To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The next Mishnah states: ראה אותן רצין אחר מציאה – If one saw [people] running after a find to acquire it, אחר צבי שבור – after a lame deer, אחר גוזלות שלא פרחו – or after young pigeons that cannot fly, ואמר זכתה לי שדי – and he said, “My field has acquired it for me,” זכתה לו – it has acquired it for him, since they cannot escape his field. If a deer was running normally, or pigeons were flying, his chatzeir cannot acquire them. Rav Yehudah said in Shmuel’s name: והוא שעומד בצד שדהו – His field acquires, provided he is standing at the side of his field. The Gemara wonders why, since Rebbe Yose bar Rebbe Chanina said: חצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו – a person’s chatzeir acquires for him even without his knowledge!? It answers that this is only a guarded (i.e., secure) field; אבל חצר שאינה משתמרת – but regarding a field which is not guarded, אי עומד בצד שדהו אין – if he is standing at the side of his field, yes, it acquires (because he guards it); אי לא לא – but if not, not. This distinction is supported by a Baraisa detailing the laws of שכחה.
This ruling was challenged from a Mishnah: מעשה ברבן גמליאל וזקנים שהיו באים בספינה – There was an incident involving Rabban Gamliel and the elders who were traveling on a ship, and Rabban Gamliel remembered that he had produce at home from which maaser had not been removed. Rabban Gamliel declared that a tenth of his produce which he will later measure out should be maaser rishon, and is given to Rebbe Yehoshua, a Levi, ומקומו מושכר לו – and its place is rented to him, so he may acquire the maaser. Rebbe Akiva acquired maaser ani on behalf of the poor using the same method. Since the Sages were not standing beside Rabban Gamliel’s field, how could they acquire his maaser by renting it?
The Gemara answers that they were not acquiring the produce with chatzeir, but the principle of אגב – alongside the rental acquisition of his property. Rava asked why they did not utilize the kinyan of חליפין – exchange with a kerchief. The Gemara responds that maaser must be “given” ("נתינה"), and חליפין has the appearance of a sale.
Rav Pappa explains differently how the Sages acquired Rabban Gamliel’s maaser without standing near his field: דעת אחרת מקנה אותן שאני – it is different when another mind (i.e., person) transfers ownership of them to the recipient, and he can acquire even without standing near the chatzeir. He proves this distinction from the fact that Rebbe Yochanan said that one only acquires animals in his chatzeir if he can run and catch them before they leave his field. Yet, Rebbe Abba bar Kahana held that regarding a gift, the recipient can acquire them with his chatzeir even if he cannot catch them before they escape.
Rav Pappa was asked that a get is also given by a דעת אחרת (i.e., the husband), yet Ulla taught that the wife must be standing near her chatzeir for the get placed there to be effective!? Rav Ashi answers that a chatzeir is able to acquire either as an extension of one’s hand, or as a shaliach. A chatzeir cannot acquire a get, which is not necessarily to her advantage, in a shaliach capacity. To operate as her “hand,” she must be nearby, similar to her hand. A gift, however, which is to the recipient’s benefit, can be acquired with a chatzeir as a shaliach, so he need not be nearby.
במתני', ראה אותן רצין אחר מציאה אחר צבי שבור אחר גוזלות שלא פרחו ואמר זכתה לי שדי זכתה לו
ובגמ', אמר רב יהודה אמר שמואל והוא שעומד בצד שדהו, ותקני ליה שדהו דאמר ר' יוסי בר' חנינא חצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו, הני מילי בחצר המשתמרת אבל חצר שאינה משתמרת אי עומד בצד שדהו אין אי לא לא, והגמ' הביא ראי' ממתני' לענין שכחה דיש חילוק בין חצר המשתמרת לחצר שאינו משתמרת
הגמ' הקשה על הנ"ל, מעשה ברבן גמליאל וזקנים שהיו באים בספינה, אמר רבן גמליאל עישור שאני עתיד למוד נתון ליהושע ומקומו מושכר לו, ועישור אחר שאני עתיד למוד נתון לעקיבא בן יוסף כדי שיזכה בו לעניים ומקומו מושכר לו, וכי רבי יהושע ורבי עקיבא בצד שדהו של רבן גמליאל היו עומדין, אמר ליה דמי האי מרבנן כדלא גמרי אינשי שמעתא, כי אתא לסורא אמר להו הכי אמר עולא והכי אותביתיה, אמר ליה ההוא מרבנן רבן גמליאל מטלטלי אגב מקרקעי הקנה להם, רבי זירא קבלה רבי אבא לא קבלה, אמר רבא שפיר עביד דלא קבלה וכי לא היה להם סודר לקנות ממנו בחליפין, אלא טובת הנאה אינה ממון לקנות ממנו בחליפין הכא נמי טובת הנאה אינה ממון לקנות על גבי קרקע, ולא היא מתנות כהונה נתינה כתיבא בהו, חליפין דרך מקח וממכר הוא מטלטלין אגב מקרקע נתינה אלימתא היא
רב פפא מתרץ על קושיא הנ"ל, רב פפא אמר דעת אחרת מקנה אותן שאני, ומנא תימרא, דתנן ראה אותן רצין אחר המציאה כו' ואמר רבי ירמיה אמר רבי יוחנן והוא שרץ אחריהן ומגיען, ובעי רבי ירמיה במתנה היאך, קבלה מיניה רבי אבא בר כהנא אע"פ שרץ אחריהן ואין מגיען, מאי טעמא לאו משום דדעת אחרת מקנה אותן שאני, אמר ליה רב שימי לרב פפא הרי גט דדעת אחרת מקנה אותה ואמר עולא והוא שעומדת בצד ביתה או בצד חצרה, אמר רב אשי חצר איתרבאי משום יד ולא גרעה משליחות, גבי גט דחוב הוא לה אין חבין לאדם אלא בפניו גבי מתנה דזכות הוא לו זכין לאדם שלא בפניו
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru