of yibum is dealing where there is a mitzvah, so too the passuk of אחות אשתו is referring to when there is a mitzvah of yibum, and the passuk there concludes, לא תקח – you shall not take a woman in addition to her sister.  We therefore read the passuk of אחות אשתו as follows: "One may not marry a woman and her sister...even to do yibum”. The Gemara continues bringing the source for צרות being forbidden and then explains that we learn the halachah of yibum of the other עריות from the halachah of yibum by אחות אשתו.

1. למה תני פוטרות ליתני אוסרות

ומאי איריא דתנא פוטרות, ופרש"י, דמשמע פטורות הן ואי בעי מייבם, ליתני אוסרות, ופרש"י, דהא ודאי אסורות הן מאחר שאינן זקוקות לייבום וקיימי באיסור אשת אח

כיון דבמקום מצוה הוא דאסירה צרה ושלא במקום מצוה שריא משום הכי תני פוטרות, ופרש"י, דאי תנא אוסרות משמע שהבת אוסרתה עליו ליקח וק"ו שלא במקום מצוה, אבל פוטרות לא משתמע איסורא משום צרתה של בת, אלא הבת פוטרתה מייבום ואיסורא שכיב עלה ממילא דהויא באיסור אשת אח שיש לה בנים ומשום אשת אח הוא דמיתסר, שלא במקום מצוה דליכא איסור אשת אח עלה שריא

2. מניא למעוטי מאי

מנינא דרישא למעוטי מאי, ומנינא דסיפא למעוטי מאי, ובמנינא דסיפה פרש"י, הרי אלו פוטרות דמשמע אלו ותו לא

למעוטי דרב ודרב אסי, ופרש"י, דאמר רב צרת סוטה אסורה, שאם זינתה אשתו ולו אשה אחרת ומת בלא בנים שתיהן פטורות, ורב אסי אמר צרת אילונית אסורה, שאם היה נשוי אילונית ואשה אחרת ומת בלא בנים שתיהן פטורות ותרוייהו בפירקין

והגמ' ממשיך לפרש לפי רב ודרב אסי מה אתי מנינא למעוטי

3. מקור דחמש עשרה נשים פטורות מיבום

מנה"מ, דת"ר אשה אל אחותה לא תקח לצרור לגלות ערותה עליה בחייה, עליה מה ת"ל, לפי שנאמר יבמה יבא עליה, שומע אני אפי' באחת מכל עריות האמורות בתורה הכתוב מדבר, נאמר כאן עליה ונאמר להלן עליה, מה להלן במקום מצוה אף כאן במקום מצוה, ואמר רחמנא לא תקח

ואין לי אלא היא צרתה מנין, ת"ל לצרור, ואין לי אלא צרתה, צרת צרתה מניין, ת"ל לצרור ולא לצור

ואין לי אלא אחות אשה שאר עריות מניין, אמרת מה אחות אשה מיוחדת שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואסורה ליבם, אף כל שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת אסורה ליבם

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru