Kiddushin Daf 68 קִידּוּשִׁין דַף 68

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. What is the meaning of "כי תהיין לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה"?

Rav Acha bar Yaakov derives that kiddushin is ineffective for ervah from a kal vachomer from a yevamah. She is only forbidden with a לאו – negative commandment, yet kiddushin with her is ineffective, then certainly for those who are prohibited with a kares punishment! The Gemara asks that if so, the same could be applied to all those prohibited by a לאו!? Rav Pappa answers that the Torah says: כי תהיין לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה – if a man has two wives, one beloved and one hated. Since the husband’s hatred towards his wife would not affect laws, the Torah must mean אהובה בנישואיה – beloved regarding her marriage (i.e., permitted), and שנואה בנישואיה – hated in her [prohibited] marriage, yet they are described with "תהיין", showing the marriage was effective! The Gemara explains that according to Rebbe Akiva who holds אין קידושין תופסין בחייבי לאוין – kiddushin is not effective for those prohibited with a לאו, the one “hated in her marriage” can be explained to mean a widow marrying a Kohen Gadol, according to Rebbe Simai who says Rebbe Akiva agrees such kiddushin is effective. Otherwise, it refers to those prohibited by an עשה, and if Rebbe Akiva holds even this is ineffective, it refers to a non-virgin marrying a Kohen Gadol.

2. Source kiddushin is ineffective for שפחה, and her children are slaves – "שבו לכם פה עם החמור"

The Mishnah on Daf 66b taught kiddushin is ineffective for a slavewoman or a female gentile, and their children share their status. Rav Huna provides the source that kiddushin is ineffective for a slavewoman. Avraham said: "שבו לכם פה עם החמור" – Stay here yourselves with the donkey, with the extraneous mention of the donkey teaching that Eliezer, an עבד כנעני, is עם הדומה לחמור – a nation legally similar to a donkey, which cannot have kiddushin. That her child is a slave like her can be derived from: "האשה וילדיה תהיה לאדוניה" – the woman and her children shall belong to her master. Later, this derashah will be replaced with the one provided for a female gentile’s children.

3. Source that kiddushin is ineffective for a נכרית, and her children are gentiles

The Gemara says that we learn from "לא תתחתן בם" – you shall not become married with them, that kiddushin is ineffective with a gentile. Rebbe Yochanan quotes a derashah that the child of a female gentile is a gentile: "כי יסיר את בנך מאחרי" – for he will turn your son away from Me, which teaches: בנך הבא מישראלית קרוי בנך – your son (i.e., grandson) who comes from a Jewess is called your son (i.e., a Jew), ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה – but your son who comes from a female idolator is not called your son, but her son (i.e., an idolator). The Gemara asks that since the pasuk of "לא תתחתן" refers only to the seven nations of Canaan, what is the source that kiddushin is ineffective with other gentiles? It ultimately answers that the Torah teaches regarding a יפת תואר that after the entire procedure, והיתה לך לאשה – she shall become a wife for you,” implying that beforehand, they cannot be married. We derive that her child is also a gentile from the pasuk: כי תהיין לאיש...וילדו לו – if a man has two wives…and they bore him,” which teaches that wherever the woman is someone who can be married ("והיתה"), his children’s lineage follows the father’s, but wherever the woman is ineligible for marriage, such as a gentile, their lineage follows hers.

1. מקור דקידושין תופסין בחייבי לאוין, ולר"ע אין תופסין

רב אחא בר יעקב הביא מקור דאין קידושין תופסקין בערבה מק"ו מיבמה, ומה יבמה שהיא בלאו לא תפסי בה קידושין חייבי מיתות וחייבי כריתות לא כל שכן, אי הכי שאר חייבי לאוין נמי, אמר רב פפא חייבי לאוין בהדיא כתיב בהו כי תהיין לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה, וכי יש שנואה לפני המקום ואהובה לפני המקום, אלא אהובה אהובה בנישואיה שנואה שנואה בנישואיה, וקאמר רחמנא כי תהיין, ולר"ע דאמר אין קידושין תופסין בחייבי לאוין כי תהיין במאי מוקים באלמנה לכ"ג וכר' סימאי, דתניא רבי סימאי אומר מן הכל היה ר"ע עושה ממזר חוץ מאלמנה לכהן גדול שהרי אמרה תורה לא יחלל חילולים עושה ואין עושה ממזרות, ולר' ישבב דסבר אף אלמנה לכה"ג ואפילו חייבי עשה הוי ממזר לר"ע מוקים לה בבעולה לכ"ג, ומאי שנא, משום דהוי ליה עשה שאין שוה

2. מקור שאין קידושין תופסין בשפחה ובניה עבדים

במתני' (לעיל דף סו, עמוד ב) למדנו דשפחה ונכרית אין קידושין תופסין בהן ובניהם כמותם, שפחה כנענית מנלן, אמר רב הונא אמר קרא שבו לכם פה עם החמור עם הדומה לחמור

אשכחן דלא תפסי בה קדושי ולדה כמותה מנלן, דאמר קרא האשה וילדיה תהיה לאדוניה

3. מקור שאין קידושין תופסין בנכרית ובניה כמותה

נכרית מנלן, אמר קרא לא תתחתן בם, אשכחנא דלא תפסי בה קידושי ולדה כמותה מנלן, א"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחי דאמר קרא כי יסיר את בנך מאחרי, בנך הבא מישראלית קרוי בנך ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה, אמר רבינא ש"מ בן בתך הבא מן העובד כוכבים קרוי בנך, ההוא בשבעה גוים כתיב שאר אומות מנלן, א"ק כי יסיר את בנך לרבות כל המסירים, הניחא לר"ש דדריש טעמא דקרא אלא לרבנן מ"ט, א"ק ואחר כן תבוא אליה ובעלתה וגו' מכלל דמעיקרא לא תפסי בה קידושין, אשכחן דלא תפסי בה קידושין ולדה כמותה מנלן, אמר קרא כי תהיין לאיש וילדו לו, כל היכא דקרינן ביה כי תהיינה קרינן ביה וילדו לו, וכל היכא דלא קרינן ביה כי תהיינה לא קרינן ביה וילדו לו

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru