To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Mishnah on 17b states that someone who is required to bury his dead relative, who is right now in front of him, is exempt from mitzvos.
According to Rav Ashi, he is exempt from all mitzvos, even when not in the presence of the deceased.
Rav Ashi learns this from Avraham and the burial of Sarah. The pasuk says, And Avraham arose from the presence of his dead, followed by the next verse after Avraham had walked away, … that I may bury my dead from before me.
One is not permitted to wear tefillin, learn from a sefer or wear his tzitzis out in a cemetery. Doing so is considered mocking the dead (לעג לרש), because they can’t do mitzvos anymore.
In discussing the question of whether the dead are aware of worldly events, the Gemara relates the story of a chasid who successfully planted his crops each year based on forecasts he overheard from two spirits talking in a cemetery.
במתני' (לעיל דף יז, עמוד ב) מי שמתו מוטל לפניו פטור מק"ש ומן התפלה ומן התפילין ומכל מצות האמורות בתורה
ובגמ', רב אשי אמר כיון שמוטל עליו לקוברו כמוטל לפניו דמי, שנאמר ויקם אברהם מעל פני מתו ונאמר ואקברה מתי מלפני כל זמן שמוטל עליו לקוברו כמוטל לפניו דמי מתו
רבי חייא ורבי יונתן הוו שקלי ואזלי בבית הקברות הוה קשדיא תכלתא דרבי יונתן, אמר ליה רבי חייא דלייה, כדי שלא יאמרו למחר באין אצלנו ועכשיו מחרפין אותנו
הגמ' הקשה על הנ"ל, אמר ליה ומי ידעי כולי האי, והא כתיב והמתים אינם יודעים מאומה, אמר ליה אם קרית לא שנית אם שנית לא שלשת אם שלשת לא פירשו לך כי החיים יודעים שימותו אלו צדיקים שבמיתתן נקראו חיים, שנאמר ובניהו בן יהוידע בן איש חי רב פעלים וגו' אטו כולי עלמא בני מתי נינהו, אלא בן איש חי שאפילו במיתתו קרוי חי
והגמ' ממשיך להוכיח אם המתים יודעים והביא מעשה אם חסיד אחד שלן בבית הקברות בליל ראש השנה ושמע מה שהמתים מדברים על תבואת השנה העתיד
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru