To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A case was introduced on the bottom of Daf 25b in which the Reish Galusa had an arbor, (a pavilion set up around a shady tree) in his orchard, that was over two beis se’ah and had not been designated for residential use. He asked Rav Huna bar Chinana to adjust it for him so that they could go there on Shabbos and eat there. Rav Huna went and erected a fence of sticks spaced less than three tefachim apart, along both sides of the path leading from the house through the orchard to the arbor. Rashi explains that Rav Huna bar Chinana held that it was prohibited to carry in the orchard because the arbor had been constructed only after the orchard’s enclosure. Rava then went and pulled out the sticks, because he held that the entire orchard was permitted. He held that the arbor was considered a residence and putting it there converted the orchard into the courtyard of the arbor. Therefore, the orchard was considered enclosed for the use of the residents in it.
The Gemara brings a few cases that support Rav Huna bar Chinana’s view that establishing a residence after the formation of an enclosure does not change the status of the enclosure.
The Gemara teaches that after Yeshayahu informed Chizkiyahu that he was going to die, he exited the palace into the middle yard. The Gemara asks why Yeshayahu went out through this yard? Rashi explains that this yard was at the back of the palace and was not the typical way to leave the palace.
Rabba bar bar Chanah said in the name of Rebbe Yochanan: מלמד שחלה חזקיה והלך ישעיהו והושיב ישיבה על פתחו – This teaches that Chizkiyah got ill and Yeshayahu went and established a yeshiva near his door, so that the zechus of limud haTorah would protect him. From here we learn that when a talmid chochom gets sick, we should establish a yeshivah near his door.
The Gemara rejects Rebbe Yochanan’s advice, דילמא אתי לאיגרויי ביה שטן – Because this might lead to inciting the Satan (i.e. the מלאך המות) against him.
It was stated in the Mishnah on Daf 23a, that Rebbe Ilai heard from Rebbe Eliezer that if one of the residents of a chatzeir forgot and did not join in the eruv, then his house is forbidden for him to carry in and out of, and the other residents are permitted to carry in and out of his house. On our Daf, the Gemara questions this ruling based on a Mishnah on Daf 69a, where it is stated that in the above case, his house is forbidden to all residents to carry in and out of.
Rav Huna brei d’Rav Yehoshua answers that it is not a difficulty. Our Mishnah goes according to Rebbe Eliezer who holds that, המבטל רשות חצרו ביתו ביטל – one who relinquishes his rights in his chatzeir, also relinquishes his rights in his home, thereby giving others the right to carry in and out of it. The other Mishnah goes according to the Rabbanon who hold that, המבטל רשות חצרו רשות ביתו לא ביטל – one who relinquishes his rights in his chatzeir, does not relinquish his rights in his home, and therefore the other residents as well, may not carry in and out of his home.
לעיל (דף כה, עמוד ב) למדנו ההוא אבוורנקא דהוה ליה לריש גלותא בבוסתניה, וא"ל לרב הונא בר חיננא לתקניה כי היכי דיכול לטלטל שם, משום דהמקום היה יותר מבית סאתים שלא הוקף לדירה
ורב הונא אזל ועבד קנה קנה פחות מג' טפחים היקף, ופרש"י (בפירוש השני ע"פ תשובת הגאונים) דהריש גלותא לא היה צריך לטלטל אלא מן ביתו עד ההאבוורנקא ולכן עשה שביל על ידי ההוא קנים
ורבא שלפינהו, משום דסבר דכיון שיש בתוך הגינה הגדולה הך אבוורנקרא הוי מקום דירה ואין צריך כלל לתקנה דהוי נחשב כל המקום למוקף לדירה
ותלמידי רבא הקשה לו, דהלא הדרך היה להקיף הגינה (הבוסתנא) במחיצות קודם שנטע האבוורנקא וא"כ הוי הוקף ולבסוף ישב ואינו נחשב מוקף לדירה ושפיר תקן רב הונא בר חיננא
כתיבה, ויהי ישעיהו לא יצא אל חצר התיכונה, והקשה הגמ' מאי בעי ישעיהו התם, דהיינו ברחבה שאחורי פלטון שאינו לדרך יציאה (רש"י).
אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן מלמד שחלה חזקיה והלך ישעיהו והושיב ישיבה על פתחו
מכאן לתלמיד חכם שחלה מושיבין ישיבה על פתחו
ומסיק ר' יוחנן, ולאו מילתא היא דילמא אתי לאיגרויי ביה שטן
למדנו במתני' לעיל (דף כג, עמוד ב) אמר רבי אילעי אמר רבי אליעזר מי ששכח ולא עירב ביתו אסור להכניס ולהוציא לו אבל אחרים מותרים
וכאן הקשה המג' ממתני' לקמן (דף סט, עמוד א) תנן ביתו אסור להוציא ולהכניס לו ולהן
אמר רב הונא בריה דרב יהושע אמר רב ששת לא קשיא הא רבי אליעזר הא רבנן
רבי אליעזר סבר המבטל רשות חצירו רשות ביתו ביטל, וממילא מותר להאחרים לטלטל מביתו
רבנן סברי המבטל רשות חצירו רשות בילו לא ביטל, ולכן אסור להם לטלטל מביתו להחצר
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru