To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The next Mishnah teaches how Birkas Kohanim is performed: במדינה אומר אותה שלש ברכות ובמקדש ברכה אחת – In the provinces (i.e., outside the Mikdash), he says it as three separate berachos, and in the Mikdash, as one berachah. במקדש אומר את השם ככתבו ובמדינה בכינויו – In the Mikdash, he says [Hashem’s] Name the way it is written (Yud-Kay-Vav-Kay) and in the provinces, with its substitute (Aleph-Dalet-Nun-Yud). במדינה כהנים נושאים את ידיהן כנגד כתפיהן ובמקדש על גבי ראשיהן – In the provinces, the Kohanim raise their hands parallel to their shoulders, and in the Mikdash, above their heads. (Rashi explains because they are pronouncing Hashem’s Name, and the Shechinah rests above their fingers). The Mishnah then records a machlokes if the Kohen Gadol does the same or cannot raise his hands above the ציץ. The Gemara brings the sources for many halachos of Birkas Kohanim, among them our Mishnah’s distinction of when to use the שם המפורש: "ושמו את שמי" – Let them place My Name [upon Bnei Yisroel] implies שמי המיוחד לי – My Name which is unique to Me. A gezeirah shavah teaches that this only applies in the Mikdash. Rebbe Yoshiyah gives a different source, from a passuk he reinterprets to say: בכל מקום אשר אבוא אליך וברכתיך שם אזכיר את שמי – Everywhere that I will come to you and bless you, meaning the Mikdash, there I will permit mention of My Name.
Rebbe Yehoshua ben Levi said: אין נותנין כוס של ברכה לברך אלא לטוב עין – We do not give the Cup of Blessing for bentching except to a generous person. He also said: מנין שאפילו עופות מכירין בצרי העין – From where do we know that even birds recognize misers? Because a passuk about misers says: כי חנם מזורה הרשת בעיני כל בעל כנף – Because for nothing he scatters food in the net, to the eye of every winged creature (because they will not eat the miser’s food). He also said: כל הנהנה מצרי העין עובר בלאו – Anyone who benefits from a miser transgresses a prohibition, as it says: אל תלחם את לחם רע עין וגו' – Do not eat the bread of a miser etc., כי כמו שער בנפשו כן הוא אכול ושתה יאמר לך וגו' – because he is like one whose soul is embittered. “Eat and drink” he will tell you, but his heart is not with you. Rav Nachman bar Yitzchak added another lav. Finally, Rebbe Yehoshua ben Levi faults misers for the death of the traveler that requires an עגלה ערופה, based on the elders of the city declaring they are not responsible for his death because they did not send him away without food.
Rebbe Simlai said: בית הכנסת שכולה כהנים כולן עולין לדוכן – A synagogue that is entirely made up of Kohanim, they all ascend the platform for Birkas Kohanim. Since there is no one else present, Rebbe Zeira explains whom they are blessing: לאחיהם שבשדות – to their brothers working in the fields. This is challenged from a Baraisa, which states: עם שאחורי כהנים אינן בכלל ברכה – the people standing behind the Kohanim are not included in the berachah, because they must face the Kohanim to receive the berachah. The Gemara answers: הא דאניסי הא דלא אניסי – This law that those in the field are included is for those who are forced by their work not to attend, and this Baraisa that those standing behind the Kohanim are not included, is for those who are not forced to do so, but do not value the berachah enough to change position.
במתני', ברכת כהנים כיצד, במדינה אומר אותה שלש ברכות ובמקדש ברכה אחת, במקדש אומר את השם ככתבו במדינה בכינויו, במדינה כהנים נושאים את ידיהן כנגד כתפיהן ובמקדש על גבי ראשיהן, ופרש"י, מפני שמברכין את העם בשם המפורש ושכינה למעלה מקשרי אצבעותיהם, חוץ מכהן גדול שאינו מגביה את ידיו למעלה מן הציץ, ר' יהודה אומר אף כהן גדול מגביה ידיו למעלה מן הציץ, שנאמר וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם
ובגמ' הביא מקורות מפסוקים לדיני ברכת כהנים, תניא אידך כה תברכו את בני ישראל בשם המפורש, אתה אומר בשם המפורש או אינו אלא בכינוי, ת"ל ושמו את שמי שמי המיוחד לי, יכול אף בגבולין כן, נאמר כאן ושמו את שמי ונאמר להלן לשום את שמו שם, מה להלן בית הבחירה אף כאן בבית הבחירה, רבי יאשיה אומר אינו צריך הרי הוא אומר בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך
אמר ריב"ל אין נותנין כוס של ברכה לברך אלא לטוב עין, ואמר ר' יהושע בן לוי מנין שאפילו עופות מכירין בצרי העין, שנאמר כי חנם מזורה הרשת בעיני כל בעל כנף, ואמר רבי יהושע בן לוי כל הנהנה מצרי העין עובר בלאו שנאמר אל תלחם את לחם רע עין וגו' כי כמו שער בנפשו כן הוא אכול ושתה יאמר לך וגו', רב נחמן בר יצחק אמר עובר בשני לאוין אל תלחם ואל תתאו
וא"ר יהושע בן לוי אין עגלה ערופה באה אלא בשביל צרי העין, שנאמר וענו ואמרו ידינו לא שפכו את הדם הזה וכי על לבנו עלתה שזקני ב"ד שופכי דמים הם, אלא לא בא לידינו ופטרנוהו ולא ראינוהו והנחנוהו, לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות, לא ראינוהו והנחנוהו בלא לוייה
אמר אדא א"ר שמלאי בית הכנסת שכולה כהנים כולן עולין לדוכן, למי מברכין אמר ר' זירא לאחיהם שבשדות, איני והתני אבא בריה דרב מנימין בר חייא עם שאחורי כהנים אינן בכלל ברכה, לא קשיא הא דאניסי הא דלא אניסי, ופרש"י, העומדין בבהכ"נ אחורי הכהנים לא אניסי אלא שאין הברכה חשובה עליהם לעקור רגליהם ולבא לפני הכהנים להיות מתברכים פנים כנגד פנים כדת הלכך אינם בכלל ברכה
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru