To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
There is a machlokes between Rav Huna and Rebbe Yitzchok regarding the status of an inferior enclosure when the number of occupants changes during Shabbos, such as in a case of שלשה ומת אחד מהן – three people occupied the enclosure and then one died, or, שנים ונתוספו עליהן – two people occupied an enclosure (of more than two beis se’ah, which is forbidden to them), and then one person joined them. One holds that שבת גורמת - Shabbos causes the validity or invalidity of the partition, meaning that the status remains the same as it was at the start of Shabbos. The other one holds that דיורין גורמין – the current number of residents causes the validity or invalidity of the partition.
The Gemara concludes that it is Rav Huna who holds that שבת גורמת, based on a case where two chatzeiros were joined in an eruv via their entrance and the entrance became sealed on Shabbos, and a case where they were joined through a window and the window became sealed on Shabbos, about which Rav Huna ruled, שבת הואיל והותרה הותרה – once carrying on Shabbos was permitted, it remains permitted.
It was stated in a Baraisa that Rebbe Yehudah ben Teima ruled regarding soldiers, מקום שנהרגים שם נקברים – in the place that they are killed they are buried. The Gemara asks why it was necessary to teach this since it is obvious, given that they are a מת מצוה, and מת מצוה קונה מקומו – an unattended corpse “acquires” the site where he dies, and answers that the fallen soldier acquires the site where he dies even if he has relatives to attend to his burial.
The Gemara brings a Baraisa that asks, איזהו מת מצוה? – Which dead person qualifies as a meis mitzvah (that anyone present is obligated to bury him)? The Gemara answers כל שאין לו קוברין – Whoever has no buriers, meaning any relatives to attend to his burial needs. קורא ואחרים עונין אותו אין זה מת מצוה. – If he would call for help and heirs would answer him to attend to his burial, he is not considered a meis mitzvah.
The Mishnah stated that soldiers are exempt from the obligation of washing their hands before a meal. Abaye said, לא שנו אלא מים ראשונים – The Mishnah only taught that they are exempt from washing before the meal, אבל מים אחרונים חובה – However the washing after the meal is obligatory even for soldiers. Rav Chiya bar Ashi said that the reason that מים אחרונים is a chiyuv is, מפני שמלח סדומית יש שמסמא את העינים – because there is salt from Sodom that blinds the eyes. Washing ensures that one does not have any salt on his fingers from the food that he ate, that could possibly harm him.
Rav Acha the son of Rava asked Rav Ashi if this law of מים אחרונים also applies to one who measures salt or is it only pertinent to eating a meal, and Rav Ashi answered that it is no question that one who measures salt should also wash his hands.
איתמר שלשה ומת אחד מהן שנים ותנוספו עליהן רב הונא ורבי יצחק חד אמר שבת גורמת וחד אמר דיורין גורמין
תסתיים דרב ונא הוא דאמר שבת גורמת דאמר רבה בעאי מרב הונא ובעאי מרב יהודה עירב דרך הפתח ונסתם הפתח דרך החלון ונסתם החלקון מהו ואמר לי שבת הואיל והותרה הותרה
רבי יהודה בן תימא אומר כו' ובמקום שנהרים שם נקברים והגמ' הקשה, פשיטא, מת מצוה הוא ומת מצוה קנה מקומו ותירץ, לא צריכא אף עג גב דאית ליה קוברין נתיא איזהו מת מצוה כל שאין לו קוברין, קורא ואחרים עונין אותו אין זה מצ מצוה
במתני' איתא, ארבעה דברים פטרו במחנה, ואחד מהם הוא נטילת ידיםבגמ' אמר אביי לא שנו אלא מים ראשונים אבל מים אחרונים חובה אמר רב חייא בר אשי מפני מה אמרו מים אחרונים חובה מפני שמלח סדומית יש שמסמא את העינים א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי כייל מילחא מאי, א"ל הא לא מיבעיא
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru