To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
A Baraisa on Daf 23b stated that if most of the karpaf was planted with trees, it is like a chatzeir and carrying is permitted. There is a machlokes Amoraim regarding when this applies:
Mar Yehudah visited the home of Rav Huna bar Yehudah and he saw people carrying in karpafs that had trees that were not arranged in rows. Rav Huna told him that he holds like Rav Nachman.
A karpaf more than two beis se’ah, must be originally designated for residential use in order to permit carrying in it. Rav Nachman said in the name of Shmuel, that in a case of a קרפף יותר מבית סאתים שלא הוקף לדירה – A karpaf that was more than two beis se’ah that was not originally enclosed for residential purposes, and subsequently a dwelling was built inside it, and a door opened from it into the karpaf, in order to make the karpaf as if it was originally designated for residential use, one must פורץ בו פירצה יותר מעשר אמות – make a breach in it that is wider than ten amos, וגודרו ומעמידו על עשר ומותר – and then fence it to restore the breach to no more than ten amos, and carrying is then permitted, because the karpaf has now been re-enclosed for residential use.
Rav Nachman was asked if the karpaf would be permitted through this leniency if they breached an amah of the wall and then fenced in that amah, and then breached another amah next to it and fenced it in, until eventually completely re-erecting a segment of the wall that was over ten amos? Rav Nachman answered that it would be permitted, and he brought proofs of this from cases related to dinei tumah.
There is a machlokes regarding a karpaf of more than two beis se’ah that was enclosed for residential purposes and subsequently became full of water. The Rabbonon said that it is like a karpaf with plants that was mentioned in a Baraisa on 23b, which is unfit for residential use and is therefore forbidden to carry there. It was said in the name of Rava that it is like a karpaf planted with trees and carrying is permitted. Ameimar said that this is only true if the water is fit for use, which Rashi qualifies as fit for drinking. Rav Ashi said that even if it is fit for use, it is only permitted to carry within it if the deep part of the water, (which Rashi says is ten tefachim deep), does not cover an area greater than two beis se’ah. If it did, then the area would be rendered unusable.
לעיל (דף כג, עמוד ב) למדנו בברייתא, קרפף שנטע רובו הרי הוא כחצר ומותר
אמר רב יהודה אמר אבימי והוא שעשויין אצטבלאות (פרש"י נטועין שורות שורות ונאה לשבת שם), ורב נחמן אמר אע"פ שאין עשויין אצטבלאות.
מר יהודה אקלע לבי רב הונא בר יהודה חזנהו להנהו דלא עבידי אצטבלאות וקא מטלטלי בגוייהו (ופרש"י דאיירי בגוונא הנ"ל דהיה יותר מבית סאתים ונטע שם אילנות). ואמר רב הונא דהוא היתר משום שסבר כרב נחמן
אמר רב נחמן אמר שמואל קרפף יותר מבית סאתים שלא הוקף לדירה כיצד הוא עושה, פורץ בו פירצה יתר מעשר וגודרו ומעמידו על עשר ומותר
איבעיא להו פרץ אמה וגדר אמה ופרץ אמה וגדרה עד שהשלימו ליותר מעשר מהו
ואמר דמותר והביא ראי' מהלכות טומאה דאמרינן פנים חדשות באו לכאן
קרפף יותר מבית סאתים שהוקף לדירה ונתמלא מים סבור רבנן למימר כזרעים דמי (דלמנדו לעיל, דף כג, עמוד ב,) ואסור
ואמר הגמ' משמיה דרבא מים כנטעים דמי ושרי
אמר אמימר והוא דחזיין לתשמישתא (לשתיה – רש"י)
אמר רב אשי לא אמרן אלא שאין בעומקו יותר מבית סאתים אבל אם יש בעומקו יותר מבית סאתים אסור.
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru