To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Gemara asks from where Rebbe Eliezer derives that a metzora must shave with a razor, and answers that he darshens like the following Baraisa: "ראשו" מה תלמוד לומר – What is “his head” written by metzora saying, since it already taught that he must shave all his hair? לפי שנאמר גבי נזיר תער לא יעבור על ראשו – Because it is said regarding a nazir, “A razor shall not pass over his head,” יכול אף נזיר מצורע כן – one could think even a nazir who is a metzora would be similarly forbidden to shave his head, תלמוד לומר "ראשו" – therefore it says, “his head,” that even a nazir who is a metzora must shave his head. Since a nazir’s prohibition is only to shave with a razor (in accordance with Rebbe Yonasan on Daf 39), it would only need to be violated if a metzora must shave with a razor. Otherwise, the Torah would require shaving a metzora nazir with a different implement, because of the principle of Reish Lakish that the Torah only allows for a mitzvah to override a prohibition when there is no possibility to fulfill both.
The Gemara asks what the Rabbonon (who derived that a metzora shaves with a razor from "זקנו") learn from the word ".ראשו" It answers: למידחי לאו דהקפה – To override the prohibition of rounding the head, as a Baraisa relates that "ראשו" teaches that a metzora must shave all his hair, despite the normal prohibition to round the corners of one’s hair. The Gemara asks why this passuk is needed, since we have already learned from זקנו that a metzora shaves in violation of the prohibition to cut one’s beard. The Gemara answers that without the word ראשו, one could think that הקפת כל הראש לא שמה הקפה – rounding the entire head is not considered “rounding” and always permitted (and the prohibition is only when leaving the rest of his hair), so ראשו teaches that the metzora’s shaving his entire head is a (required) violation of הקפת ראש. זקנו is necessary to teach that a metzora must shave with a razor, as the Rabbonon derived it on Daf 39 (that a metzora must violate the prohibition of cutting his beard, which they hold is with a razor).
The Gemara above noted that the Rabbonon can derive the principle that עשה דוחה לא תעשה – a positive commandment overrides a prohibition, from the word ראשו, which taught that a metzora shaves his head despite the normal prohibition to round the corners. The Gemara asks, from where does Rebbe Eliezer, who holds this word teaches a nazir metzora must shave, derive this principle? Tosafos explain that although this too demonstrates that a mitzvah (metzora shaving) overrides a prohibition (of a nazir to shave), the Gemara knows that Rebbe Eliezer has some prior source for this principle, for otherwise he could not take the liberty to apply the passuk to a nazir, who is additionally violating a positive mitzvah to grow his hair. The Gemara answers that he learns it from גדילים (tzitzis), as a Baraisa states: לא תלבש שעטנז – “You shall not wear shaatnez,” and the following passuk commands attaching tzitzis to a garment, הא גדילים תעשה לך מהם – But “twisted cords you shall make for yourself” from them, i.e., you shall make tzitzis of shaatnez.
תניא ראשו מה ת"ל, לפי שנאמר גבי נזיר תער לא יעבור על ראשו, יכול אף נזיר מצורע כן ת"ל ראשו, ממאי דלמא לעולם אפילו ליקטו במלקט וברהיטני מצוה קעביד, וכי תימא תער למה לי למימרא דאפילו בתער, ס"ד אמינא הואיל וגבי נזיר כי עביד בתער מיחייב גבי מצורע נמי ליחייב קמ"ל דלא
אי סלקא דעתך כי עביד במלקט וברהיטני מצוה קעביד מדלא כתב תער, לא לידחי עשה דמצורע לא תעשה דנזיר כר"ל דאמר כל מקום שאתה מוצא עשה ולא תעשה אם אתה יכול לקיים את שניהם מוטב ואם לאו יבא עשה וידחה את לא תעשה
ורבנן האי ראשו מאי דרשי ביה, מיבעי להו למידחי לאו דהקפה, דתניא לא תקיפו פאת ראשכם יכול אף מצורע כן ת"ל ראשו
למה לי למכתב ראשו ותיפוק ליה מזקנו, דתניא זקנו מה ת"ל לפי שנאמר ופאת זקנם לא יגלחו יכול אף מצורע כן ת"ל זקנו, למה לי למכתב ראשו ולמה לי למכתב זקנו, צריכי דאי כתב רחמנא זקנו ולא כתב ראשו הוה אמינא הקפת כל הראש לא שמה הקפה, להכי כתב רחמנא ראשו
נמצא לרבנן ילפינן עשה דוחה לא תעשה מראשו הנ"ל, והגמ' הקשה, לר"א דאתי עשה ודחי את לא תעשה מנליה, ובתוס' פי' למה לא ילפינן לר"א נמי מנזיר מצורע ומראשו, דהתם הוי עשה ולא תעשה, ואי לאו דיש מקור אחר לעשה גרידא לא היו מעמידין ראשו לנזיר מצורה שהוא עשה ולא תעשה, והיו מוקמינן לאיש אחר שאינו נזיר ורק ידחה לא תעשה דהקפה, אבל מאחר שיש מקור אחר לידחי לא תעשה שפיר מוקמינן ראשו אף לנזיר ולידחי עשה ולא תעשה
יליף מגדילים, דתניא לא תלבש שעטנז הא גדילים תעשה לך מהם
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru