To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rava bar Rav Huna said: כיון שנפתח ספר תורה אסור לספר אפילו בדבר הלכה – Once the sefer Torah has been opened, it is forbidden to speak, even about a halachic matter, as it says: "ובפתחו עמדו כל העם" – and when [Ezra] began to read from the Torah, all the people stood, and the word עמידה can be shown elsewhere to mean to be silent. Rebbe Zeira brought a different source in the name of Rav Chisda: "ואזני כל העם אל ספר התורה" – And the ears of all the people were listening to the sefer Torah.
Rebbe Elazar ben Shamua’s talmidim asked him how he merited long life, and among his answers was: ולא נשאתי כפי בלא ברכה – I never raised my hands for Birkas Kohanim without first reciting the berachah. The berachah is: אשר קדשנו בקדושתו של אהרן – “…Who has sanctified us with the kedushah of Aharon, וצונו לברך את עמו ישראל באהבה – and commanded us to bless his nation Yisroel with love.” When the Kohen leaves his place to approach the platform, he says: יהי רצון מלפניך ה' אלקינו שתהא ברכה זו שצויתנו לברך את עמך ישראל לא יהא בה מכשול ועון – “May it be the will before You, Hashem our G-d, that this blessing that You commanded us to bless your nation Yisroel should not have in it a stumbling block or sin.” When he turns away from the congregation at the conclusion of Birkas Kohanim, he says: רבונו של עולם עשינו מה שגזרת עלינו – “Master of the world! We have done what You have decreed upon us.
עשה עמנו מה שהבטחתנו – Do for us that which You have promised us (that You will bless Klal Yisroel when we do), השקיפה ממעון קדשך מן השמים וגו' – ‘Look down from Your sacred dwelling, from the Heavens, and bless Your people, Yisroel, etc.’”
The Gemara presents a series of seven halachos of Birkas Kohanim in which the next step cannot proceed before the previous one is completed. Rav Chisda begins: אין הכהנים רשאים לכוף קישרי אצבעותיהן עד שיחזרו פניהם מן הצבור – The Kohanim may not bend their finger joints after finishing the berachah until they turn their faces away from the congregation. Rebbe Zeira quoted six more halachos from Rav Chisda:
אמר רבא בר רב הונא כיון שנפתח ספר תורה אסור לספר אפילו בדבר הלכה, שנאמר ובפתחו עמדו כל העם ואין עמידה אלא שתיקה, שנאמר והוחלתי כי לא ידברו כי עמדו לא ענו עוד, ר' זירא אמר רב חסדא מהכא ואזני כל העם אל ספר התורה
שאלו תלמידיו את ר' אלעזר בן שמוע במה הארכת ימים, אמר להן כו' ולא נשאתי כפי בלא ברכה, מאי מברך אמר רבי זירא אמר רב חסדא אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לברך את עמו ישראל באהבה
כי עקר כרעיה מאי אמר, יהי רצון מלפניך ה' אלקינו שתהא ברכה זו שצויתנו לברך את עמך ישראל לא יהא בה מכשול ועון, וכי מהדר אפיה מציבורא מאי אמר, אדבריה רב חסדא לרב עוקבא ודרש רבונו של עולם עשינו מה שגזרת עלינו עשה עמנו מה שהבטחתנו השקיפה ממעון קדשך מן השמים וגו'
הגמ' הביא שבעה דברים בסדר ברכת כהנים שכל אחד צריך להמתין עד שיסיים הקודם ורק אחר כך הוא מתחיל
א"ר זירא א"ר חסדא אין הקורא רשאי לקרות כהנים עד שיכלה אמן מפי הצבור (אמן של ברכת מודים של הש"ץ)
ואין הכהנים רשאין להתחיל בברכה עד שיכלה דיבור מפי הקורא
ואין הצבור רשאין לענות אמן עד שתכלה ברכה מפי הכהנים
ואין הכהנים רשאין להתחיל בברכה אחרת עד שיכלה אמן מפי הצבור
ואמר רבי זירא אמר רב חסדא אין הכהנים רשאין להחזיר פניהם מן הצבור עד שיתחיל שליח צבור בשים שלום
ואינן רשאין לעקור רגליהם ולילך עד שיגמור שליח צבור שים שלום
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru