Gittin Daf 74 גיטן דַף 74

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Machlokes when a get takes effect if it was given on condition the wife gives money

The next Mishnah states: If one says, הרי זה גיטך ע"מ שתתני לי מאתים זוז, - “This is your get, on condition that you give me two hundred zuz,” הרי זו מגורשת ותתן – she is divorced, and she must give the money. Amoraim disagree when the get takes effect. Rav Huna says: והיא תתן – And she gives it, meaning that she is divorced retroactively, provided she eventually pays. Rav Yehudah says: לכשתתן – She is divorced when she gives it, but not before. If the get is destroyed before she pays, it is invalid according to Rav Yehudah. They argue similarly by one who marries someone על מנת שאתן לך מאתים זוז – “on condition that I give you two hundred zuz,” if the kiddushin takes effect retroactively or only when he pays (which becomes relevant if she received kiddushin from another in the interim). The Gemara explains the novelty of each machlokes. Two Baraisos prove that the divorce takes effect retroactively, and Rav Yehudah answers that they reflect the minority opinion of Rebbe, who holds: כל האומר על מנת – Anyone who says a transaction is “on condition,” כאומר מעכשיו דמי – is like he says it should take effect from now.

2. Machlokes if his condition to give a cloak may be fulfilled with money

In the Mishnah’s conclusion, Rabban Shimon ben Gamliel cited an incident in Tzidon to support a principle which the Mishnah did not appear to discuss. The Gemara explains: חסורי מיחסרא והכי קתני – [The Mishnah] seems to be deficient, and it teaches this: אם אמר לה ע"מ שתתני לי איצטליתי – If he said to her, “This is your get on condition you give me my cloak,” ואבדה איצטליתו – and she lost his cloak, the Tanna Kamma holds the cloak itself must be given, and she cannot fulfill the condition. Rabban Shimon ben Gamliel says: תתן לו את דמיה – she can give its equivalent value. He adduces support for this position from the incident in Tzidon, where such a condition was made and the cloak was lost, and the Rabbis allowed her to pay its value.

3. What is the halachah if the husband forgives the condition of giving 200 zuz?

Rebbe Asi inquired of Rebbe Yochanan: If one gave a get on condition she gives him two hundred zuz, וחזר ואמר לה מחולים לך מהו – and he later said to her, “They are forgiven to you,” what is the halachah? He explains that even according to the Rabbonon above, who said the condition to give a cloak cannot be substituted with money, perhaps they would agree that where he completely forgave the payment, it is tantamount to receiving it. On the other hand, although Rabban Shimon ben Gamliel said the condition to give a cloak is fulfilled with money, that may be דקא מפייסה ליה בדמי – because she appeased him with money, but perhaps forgiving it entirely is ineffective because he did not receive anything from her. Rebbe Yochanan answered that she is not divorced since the condition was not fulfilled. Rebbe Yochanan is challenged from a Mishnah which teaches that if someone says, “Konam your benefiting from me until you give my son one kor of wheat and two barrels of wine,” Rebbe Meir says the benefit is forbidden until they are given, but the Chachomim hold he can say: "הריני כאילו התקבלתי" – I consider it like I received it!? The Gemara differentiates between the cases: regarding the get, לצעורה קא מכוין ולא ציערה – he intended to make her suffer with his condition, and he did not make her suffer yet if she did not pay, whereas regarding the neder, משום הרווחה הוא – the condition was for his son’s gain, and he decided he no longer needs it, so he is able to waive his claim.

1. הרי זה גיטיך ע"מ שתתני לי מאתים זוז

במתני', הרי זה גיטך ע"מ שתתני לי מאתים זוז הרי זו מגורשת ותתן, ובגמ', מאי ותתן, רב הונא אמר והיא תתן, רב יהודה אמר לכשתתן, מאי בינייהו איכא בינייהו שנתקרע הגט או שאבד, רב הונא אמר והיא תתן אינה צריכה הימנו גט שני, רב יהודה אמר לכשתתן צריכה הימנו גט שני, ותנן נמי גבי קידושין כי האי גוונא, דתנן האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאתן לך מאתים זוז הרי היא מקודשת ויתן, ואיתמר מאי ויתן, רב הונא אמר והוא יתן, רב יהודה אמר לכשיתן, מאי בינייהו איכא בינייהו שפשטה ידה וקיבלה קידושין מאחר, רב הונא אמר והוא יתן תנאה בעלמא הוא מקיים תנאיה ואזיל, רב יהודה אמר לכשיתן לכי יהיב לה הוא דהוו קידושין השתא לא הוו קידושין, והגמ' עושה צריכותא מהני ב' מחלוקת

והגמ' הביא ב' ברייתות המוכיח כרב הונא דגט חל מיד, ורבי יהודה מוקי להן כרבי הסובר כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דמי

2. אמר ע"מ שתתני לי איצליתי אם יכול ליתן דמיה

במתני', אמר רבן שמעון בן גמליאל מעשה בצידן באחד שאמר לאשתו ה"ז גיטך ע"מ שתתני לי איצטליתי ואבדה איצטליתו ואמרו חכמים תתן לו את דמיה, ובגמ', מאי תנא דקתני מעשה, חסורי מיחסרא והכי קתני, אם אמר לה ע"מ שתתני לי איצטליתי ואבדה איצטליתו איצטליתי דוקא קאמר לה, רבן שמעון בן גמליאל אומר תתן לו את דמיה, ואמר רבן שמעון בן גמליאל מעשה נמי בצידן באחד שאמר לאשתו הרי זה גיטך על מנת שתתני לי אצטליתי ואבדה אצטליתו ואמרו חכמים תתן לו את דמיה

3. אם חזר הבעל ומחל על המאתים זוז

בעא מיניה רבי אסי מרבי יוחנן הרי זה גיטך על מנת שתתני לי מאתים זוז וחזר ואמר לה מחולים לך מהו, תיבעי לרבנן תיבעי לרשב"ג, תיבעי לרבנן עד כאן לא קאמרי רבנן התם אלא דלא אחלה גבה אבל הכא הא קאמר לה מחולים לך, או דלמא אפילו רשב"ג לא קאמר אלא דקא מפייסה ליה בדמי אבל לגמרי לא, אמר ליה אינה מגורשת, איתיביה האומר לחבירו קונם שאתה נהנה לי אם אי אתה נותן לבני כור אחד של חטין ושתי חביות של יין ר"מ אומר אסור עד שיתן, וחכמים אומרים אף זה יכול להתיר את נדרו שלא ע"פ חכם ואומר הריני כאילו התקבלתי, הכי השתא התם לצעורה קא מכוין ולא ציערה הכא משום הרווחה הוא והא לא איצטריך

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru