Sanhedrin Daf 45 סַנהֶדרִין דַף 45

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Machlokes about concern for immoral thoughts re: stoning and sotah

The Mishnah states that near the בית הסקילה, the condemned person’s clothing is removed. Rebbe Yehudah says that a man’s private area is covered in front, and a woman is covered in front and back. The Chochomim say that a woman is not unclothed when stoned. The Gemara asks: למימרא דרבנן חיישי להרהורא ורבי יהודה לא חייש להרהורא - Is this to say the Rabbonon are not concerned about causing immoral thoughts to onlookers, and Rebbe Yehudah is concerned? But they take the exact opposite positions regarding a sotah, where the Rabbonon say that her heart may be uncovered, and her hair unbraided, but Rebbe Yehudah holds that if she is beautiful, she cannot be uncovered!? Rabbah answers that Rebbe Yehudah’s concern is specifically about someone sinning later with the sotah, who might leave unharmed, but there is no concern of sinning with a woman being executed (and one would not be aroused towards other women). The Rabbonon hold that although the sotah is uncovered to fulfill ונוסרו כל הנשים – “And all the women will be chastised,” regarding stoning, אין לך ייסור גדול מזה – there is no greater chastisement than this. Although both could be done, the Rabbonon hold: בזיוני דאיניש עדיפא ליה טפי מניחא דגופיה – personal disgrace is more significant to her than physical comfort (of dying more quickly with less covering), and Rebbe Yehudah holds she prefers to be uncovered.

2. The procedure for stoning (ברור לו מיתה יפה)

The next Mishnah describes the process of סקילה. The stoning grounds are at an elevation of two heights of a man. One of the עדים pushes him on his hips, and if he falls on his chest, he is turned onto his hips. If he dies from the fall, this is sufficient. If not, the other עד takes the large stone and puts it onto his chest. If he still does not die, רגימתו בכל ישראל – his stoning is performed by all of Yisroel. A Baraisa notes that, accounting for the person’s standing height, the total is three times a man’s height. The Gemara wonders why this height is necessary, because a Mishnah teaches that a pit with a depth of merely ten tefachim is enough to kill a person!? Rav Nachman answers in Rabbah bar Avuha’s name that the passuk says: ואהבת לרעך כמוך – you shall love your fellow like yourself, implying: ברור לו מיתה יפה – choose for him a favorable death, i.e., the conditions of the execution should ensure a less painful death. We do not raise the elevation even higher (for an even quicker death), משום דמינול – because [his body] would become mutilated.

3. נקטעה יד העדים (בעינן קרא כדכתיב)

Shmuel said: נקטעה יד העדים פטור – if the witnesses’ hands became severed before the stoning, he is exempt from the execution, because the passuk requires "יד העדים תהיה בו בראשונה" – the hand of the witnesses shall be first against him (to kill him), and this is now lacking. The Gemara asks that this should apply equally if the witnesses had no hands from before and explains that "יד העדים" refers to whatever “hands” they had before. The Gemara asks: ומי בעינן קרא כדכתיב – do we actually require fulfilling a passuk exactly as it is written? But a Baraisa teaches that if a murderer cannot be executed in the prescribed manner (beheading), שאתה ממיתו בכל מיתה שאתה יכול להמיתו – that you can kill him in any manner with which you can kill him (e.g., shooting him with an arrow if he is fleeing)!? The Gemara answers that this is an exception, as is גואל הדם (that if a victim has not relative, Beis Din appoints a גואל הדם – avenger). The Gemara concludes that Shmuel’s principle is a machlokes Tannaim (regarding a מצורע lacking a right thumb, big toe, or ear).

1. חשש הרהור בסקילה ובסוטה

במתני', היה רחוק מבית הסקילה ארבע אמות מפשיטין אותו את בגדיו, האיש מכסין אותו מלפניו והאשה מלפניה ומאחריה דברי רבי יהודה, וחכ"א האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה, ובגמ', למימרא דרבנן חיישי להרהורא ורבי יהודה לא חייש להרהורא והא איפכא שמענא להו, דתנן הכהן אוחז בבגדיה אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו עד שמגלה את לבה וסותר את שערה, רבי יהודה אומר אם היה לבה נאה לא היה מגלהו ואם היה שערה נאה לא היה סותרו, אמר רבה התם היינו טעמא שמא תצא מב"ד זכאה ויתגרו בה פירחי כהונה, הכא הא מקטלא, וכי תימא אתי לאיתגרויי באחרנייתא, אמר רבה גמירי אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות, אמר רבא דר' יהודה אדר' יהודה קשיא דרבנן אדרבנן לא קשיא, אלא אמר רבא דרבי יהודה אדר' יהודה לא קשיא כדשנין, דרבנן אדרבנן נמי לא קשיא אמר קרא ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כזמתכינה, הכא אין לך ייסור גדול מזה, וכ"ת ליעביד בה תרתי, אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה

2. כיצד סוקלין, ברור לו מיתה יפה

במתני', בית הסקילה היה גובה שתי קומות, אחד מן העדים דוחפו על מתניו, נהפך על לבו הופכו על מתניו, ואם מת בה יצא, ואם לאו השני נוטל את האבן ונותנו על לבו, אם מת בה יצא, ואם לאו רגימתו בכל ישראל, שנאמר יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה, ובגמ', תנא וקומה שלו הרי כאן שלש, ומי בעינן כולי האי ורמינהו מה בור שהוא כדי להמית עשרה טפחים אף כל כדי להמית עשרה טפחים, אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה, אי הכי ליגבהיה טפי, משום דמינוול

3. נקטעה יד העדים, אם בעינן קרא כדכתיב

אמר שמואל נקטעה יד העדים פטור, מאי טעמא דבעינא יד העדים תהיה בו בראשונה וליכא, אלא מעתה עדים גידמין דמעיקרא הכי נמי דפסילי, שאני התם דאמר קרא יד העדים שהיתה כבר, ומי בעינן קרא כדכתיב, והתניא מות יומת המכה רוצח הוא, אין לי אלא במיתה הכתובה בו מנין שאם אי אתה יכול להמיתו במיתה הכתובה בו שאתה ממיתו בכל מיתה שאתה יכול להמיתו, ת"ל מות יומת המכה מכל מקום, שאני התם דאמר קרא מות יומת, וליגמר מיניה, משום דהוה רוצח וגואל הדם שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדיןח, והגמ' מסיק דהא דשמואל תנאי היא

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru