Bava Kamma Daf 96 בבא קמא דַף 96

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. גזל והשביח ומכר, or if the buyer improved it

Rava said: גזל והשביח ומכר – If one stole something and improved it and then sold it, וגזל והשביח והוריש – or he stole it, improved it, and then bequeathed it to his heirs when he died, מה שהשביח מכר – what he improved he has sold; מה שהשביח הוריש – what he improved he has bequeathed to his heirs. Rashi says (in his first explanation) this refers to the partial share the robber acquires in the improvements (according to Rebbe Shimon, as explained on Daf 95b). This ownership can be transferred to others. Rava inquired, if the buyer improved the stolen article, if he also receives this share in the article, and concluded: מה מכר ראשון לשני – what did the first sell to the second? כל זכות שתבא לידו – Any right that comes into his hand. The buyer acquires all rights of the robber, including to acquire a share in his improvements. Rava then asked about an idolator who improved a stolen item. Since the enactment granting robbers a share in improvements certainly does not apply to an idolator, the case is ultimately explained as where a Jew stole an item, sold it to an idolator who improved it, who then sold it to a Jew. The question is left unresolved.

2. Parameters of שינוי for a palm tree or lulav

Rav Pappa said that if someone stole a palm tree and cut it down, even if he felled it into his own land, he does not acquire it, because מעיקרא דיקלא מיקרי והשתא נמי דיקלא מיקרי – originally it was called “a palm tree,” and now, too, it is still called “a palm tree,” and not considered changed. Even if he cut it into logs, they are still called “palm-tree logs,” and unchanged. However, if he made them into beams, he does acquire them. Cutting large beams into small ones does not acquire them but making them into boards does. Rava said that if someone stole a lulav and cut it into leaves he acquires them. Making leaves into a broom would acquire them, but making a broom into a rope would not, since it can be undone and returned to its former state. Rav Pappa asked if נחלקה התיומת – the center “twin-leaf” was split, if it is considered a change. This depends on whether it has been disqualified for use as a lulav, and there are two versions if the Gemara successfully proves that it is disqualified.

3. "פנים חדשות באו לכאן" regarding שינוי

Rav Pappa said that if one stole earth and made it into a brick, he does not acquire it, דהדר משוי ליה עפרא – because he can again make it into earth, so the change is reversible. However, if he stole a brick and made it into earth, he does acquire it. Although it can be remade into a brick, האי לבינתא אחריתי הוא – this is considered a new brick, ופנים חדשות באו לכאן – and a “new face” will have come into being here. Thus, the change is not considered reversible. Similarly, if one stole a bar of silver and made it into coins, he does not acquire it, because it can be returned to a bar (the slight differences in shape are insignificant for a bar of silver). If one stole silver coins and melted them into a bar, he does acquire them, because remaking them into coins would be "פנים חדשות". If one stole tarnished coins and shined them like new, he does not acquire them, because they will eventually return to their tarnished state. If he stole new coins and tarnished them, he acquires them, because although he can renew them, מידע ידיע שיחמייהו - their tarnish will remain discernible.

1. גזל והשביח ומכר, השביח לוקח, השביח עכו"ם

אמר רבא גזל והשביח ומכר וגזל והשביח והוריש, מה שהשביח מכר מה שהשביח הוריש, ופרש"י, ושקיל לוקח מחצה או שליש, בעי רבא השביח לוקח מהו, בתר דבעיא הדר פשטה מה מכר ראשון לשני כל זכות שתבא לידו

בעי רבא השביח עובד כוכבים מהו, א"ל רב אחא מדפתי לרבינא תקנתא לעובד כוכבים ניקו ונעבוד, אמר ליה לא צריכא כגון דגזל ישראל וזבנה ניהליה והשביחה עובד כוכבים והדר עובד כוכבים וזבנה לישראל, מאי מי אמרינן כיון דמעיקרא ישראל והדר ישראל עבדי רבנן תקנתא, או דלמא כיון דאיכא עובד כוכבים באמצע לא עבדו ליה רבנן תקנתא תיקו

2. מה נקרא שינוי

אמר רב פפא האי מאן דגזל דיקלא מחבריה וקטליה, אע"ג דשדיא מארעא לארעא דידיה לא קני, מאי טעמא מעיקרא דיקלא מיקרי והשתא נמי דיקלא מיקרי, דיקלא ועביד גובי לא קני, השתא מיהת גובי דדיקלא מיקרי, גובי ועבדינהו כשורי קני, כשורי רברבי ועבדינהו כשורי זוטרי לא קני, עבדינהו קצוצייתא קני, אמר רבא האי מאן דגזל לוליבא ועבדינהו הוצי קני דמעיקרא לוליבא מיקרי והשתא הוצי, הוצי ועבדינהו חופיא קני מעיקרא הוצי והשתא חופיא, חופיא ועבדיה שרשורא לא קני, מאי טעמא דהדר סתר ליה והוי חופיא

בעי רב פפא נחלקה התיומת מהו, תא שמע דאמר רבי מתון אמר רבי יהושע בן לוי ניטלה התיומת פסול, מאי לאו הוא הדין לנחלקה, לא ניטלה שאני דהא חסר לה

3. פנים חדשות לענין שינוי קונה

אמר רב פפא האי מאן דגזל עפרא מחבריה ועבדיה לבינתא לא קני, מאי טעמא דהדר משוי ליה עפרא, לבינתא ועבדיה עפרא קני, מאי אמרת דלמא הדר ועביד ליה לבינתא האי לבינתא אחריתי הוא ופנים חדשות באו לכאן, ואמר רב פפא האי מאן דגזל נסכא מחבריה ועביד זוזי לא קני, מאי טעמא הדר עביד להו נסכא, זוזי ועבדינהו נסכא קני מאי אמרת הדר עביד להו זוזי פנים חדשות באו לכאן, שחימי ועבדינהו חדתי לא קני חדתי ועבדינהו שחימי קני מאי אמרת הדר עביד להו חדתי מידע ידיע שיחמייהו

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru