To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A Baraisa presents three opinions about which people disqualify a woman to Kehunah through relations. The Tanna Kamma holds, as the Gemara explains, that anyone whose relations are forbidden disqualifies her. Rebbe Yose says: כל שזרעו פסול פוסל – Anyone whose offspring is disqualified from Kehunah, disqualifies her, and anyone whose offspring is fit for Kehunah does not. Rebbe Shimon ben Gamliel says: כל שאתה נושא בתו – Anyone whose daughter you (a Kohen) may marry, אתה נושא אלמנתו – you may marry his widow, but if his daughter is prohibited to Kehunah, his widow is also disqualified (through relations). The Gemara explains that all agree that the rule is modeled after a widow who marries a Kohen Gadol (the source of a woman becoming disqualified). The Tanna Kamma holds that anyone whose relations are forbidden, like a widow to a Kohen Gadol, is disqualified to Kehunah, which includes even a second-generation Egyptian convert. Rebbe Yose holds he must also have disqualified children, like a widow marrying a Kohen Gadol (whose children are chalalim), excluding a second-generation Egyptian, whose children are permitted to the congregation. Rabban Shimon ben Gamliel says that only if all his children are disqualified, like a widow to a Kohen Gadol, is she disqualified, which excludes a גר עמוני ומואבי, whose female children are permitted.
Rav ruled like Rebbe Elazar that an uncertain mamzer cannot marry a certain mamzeress, nor an uncertain one. Shmuel argued that the halachah should follow Hillel, who taught that ten genealogical categories ascended from Bavel, and all (people forbidden to the congregation) may marry each other. The Gemara asks that Rav and Shmuel both contradict themselves, because regarding an ארוסה שעיברה – arusah who became pregnant, and the father is unknown (anyone but the husband would render the child a mamzer), Rav said הולד ממזר – the child is a mamzer, and Shmuel said הולד שתוקי – the child is a shetuki. Presumably, this means that Rav permits the uncertain child to a certain mamzeress, and Shmuel forbids it to a mamzeress, which is the reverse of their positions above!? The Gemara first answers to reverse the opinions of this machlokes and explains the need for the two disputes.
Alternatively, the opinions need not be reversed, but reinterpreted, as the Gemara proceeds to explain.
Rebbe Elazar taught: כותי לא ישא כותית – A Kusi cannot marry a Kusis, although they are members of the same nation. Several explanations are disproven, until Rebbe Yehoshua ben Levi said: שלש מחלוקות בדבר – there are three opinions on the matter of Kusim’s disqualification. Rebbe Yishmael holds: כותים גירי אריות הן – Kusim were converts because of the attacking lions (and their insincere conversion was invalid), וכהנים שנטמעו בהם כהנים פסולים היו – and the Kohanim who assimilated with them, as a pasuk describes, were unfit Kohanim. Jews cannot marry these invalid converts. Rebbe Akiva holds Kusim are גירי אמת – true converts, and only legitimate Kohanim assimilated with them. Jews cannot marry them because they only required yibum for an arusah but allowed a nesuah to marry without chalitzah (because they erroneously interpreted "אשת המת החוצה" as “the outside wife”), and Rebbe Akiva holds that a child from a yevamah and another man is a mamzer. Finally, Rebbe Elazar holds that Kusim cannot even marry each other, because some are unfamiliar with the laws of marriage, leading to some invalid divorces, and subsequent mamzerim. Since the descendants of those familiar with the laws were not mamzerim, no Kusi can marry another.
הגמ' הביא ברייתא לענין מי פוסל לכהונה ות"ק סבר כל מי שביאתו אסור פוסל, ר' יוסי אומר כל שזרעו פסול פוסל וכל שאין זרעו פסול אינו פוסל, רבן שמעון בן גמליאל אומר כל שאתה נושא בתו אתה נושא אלמנתו וכל שאי אתה נושא בתו אי אתה נושא אלמנתו, מאי איכא בין תנא קמא ובין ר' יוסי, א"ר יוחנן מצרי שני איכא בינייהו, מאי איכא בין ר' יוסי לרשב"ג, אמר עולא גר עמוני ומואבי איכא בינייהו, וכולן למדו מכהן גדול באלמנה, ת"ק סבר מה כהן גדול באלמנה שביאתו בעבירה ופוסל בה אף כל שביאתו בעבירה פוסל, ורבי יוסי סבר כי כ"ג באלמנה מה כ"ג באלמנה שזרעו פסול ופוסל אף כל שזרעו פסול פוסל, לאפוקי מצרי שני שאין זרעו פסול, רשב"ג ככהן גדול באלמנה מה כ"ג באלמנה שכל זרעו פסול אף כל שכל זרעו פסול אפילו נקבות לאפוקי גר עמוני ומואבי דנקבות הוו כשרות לבא בקהל
במתני' (לעיל דף עד, עמוד א) רבי אליעזר אומר ודאן בודאן מותר, ודאן בספיקן וספיקן בודאן וספיקן בספיקן אסור, ואלו הן הספיקות שתוקי אסופי, אמר רב יהודה אמר רב הלכה כרבי אליעזר, כי אמריתה קמיה דשמואל אמר לי הלל שונה עשרה יוחסים עלו מבבל וכולם מותרים לבא זה בזה ואת אמרת הלכה כרבי אליעזר, ורמי דרב אדרב ורמי דשמואל אדשמואל, דאיתמר ארוסה שעיברה רב אמר הולד ממזר ושמואל אמר הולד שתוקי, רב אמר הולד ממזר ומותר בממזרת ושמואל אמר הולד שתוקי ואסור בממזרת, איפוך רב אמר הולד שתוקי ושמואל אמר הולד ממזר, תרתי למה לי, צריכא, דאי איתמר בהא בהא קאמר רב משום דרוב כשרים אצלה, אבל התם דרוב פסולים אצלה אימא מודי לשמואל, ואי איתמר בהך בהא קאמר רב משום דאיכא למיתלה בארוס, אבל בהא אימא מודי לשמואל צריכא
וכן רבי אלעזר אומר כותי לא ישא כותית, והגמ' הביא כמה טעמים ומדחה אותם ומסיק, שלש מחלוקות בדבר ר' ישמעאל סבר כותים גירי אריות הן וכהנים שנטמעו בהם כהנים פסולים היו, שנאמר ויעשו להם מקצותם כהני במות ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מן הקוצים שבעם ומשום הכי פסלינהו, ורבי עקיבא סבר כותים גירי אמת הן וכהנים שנטמעו בהן כהנים כשרים היו, שנאמר ויעשו להם מקצותם כהני במות, ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מן הבחירים שבעם, ואלא מפני מה אסרום מפני שהיו מייבמים את הארוסות ופוטרים את הנשואות, מאי דרשי לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר, הך דיתבה חוצה היא לא תהיה לאיש זר אבל הך דלא יתבה חוצה תהיה לאיש זר, ורבי עקיבא לטעמיה דאמר יש ממזר מחייבי לאוין, ויש אומרים לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru