To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
In the next Mishnah, Rebbe Tarfon says: יכולין ממזרין ליטהר – Mamzerim can be “purified,” meaning that their descendants will not be mamzerim. The mamzer marries a slavewoman, whose child is a slave, and does not carry the lineage of mamzeirus. Once that slave is freed, his status is like a regular convert. Rebbe Eliezer disagrees: הרי זה עבד ממזר – This [child] is a slave who is also a mamzer. The Gemara asks if Rebbe Tarfon permits a mamzer to marry a slavewoman or merely informs us of the status of their offspring, although their union is forbidden. A proof is brought from Rebbe Simlai, who told his landlord (a mamzer) that if he had had the chance, he would have purified his children using Rebbe Tarfon’s method. Since he could not have meant to be sold as an עבד עברי (who is permitted to a slavewoman), because the law was no longer operative at that time, this proves that he holds that a mamzer may marry a slavewoman.
The fourth Perek begins: עשרה יוחסים עלו מבבל – Ten genealogical categories ascended from Bavel to Eretz Yisroel. (1) Kohanim, (2) Leviim, (3) Yisraelim, (4) chalalim (disqualified Kohanim), (5) converts, (6) freed slaves, (7) mamzerim, (8) nesinim, (9) shetukim, and (10) asufim (the last two are defined by the Mishnah as different cases of questionable lineage). The Gemara explains that the word "עלו" – ascended was used to allude to a Baraisa which states: שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל – that the Beis Hamikdash is higher than all of Eretz Yisroel, וארץ ישראל גבוה מכל הארצות – and Eretz Yisroel is higher than all other lands. The Mishnah says they ascended “from Bavel” instead of “to Eretz Yisroel,” which supports Rebbe Elazar’s statement: לא עלה עזרא מבבל – Ezra did not ascend from Bavel, עד שעשאה כסולת נקיה ועלה – until he made it like fine, sifted flour (by removing the families with compromised lineage), and then went up. Abaye says: עלו מאיליהם תנן – the Mishnah teaches “they went up,” meaning on their own, but Rava says: העלום תנן - the Mishnah teaches “he brought them up,” meaning against their will. Their machlokes is analyzed.
Rebbe Yose said: גדולה חזקה – The reliability of chazakah is great, as evidenced from the time of Nechemiah: three families of Kohanim were unable to produce proof that they were not chalalim (and unfit for avodah in the Beis Hamikdash), so they were dismissed from performing avodah, and Nechemiah told them that they may not eat kodashim “until a Kohen arises to the Urim V’Tumim” (i.e., until Moshiach). By only prohibiting kodashim, we infer that he said: הרי אתם בחזקתכם – you remain with your prior status; just as they ate terumah in exile as Kohanim, they may continue to do so, despite their questionable lineage. The Gemara asks that according to the opinion that eating terumah is accepted as proof for full genealogical status of Kehunah, why did Nechemiah allow them to continue eating terumah, since it risks their being allowed to marry Kohanim (and they may be chalalim)? It answers that the concern does not apply to this group, דריע חזקתייהו – because their status was publicly known as weakened. Still, their chazakah enabled extending their permit to begin eating Biblical terumah, which they had not had in exile. An alternate interpretation is given.
במתני', ר' טרפון אומר יכולין ממזרין ליטהר, כיצד ממזר שנשא שפחה הולד עבד, שיחררו נמצא הבן בן חורין, רבי אליעזר אומר הרי זה עבד ממזר
ובגמ', איבעיא להו רבי טרפון לכתחילה קאמר או דיעבד קאמר, תא שמע אמרו לו לרבי טרפון טיהרת את הזכרים ולא טיהרת את הנקיבות, ואי אמרת לכתחילה קאמר ממזרת נמי תינסיב לעבדא, עבד אין לו חייס, תא שמע דאושפזיכניה דרבי שמלאי ממזר הוה ואמר ליה אי אקדמתך טהרתינהו לבנך, אי אמרת בשלמא לכתחילה שפיר, אלא אי אמרת דיעבד מאי ניהו דמנסיב ליה עצה ואמר ליה זיל גנוב ואיזדבן בעבד עברי, ובשני דר' שמלאי עבד עברי מי הוה, והאמר מר אין עבד עברי נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג, אלא לאו שמע מינה רבי טרפון לכתחילה קאמר שמע מינה, אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כר' טרפון
במתני', עשרה יוחסים עלו מבבל, 1) כהני 2) לויי 3) ישראלי 4) חללי 5) גירי 6) וחרורי 7) ממזירי 8) נתיני 9) שתוקי 10) ואסופי
ובגמ', מאי איריא דתני עלו מבבל ניתני הלכו לארץ ישראל, מילתא אגב אורחיה קמ"ל כדתניא וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלקיך, מלמד שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל, וארץ ישראל גבוה מכל הארצות, מאי איריא דתני עלו מבבל נתני עלו לארץ ישראל, מסייע ליה לרבי אלעזר דאמר ר' אלעזר לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה, איתמר אביי אמר עלו מאיליהם תנן, ורבא אמר העלום תנן
נכרית מנלן, אמר קרא לא תתחתן בם, אשכחנא דלא תפסי בה קידושי ולדה כמותה מנלן, א"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחי דאמר קרא כי יסיר את בנך מאחרי, בנך הבא מישראלית קרוי בנך ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה, אמר רבינא ש"מ בן בתך הבא מן העובד כוכבים קרוי בנך, ההוא בשבעה גוים כתיב שאר אומות מנלן, א"ק כי יסיר את בנך לרבות כל המסירים, הניחא לר"ש דדריש טעמא דקרא אלא לרבנן מ"ט, א"ק ואחר כן תבוא אליה ובעלתה וגו' מכלל דמעיקרא לא תפסי בה קידושין, אשכחן דלא תפסי בה קידושין ולדה כמותה מנלן, אמר קרא כי תהיין לאיש וילדו לו, כל היכא דקרינן ביה כי תהיינה קרינן ביה וילדו לו, וכל היכא דלא קרינן ביה כי תהיינה לא קרינן ביה וילדו לו
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru