To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
There is a machlokes Amoraim regarding gaps in mavoi walls:
Rav Chanan bar Rava said in the name of Rav, מבוי שנפרץ מצידו בעשר אמות מראשו בארבעה – A mavoi can have a maximum gap of until ten amos on its side wall, (as long as there were four tefachim of wall before the gap), but in the front wall, (in a case, for example, where the mavoi had a twenty amos opening and was then closed off by a ten amos wall), then four tefachim in that wall is the maximum breach.
The Gemara asked why a breach in the front wall cannot be up to ten amos like a gap in the side wall, and be considered an entrance? Rav Huna the son of Rav Yehoshua answered that when Rav Chanan stated "a breach in the front," he was referring to a breach in the corner. Since people do not usually construct entrances in corners, it cannot be considered an entrance. Instead it is viewed as a gap that makes the mavoi passul.
Rav Huna says, אחד זה ואחד זה בארבעה – in either case, whether the breach is in the side wall or in the corner, a breach that is four tefachim wide passuls the mavoi.
There is a machlokes Amoraim regarding a מבוי עקום – a bent mavoi, which is an L-shaped mavoi that opens to the street on both ends.
The Gemara points out a contradiction in a Baraisa which initially states, לעולם הלכה כבית הלל – the halacha always follows Beis Hillel, and then states immediately afterwards, והרוצה לעשות כדברי בית שמאי עושה כדברי בית הלל עושה – and one who wishes to act in accordance with Beis Shammai may do so, and one who wants to act in accordance with Beis Hillel may do so. Three answers are given.
אמר רב חנין בר רבא אמר רב מבוי שנפרץ מצידו בעשר מראשו בד' ורב הונא בריה דרב יהושע פירש השינוי בין צידו לראשו, צידו היינו בקרן זוית ולהכי פירצתו בד' דפיתחא בקרן זוית לא עבדי אינשי ורב הונא אמר (משמיה דרב) אחד זה (צידו) ואחד זה (ראשו) פירצתו בד'.
רב אמר תורתו כמפולש, וצריך צורת הפתח בצד אחד ולחי או קורה בהאחר שמואל אמר תורתו כסתום ודי בלחי או קרוה בכל צד
ושני הדברים סותרים זה את זה. ותירץ הגמ' ג' תירוצים כאן קודם בת קול כאן אחר בת קול הרוצה לעשות כדברי ב"ש כו' קאי אליבא דר' יהושע שאינו משגיח בבת קול הרוצה לעשות כדברי ב"ש כו' בא ללמד שכל מקום שיש מחלוקת בלי הכרע אין לנקוט קולי שניהם או חומרי שניהם אלא כזה בקוליו וחומריו או כזה בקוליו וחומריו, ובאמת אל איירינן בענין ב"ש וב"ה ממש שבזה יש לנו הכרע, דהלכה כב"ה.
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru