To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A Baraisa defines the prohibition of theft for a בן נח: stealing, robbery, or taking a married יפת תואר, וכן כיוצא בהן – and anything similar to these types of theft, are forbidden for a כותי (whom this Baraisa considers a gentile) to do against another כותי, or against a Yisroel (and they are executed for doing so). But a Yisroel is permitted to do so against a כותי. The Gemara asks what is “similar to robbery,” and Rav Pappa says it means stealing something פחות משוה פרוטה – less than a perutah’s value. The Gemara asks why a כותי is prohibited from stealing less than a שוה פרוטה from a Yisroel, since a Yisroel forgives such a small loss!? It answers: נהי דבתר הכי מחיל ליה – granted that he forgives this loss afterwards, צערא בשעתיה מי לית ליה – but did he not have distress at the time [of the robbery]? Therefore, a כותי is even liable for stealing something פחות משוה פרוטה. [Even a Yisroel is prohibited from stealing this minimal amount from another Yisroel, but is not obligated to repay it, since the victim forgives the loss. A כותי, however, is executed for any transgression.]
Rav Yaakov bar Acha found written in the book of Aggada of Rav’s Yeshiva: בן נח נהרג בדיין אחד – a בן נח is executed by one judge, ובעד אחד – and based on one witness’s testimony, שלא בהתראה – and even for a transgression without prior warning. The judge and witness must be men but can be his relatives. Rebbe Yishmael was quoted saying: אף על העוברין – a בן נח is executed even for killing fetuses, although a Yisroel is only executed for killing a baby after birth. Rav Yehudah explains the sources for the requirements of the judge and witness. Rebbe Yishmael’s source is the passuk: שפך דם האדם "באדם" דמו ישפך – whoever spills man’s blood, by man his blood shall be spilled. He interprets this as “whoever spills the blood of a man (who is) "באדם" – inside a man.” איזהו אדם שהוא באדם – Which is the man who is inside another man? This must mean עובר שבמעי אמו – a fetus inside its mother’s womb.
A Baraisa darshens "איש איש" – any man (written by עריות) לרבות את הכותים שמוזהרין על העריות כישראל – to include כותים (i.e., gentiles), that they are warned against גילוי עריות like a Yisroel. Since there is already a source prohibiting עריות to a בן נח, this derashah refers to “our” עריות, meaning adultery with a married Jewish woman. As that Baraisa concludes, if he had relations with עריות of a Yisroel,נידון בדיני ישראל – he is judged according to a Yisroel’s laws. This cannot be requiring twenty-three judges, two witnesses, and התראה, since it is impossible that his adultery with a Jewish woman would be less severe than with a כותית. Therefore, Rebbe Yochanan explains that it refers to adultery with a Jewish נערה המאורסה. Since an adulterer with a married בת נח is only killed if her marriage was completed, his adultery with a Jewish נערה המאורסה is judged according to Jewish law, and he is killed with סקילה.
Similarly, his adultery with a Jewish woman שנכנסה לחופה ולא נבעלה – who entered the chuppah but did not have relations with her husband, which is also not liable regarding wives of בני נח, would incur חנק (like a Yisroel), not the standard סייף penalty of a בן נח.
ועל הגזל בן נח נהרג, והתניא על הגזל, גנב וגזל, וכן יפת תואר, וכן כיוצא בהן, כותי בכותי, וכותי בישראל אסור, וישראל בכותי מותר, ואם איתא ניתני חייב, משום דקבעי למיתני סיפא ישראל בכותי מותר תנא רישא אסור, כיוצא בו בגזל מאי היא, אמר רב פפא לא נצרכה אלא לפחות משוה פרוטה, אי הכי כותי בישראל אסור הא בר מחילה הוא, נהי דבתר הכי מחיל ליה צערא בשעתיה מי לית ליה
אשכח ר' יעקב בר אחא דהוה כתיב בספר אגדתא דבי רב בן נח נהרג בדיין א', ובעד אחד, שלא בהתראה, מפי איש ולא מפי אשה, ואפילו קרוב, משום רבי ישמעאל אמרו אף על העוברין, מנהני מילי, אמר רב יהודה דאמר קרא אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש אפילו בדיין אחד, מיד כל חיה אפילו שלא בהתראה, אדרשנו ומיד האדם אפילו בעד אחד, מיד איש ולא מיד אשה, אחיו אפילו קרוב, משום רבי ישמעאל אמרו אף על העוברין מאי טעמיה דרבי ישמעאל, דכתיב שופך דם האדם באדם דמו ישפך, איזהו אדם שהוא באדם הוי אומר זה עובר שבמעי אמו
ת"ר איש מה תלמוד לומר איש איש לרבות את הכותים שמוזהרין על העריות כישראל, והא מהכא נפקא מהתם נפקא לאמר זה גילוי עריות, התם בעריות דידהו והכא בעריות דידן, דקתני סיפא בא על עריות ישראל נידון בדיני ישראל, למאי הלכתא, אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה לא נצרכה אלא לעדה ועדים והתראה, מגרע גרע, אלא א"ר יוחנן לא נצרכה אלא לנערה המאורסה דלדידהו לית להו דדיינינן להו בדינא דידן, אבל אשת איש בדינא דידהו דיינינן להו, והתניא בא על נערה המאורסה נידון בסקילה על אשת איש נידון בחנק ואי בדינא דידהו סייף הוא, אמר רב נחמן בר יצחק מאי אשת איש דקתני כגון שנכנסה לחופה ולא נבעלה, דלדידהו לית להו דיינינן להו בדינא דידן
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru