Nedarim Daf 32 נדרים דַף 32

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Why Avraham ’s descendants were enslaved in Mitzrayim

Rebbe Avahu said in the name of Rebbe Elazar:מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים - Why was Avraham Avinu punished, and his descendants enslaved in Egypt for two hundred and ten years? He answered:

-מפני שעשה אנגרייא בתלמידי חכמים – Because he enlisted Talmidei Chachomim for military service when he went to battle the four kings to save Lot.
-Shmuel said: מפני שהפריז על מדותיו של הקדוש ברוך הוא – because he went too far regarding Hashem’s decrees, as it says, that Avraham asked: במה אדע כי אירשנה “How will I know that I will inherit it?”
-Rebbe Yochonon said: שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה – because he kept people from entering under the wings of the Shechinah when he returned the captives of Sodom to their king, instead of teaching them about Hashem.

2. Two Gematrias about Avraham’s life

Rebbe Ami bar Abba said: בן שלש שנים הכיר אברהם את בוראו – Avraham recognized his Creator at age three, as it says: “"עקב אשר שמע אברהם בקולי- “Because Avraham listened to My voice.” The word עקב has a numerical value of 172, indicating the number of years Avraham served Hashem. Since Avraham lived 175 years, we see that he recognized Hashem at age three.

He also said, that it is written:  אברם וכתיב אברהם – “Avram” and written elsewhere “Avraham ” (a difference in numerical value of five). בתחלה המליכו הקדוש ברוך הוא על מאתים וארבעים ושלשה אברים – Originally, Hashem gave him sovereignty over 243 limbs, ולבסוף המליכו על מאתים וארבעים ושמונה אברים – and in the end, He gave him sovereignty over all 248 limbs,אלו הן, שתי עינים ושתי אזנים וראש הגוייה  – these five additional “limbs” are: two eyes, two ears, and the male organ. The Ran explains that what one hears and sees is naturally outside of a person’s control, and the male organ is difficult to master. When Avraham was circumcised, Hashem granted him control even over these faculties.

3. The difference between מודר הנאה and מודר הימנו מאכל

The fourth Perek begins: אין בין המודר הנאה מחבירו למודר הימנו מאכל – There is no difference between one forbidden by neder from benefiting from his friend, and one forbidden by neder from his food, אלא דריסת הרגל וכלים שאין עושין בהם אוכל נפש – except walking through the other’s property, and utensils not used to produce food. The Gemara notes that our Mishnah reflects the opinion of Rebbe Eliezer, who holds אפילו ויתור אסור במודר הנאה – even "allowance" is forbidden to a mudar hana’ah. The Ran explains that this refers to the general practice of sellers to add a token amount of merchandise onto a purchase for free. Although it is not intended as a gift, Rebbe Eliezer holds it is forbidden to give this to a mudar hana’ah (the Rabbonon disagree). Our Mishnah, which forbids a mudar hana’ah from trespassing, despite its being an activity that property owners generally do not mind, is based on the opinion of Rebbe Eliezer.

1. מפני מה נשתעבדו בניו של אברהם אבינו במצרים

אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים, מפני שעשה אנגרייא בת"ח, שנאמר וירק את חניכיו ילידי ביתו

ושמואל אמר מפני שהפריז על מדותיו של הקב"ה, שנאמר במה אדע כי אירשנה

ורבי יוחנן אמר שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר תן לי הנפש והרכוש קח לך

2. עקב אשר שמע אברהם בקולי

א"ר אמי בר אבא בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי, חושבניה מאה ושבעין ותרין

ואמר רמי בר אבא כתיב אברם וכתיב אברהם, בתחלה המליכו הקב"ה על מאתים וארבעים ושלשה אברים, ולבסוף המליכו על מאתים וארבעים ושמונה אברים, אלו הן, שתי עינים, ושתי אזנים, וראש הגוייה, ופי' הר"ן דמה שאדם רואה ושומע בדרך הטבע אינו ברשותו ובאברהם אבינו הקב"ה המליכו אף על אלו

3. חילוק בין מודר הנאה ומודר הימנו מאכל

במתני', אין בין המודר הנאה מחבירו למודר הימנו מאכל, אלא דריסת הרגל וכלים שאין עושין בהם אוכל נפש

ובגמ', מאן תנא אמר רב אדא בר אהבה רבי אליעזר היא דתניא ר' אליעזר אומר אפי' ויתור אסור במודר הנאה

ופי' הר"ן, ויתור היינו דבר מועט שהמוכר מוותר עליו ונותנו בחנם ולרבי אליעזר אף זה אסור במדור הנאה, ומתני' רבי אליעזר דדריסת הרגל הוי דבר שבני אדם מוותרים עליו ואפילו הכי אוסר רבי אליעזר

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru