To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
This Daf consists of a series of derashos of the phrases written by the respective prohibitions of nazir and Kohen Gadol becoming tamei from a corpse. The word "ולאמו" – or for his mother, written by Kohen Gadol, teaches us to make a gezeirah shavah to learn from nazir what Rebbi taught there: גבי נזיר – Regarding a nazir the Torah wrote he cannot contract tumah from relatives “in their death,” teaching: במותם אינו מיטמא אבל מיטמא הוא לנגעם ולזיבתם – only “in their death” he cannot become tamei, but he may become tamei with their tzaraas or zivah. He is permitted to contract any other tumah (besides corpse-tumah), even tzaraas, which is compared to death. Thus, the word "ולאמו" teaches that for a Kohen Gadol as well, tumah from tzaraas and zivah are permitted.
On the previous Daf, a Baraisa said that the word "לאביו", written by Kohen Gadol, teaches that although a Kohen Gadol cannot become tamei for his relatives, he does become tamei for a meis mitzvah. The Gemara here asks for the source for this halachah by nazir. Rebbe Yishmael darshens it from an extra word in the parallel passuk of nazir, and the Gemara will conclude that it is the word "לאחיו" which teaches: לאחיו אינו מיטמא, הא למת מצוה מיטמא – only for his brother he does not become tamei, but for a meis mitzvah he does become tamei. The Gemara attempts to learn it from a kal vachomer from Kohen Gadol (which is more stringent, being permanent), and the Gemara says there is no kal vachomer (because a nazir brings a korban for his tumah, and a Kohen Gadol does not). Rebbe Akiva darshens the words "לאביו ולאמו" by nazir to teach that he becomes tamei for meis mitzvah and learns from "לאחיו" that even one who was both a Kohen Gadol and a nazir becomes tamei for a meis mitzvah. Rebbe Yishmael holds that an additional passuk is not needed for this case, because if one mitzvah is superseded by meis mitzvah, it follows that two would, as well.
A Baraisa explains that the word"ולאחותו" - and for his sister, written by nazir teaches: הרי שהלך לשחוט את פסחו ולמול את בנו – If one was going to shecht his pesach or circumcise his son, ושמע שמת לו מת – and he heard that a relative died, he cannot become tamei for them, because these mitzvos, which are punishable by kares, are more severe than the mitzvah to bury his relatives. The Torah writes "ולאחותו" to qualify this law: לאחותו הוא דאינו מיטמא – only for his sister he does not become tamei while on the way to perform these mitzvos, הא למת מצוה מיטמא – but for a meis mitzvah he does become tamei, even at the expense of pesach or milah. The Gemara below adds that even Rebbe Yishmael, who holds that if meis mitzvah supersedes a single mitzvah it would also supersede two mitzvos, would agree that a passuk is needed here, because these mitzvos carry the unique severity of kares.
ולאמו, הנכתב אצל כהן גדול, לגזירה שוה לכדרבי, דתניא רבי אומר גבי נזיר במותם אינו מיטמא אבל מיטמא הוא לנגעם ולזיבתם, ואין לי אלא בנזיר, והגמ' מסיק דמלאמו למידין גזירה שוה לכהן גדול
לעיל למדנו בכהן גדול מלאביו דמטמא למת מצוה, והגמ' בעי הכא מלנן בנזיר, ר' ישמעאל דרש ממילא יתירא בהפסוק בנזיר והגמ' מסיק דלמד מלאחיו, לאחיו אינו מיטמא הא למת מצוה מיטמא
והגמ' מנסה ללמוד מק"ו, עד שלא יאמר יש לי בדין ומה כ"ג שקדושתו קדושת עולם מיטמא למת מצוה, נזיר שאין קדושתו קדושת עולם אינו דין שמיטמא למת מצוה, אבל פריך, לא אם אמרת בכ"ג שכן אינו מביא קרבן על טומאתו תאמר בנזיר שמביא קרבן על טומאתו, הואיל ומביא קרבן על טומאתו לא יטמא למת מצוה, ת"ל לאביו ולאמו לא יטמא אבל מיטמא למת מצוה
ר"ע אומר לאביו ולאמו אינו מיטמא אבל מיטמא הוא למת מצוה, לאחיו שאם היה כ"ג והוא נזיר לאחיו אינו מיטמא אבל מיטמא הוא למת מצוה, ולרבי ישמעאל כהן גדול והוא נזיר מנליה כיון דשרא רחמנא חד לאו גבי מת מצוה מה לי חד לאו מה לי תרין לאוין
תניא לאחותו מה ת"ל, הרי שהלך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ושמע שמת לו מת יכול יטמא, אמרת לא יטמא, יכול לא יטמא למת מצוה, ת"ל לאחותו לאחותו הוא דאינו מיטמא הא למת מצוה מיטמא
והגמ' מוסיף דאף ר' ישמעאל הסובר דאינו צריך עוד קרא דמה לי חד לאו מה לי תרי לאוין מודה הכא דבעי קרא דהני הוי מצות עשה שיש בהם כרת
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru