Bava Metzia Daf 114 בבא מציה דַף 114

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. If we are מסדר regarding a pledge to hekdesh

Ravin quoted a question: האומר הרי עלי מנה לבדק הבית – regarding one who says, “It is upon me to give a maneh to the upkeep of the Mikdash,” מהו שיסדרו – what is the halachah regarding assessing his basic needs when collecting his pledge? Does the law of "מסדרין", which is written regarding ערכין, also apply to ordinary hekdesh pledges? Bar Pada and Ilfa were quoted as answering with a kal vachomer from a בעל חוב:  If regarding a borrower, where the משכון is returned when he needs it, still we do not assess his needs when collecting his debt (because these Amoraim held like the Tanna who holds this way), הקדש שאין מחזירין – then hekdesh, where we do not return a משכון, אינו דין שאין מסדרין – certainly we do not assess his needs when collecting his pledge! Rebbe Yochanan disagrees, because the Torah says "נדר בערכך" – a vow regarding erech, teaching that just as regarding ערכין, we assess his needs, so too regarding a hekdesh pledge, we assess his needs when collecting it.

2. Rabbah bar Avuha meeting Eliyahu in a cemetery of idolators

Rabbah bar Avuha once met Eliyahu in a cemetery of idolators. After asking him two halachic questions, he asked Eliyahu how he could be standing in a cemetery, since he was a Kohen. Eliyahu responded: לא מתני מר טהרות – Did Master not learn Taharos? Rebbe Shimon bar Yochai taught in a Baraisa that idolators’ graves are not metamei through אהל, because that passuk uses the term "אדם", and idolators are not called אדם. Rabbah bar Avuha replied: בארבעה לא מצינא – I am not able to properly learn the four most relevant sedorim; בשיתא מצינא – can I learn all six?! He explained that his extreme poverty detracted from his learning. Eliyahu brought him up to Gan Eden and told him to take off his cloak and collect some leaves. When he was leaving, he heard it being said: מאן קא אכיל לעלמיה כרבה בר אבוה – Who is consuming his share in Olam [Haba] like Rabbah bar Avuha? Upon hearing this, Rabbah shook out his cloak, but since it had absorbed the fragrance, he was able to sell the cloak for twelve thousand dinar, which he gave to his sons-in-law.

3. משכנו ומת שומטו מעל גבי בניו

Rebbe Yochanan said: משכנו – if [the lender] took a משכון from [the borrower], and returned it to him when he needed it, ומת – and [the borrower] died, שומטו מעל גבי בניו – [the lender] may pull it off his sons for collection. Although one normally cannot collect מטלטלין from orphans, this lender can, because he acquired the משכון. The Gemara challenges Rebbe Yochanan from a Baraisa, based on a necessary emendation, but Rav Ada bar Masna answered that it may be emended differently to agree with Rebbe Yochanan, and say: וכי מאחר שמחזירין – now that we have to return the משכון when the borrower needs it, למה ממשכנין מעיקרא – why do we take a משכון in the first place? שלא תהא שביעית משמטתו – So that shemittah should not nullify the loan, ולא יעשה מטלטלין אצל בניו – and so [the משכון] should not become like standard מטלטלין in his sons’ possession after he dies.

1. מסדרין לערכין אבל לא להקדש

ת"ש דשלח רבין באגרתיה דבר זה שאלתי לכל רבותי ולא אמרו לי דבר ברם כך היתה שאלה, האומר הרי עלי מנה לבדק הבית מהו שיסדרו, ר' יעקב משמיה דבר פדא ור' ירמיה משמיה דאילפא אמרי ק"ו מבעל חוב, ומה ב"ח שמחזירין אין מסדרין, הקדש שאין מחזירין אינו דין שאין מסדרין, ור' יוחנן אמר נדר בערכך כתיב, מה ערכין מסדרין אף הקדש מסדרין

2. רבה בר אבהו ואליהו בבית הקברות של עכו"ם

אשכחיה רבה בר אבוה לאליהו דקאי בבית הקברות של עובדי כוכבים, אמר ליה לאו כהן הוא מר מאי טעמא קאי מר בבית הקברות, א"ל לא מתני מר טהרות, דתניא ר"ש בן יוחי אומר קבריהן של עובדי כוכבים אין מטמאין, שנאמר ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, אתם קרויין אדם ואין עובדי כוכבים קרויין אדם, אמר ליה בארבעה לא מצינא בשיתא מצינא, א"ל ואמאי, אמר ליה דחיקא לי מילתא, דבריה ועייליה לגן עדן, אמר ליה פשוט גלימך ספי שקול מהני טרפי, ספא שקל, כי הוה נפיק שמע דקאמר מאן קא אכיל לעלמיה כרבה בר אבוה, נפץ שדנהו, אפילו הכי אתייה לגלימיה סחט גלימא ריחא זבניה בתריסר אלפי דינרי פלגינהו לחתנוותיה

3. משכנו ומת שומטו מעל גבי בניו

אמר ר' יוחנן משכנו ומת שומטו מעל גבי בניו, מיתיבי אמר ר' מאיר וכי מאחר שממשכנין למה מחזירין, למה מחזירין רחמנא אמר אהדר, אלא מאחר שמחזירין למה חוזרין וממשכנין, שלא תהא שביעית משמטתו, ולא יעשה מטלטלין אצל בניו

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru