To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Gemara brings the sources to include women in (i) the obligation to fulfill every לא תעשה, (ii) monetary laws, and (iii) the category of individuals for whom someone can be held liable if they cause their death. (1) The Gemara asks for the source of the Mishnah’s rule that women are obligated by every לא תעשה. Rav, as well as Rebbe Yishmael’s academy, quoted a passuk discussing swearing falsely about stealing: "איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם" – A man or woman, who shall commit any of the sins of people, השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה – the passuk thereby equated a woman to a man regarding all punishments of the Torah. If they are subject to the punishments (of malkos) for violations, they must be bound by the commandments themselves. (2) Regarding monetary laws, the passuk says: "אשר תשים לפניהם" – that you shall place before “them,” teaching that the Torah equated women to men לכל דינים שבתורה – for all monetary laws. (3) Finally, the passuk says regarding an animal who kills a person: "והמית איש או אשה" – and it shall kill a man or a woman, teaching that the Torah equates men and women לכל מיתות שבתורה – for all killings in the Torah, i.e., liability for their murder. The Gemara explains the need for these three derashos.
The Mishnah taught there are three exceptions to women’s obligation in all negative commandments: rounding payos, destroying the corners of the beard, and for a Kohenes becoming tamei to the dead. The Gemara says that the source for the tumah exemption is because this prohibition is introduced with: "אמור אל הכהנים בני אהרן" – Say to the Kohanim, sons of Aharon, implying: בני אהרן ולא בנות אהרן – only the sons of Aharon are prohibited in becoming tamei, but not the daughters of Aharon. The source for the exemption from rounding payos is: "לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך" – You shall not round the corners of your heads, and you shall not destroy the corners of your beard, which teaches: כל שישנו בהשחתה ישנו בהקפה – anyone who is subject to the prohibition of destruction of the beard, is subject to the prohibition of rounding [payos]. Since women are exempt from the latter, they are also exempt from rounding payos. Two sources are given for exempting women from the prohibition to destroy beards: (1) סברא דהא לא אית להו זקן – It is logical, because they do not generally have a beard, (2) the Torah switches from the plural in the prohibition of payos (פאת ראשכם) to the singular in the prohibition of beard destruction (פאת זקנך), teaching: זקנך ולא זקן אשתך – the prohibition is to destroy your beard, but not your wife’s beard.
Issi added another exception: אף בל יקרחו נשים פטורות – Women are also exempt from the commandment not to make a bald spot on the head in mourning someone’s death. His source is the passuk: בנים אתם לה' אלקיכם – You are sons to Hashem your G-d, לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת – you shall not cut yourselves, nor make a bald spot between your eyes for the dead, כי עם קדוש אתה לה' אלקיך – because you are a holy nation to Hashem, your G-d. The opening word "בנים" teaches: בנים ולא בנות לקרחה – only sons, and not daughters, regarding the prohibition to make a bald spot. They are, however, included in the prohibition to cut themselves over the dead, because of the inclusive phrase at the end of the passuk ("עם קדוש" - holy nation). It is not darshened in the reverse (to exempt women from the cutting prohibition and include them in making a bald spot), because the cutting prohibition is broader, שישנה במקום השער ושלא במקום שער – because it applies both in a place of hair and in a place without hair, as opposed to the more limited prohibition of making a bald spot in a place with hair.
במתני' (לעיל דף כט, עמוד א) איתא, וכל מצות לא תעשה בין שהזמן גרמא בין שלא הזמן גרמא אחד האנשים ואחד הנשים חייבין, מנהני מילי, אמר רב יהודה אמר רב וכן תנא דבי ר' ישמעאל אמר קרא איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם, השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה, דבי רבי אליעזר תנא אמר קרא אשר תשים לפניהם, השוה הכתוב אשה לאיש לכל דינים שבתורה, דבי חזקיה תנא אמר קרא והמית איש או אשה, השוה הכתוב אשה לאיש לכל מיתות שבתורה, וצריכא, והגמ' המשיך לבאר הצריכותא
במתני', (שם) וכל מצות לא תעשה בין שהזמן גרמא בין שלא הזמן גרמא אחד האנשים ואחד הנשים חייבין, חוץ מבל תקיף, ובל תשחית, ובל תטמא למתים
בשלמא בל תטמא למתים דכתיב אמור אל הכהנים בני אהרן, בני אהרן ולא בנות אהרן, אלא בל תקיף ובל תשחית מנלן, דכתיב לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך, כל שישנו בהשחתה ישנו בהקפה, והני נשי הואיל ולא איתנהו בהשחתה ליתנהו בהקפה, ומנלן דלא איתנהו בהשחתה, איבעית אימא סברא דהא לא אית להו זקן, ואיבעית אימא קרא דאמר קרא לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך, מדשני קרא בדיבוריה דא"כ ניכתוב רחמנא פאת זקנכם מאי זקנך, זקנך ולא זקן אשתך
איסי תני אף בל יקרחו נשים פטורות, מ"ט דאיסי, דדריש הכי בנים אתם לה' אלקיכם לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת כי עם קדוש אתה לה' אלקיך, בנים ולא בנות לקרחה, אתה אומר לקרחה או אינו אלא לגדידה, כשהוא אומר כי עם קדוש אתה לה' אלקיך הרי גדידה אמור, הא מה אני מקיים בנים ולא בנות לקרחה, ומה ראית לרבות את הגדידה ולהוציא את הקרחה, מרבה אני את הגדידה שישנה במקום השער ושלא במקום שער, ומוציא אני את הקרחה שאינה אלא במקום שער
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru