To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Gemara presents three different interpretations of the passuk, לא בשמים הוא...ולא מעבר הים הוא – The [Torah] is not in the heavens nor is it across the oceans.
The Mishnah on Daf 52b addressed how the boundaries of a city are determined in order to measure the techum. On this Daf, a Baraisa is brought that addresses how to measure cities with different configurations.
ארוכה כמות שהיא – A rectangular city keeps its boundaries and is not squared off.
עגולה עושין לה זוויות – A circular city is squared off.
- מרובעת אין עושין לה זוויות A square city keeps its boundaries, even if it is not aligned with east, west, north and south.
היתה רחבה מצד אחד וקצרה מצד אחר רואין אותה כאילו היא שוה – If it is wider on one end and narrower on the other, the boundaries are drawn as parallel lines to make it a rectangle. Other configurations are discussed as well, such as when houses stick out beyond the rest of the houses, and bow shaped or L-shaped cities .
Rav Huna said, יושבי צריפין – For hut dwellers, אין מודדין להן אלא מפתח בתיהן – we measure their techum only from the doors of their homes, and not from the edge of their town. Rashi explains that huts do not constitute a town since they are temporary dwellings.
Rav Chisda asked that if this is so, then how could the Jewish people in the midbar travel up to three parsaos on Shabbos to relieve themselves at the back of the camp? Meaning, if the techum was measured from the doorways of their individual tents, then they should be limited to two thousand amos from their tents. Rava answered that the דגלי מדבר were different as it says, על פי ה' יחנו – By the word of Hashem they would camp, and therefore it was כמאן דקביע להו דמי – considered as if they had a permanent encampment. Rashi explains that since their encampment was determined directly by HaKadosh Boruch Hu, it was significant, and therefore it was considered enough to be a permanent dwelling.
הגמ' הביא ג' פירושים בהפסוק לא בשמים היא ולא מעבר לים היא
לעיל במתני' (דף נב, עמוד ב) למדנו כיצב מעברין את הערים וכאן הביא הגמ' ברייתא לבאר
תנו רבנן כיצד מעברין את הערים
ארוכה כמות שהיא
עגולה עושין לה זוויות
מרובעת אין עושין לה זוויות
היתה רחבה מצד אחד וקצרה מצד אחר רואין אותה כאילו היא שוה
אמר רב הונא יושבי צריפין אין מודדין להן אלא מפתח בתיהן, ופרש"י דאפילו יש הרבה במקום אחד אין חשובין עיר כיון דאינו דירה של קבע
מתיב רב חסדא א"כ במדבר, שהיו יושבין באהלות ולכאורה הוי כיושבי צריפין, היאך יצאו מן המחנה לפנות לאחריהן הא הוי יותר מתחום שבת
אמר רבא דגלי מדבר קאמרת, כיון דכתיב בהו על פי' ה' יחנו ועל פי ה' יסעו כמאן דקביעי להו דמי
ופרש"י חשובה היא חנייתן להיות נידונת קבע
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru