To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
On the previous Daf, the Mishnah stated: אין מגדלין בהמה דקה בא"י – One may not raise small domesticated animals in Eretz Yisroel because of their tendency to wander into and graze in other people’s property. Rabban Gamliel permitted keeping them in one’s house, provided they do not go out to pasture, and they are tied to the legs of the bed. The Gemara relates an incident in which a pious man’s colleagues declined to visit him when they discovered he kept a goat in his house, although he required it for pain relief. They later determined that this was his singular shortcoming. In a Baraisa it was taught: רועה שעשה תשובה – a shepherd who has repented from raising small animals in Eretz Yisroel, אין מחייבין אותו למכור מיד – we do not obligate him to sell them all immediately, (which might prevent him from selling them for fear of financial loss) אלא מוכר על יד על יד – rather, he may sell them little by little. Similarly, a ger may incrementally sell off dogs or swine he inherits from his Gentile father.
The Gemara relates that a cat once cut off the hand of a child, whereupon Rav declared publicly: חתול מותר להורגו – It is permitted to kill a cat, ואסור לקיימו – it is forbidden to keep it, ואין בו משום גזל – it has no prohibition against stealing it, ואין בו משום השב אבידה לבעלים – and concerning it there is no obligation of returning a lost item to its owner. Although Rav taught it is permitted to kill it, one could still think it is permitted to own if Rav had not taught otherwise. And although Rav taught it is permitted to steal it, making it obvious that it need not be returned when lost, the Gemara explains he referred to returning the skin of a dead cat, which is no longer harmful. Rav is challenged from a Baraisa, where Rebbe Shimon ben Elazar taught that it is permitted to raise cats and other small animals in Eretz Yisroel, מפני שעשויין לנקר את הבית – because they are used to clean the house of mice!? The Gemara answers that the Baraisa refers to black cats, which are harmless, and Rav’s ruling referred to white cats, which have violent tendencies. Although the cat which cut off the child’s hand was a black cat, it was the offspring of a white cat, and was also dangerous.
The Gemara quotes three statements from sons of Rav Pappa, one of them being: דלת הננעלת לא במהרה תפתח – a door which is closed (on a person’s success) will not quickly be opened. Mar Zutra explains it refers to סמיכה - ordination (i.e., if someone was supposed to receive semichah but was prevented, it will not be easily achieved). Rav Ashi explained: כל המריעין לו – Anyone who is treated badly, לא במהרה מטיבין לו – will not quickly be treated well. Rav Acha of Difti went further: לעולם אין מטיבין לו – They will never again treat him well. However, the Gemara comments that Rav Acha was speaking of his own experience, but generally, one’s fortunes can eventually improve. Rashi comments that the practical implication of this teaching is to increase in requesting Divine mercy.
במתני', אין מגדלין בהמה דקה בא"י, אבל מגדלין בסוריא ובמדברות של ארץ ישראל, ובגמ', שאלו תלמידיו את ר"ג מהו לגדל, אמר להן מותר, והתנן אין מגדלין, אלא הכי קא בעו מיניה מהו לשהות, אמר להן מותר ובלבד שלא תצא ותרעה בעדר אלא קושרה בכרעי המטה, והגמ' הביא מעשה בחסיד אחד שהביאו לו עז מחמת חולי ישבו ובדקו ולא מצאו בו אלא אותו עון של אותה העז
ת"ר רועה שעשה תשובה אין מחייבין אותו למכור מיד אלא מוכר על יד על יד, וכן גר שנפלו לו כלבים וחזירים בירושתו אין מחייבין אותו למכור מיד אלא מוכר על יד על יד, וכן מי שנדר ליקח בית וליקח אשה בארץ ישראל אין מחייבין אותו ליקח מיד עד שימצא את ההוגנת לו
רב ושמואל ורב אסי איקלעו לבי שבוע הבן ואמרי לה לבי ישוע הבן, רב לא עייל קמיה דשמואל, ושמואל לא עייל קמי דרב אסי, אדהכי והכי אתא שונרא קטעיה לידא דינוקא, נפק רב ודרש חתול מותר להורגו, ואסור לקיימו, ואין בו משום גזל, ואין בו משום השב אבידה לבעלים, וכיון דאמרת מותר להורגו מאי ניהו תו אסור לקיימו, מהו דתימא מותר להורגו איסורא ליכא קמ"ל אמרי, וכיון דאמרת אין בו משום גזל מאי ניהו תו אין בו משום השב אבידה לבעלים, אמר רבינא לעורו
מיתיבי רבי שמעון בן אלעזר אומר מגדלין כלבים כופרין וחתולין וקופין וחולדות סנאים מפני שעשויין לנקר את הבית, לא קשיא הא באוכמא הא בחיורא, והא מעשה דרב אוכמא הוה, התם אוכמא בר חיורא הוה
הגמ' הביא ג' מימרות מבני רב פפא ואחד מהם הוא דלת הננעלת לא במהרה תפתח, וביאר הגמ' מאי היא, מר זוטרא אמר סמיכה, רב אשי אמר כל המריעין לו לא במהרה מטיבין לו, רב אחא מדיפתי אמר לעולם אין מטיבין לו, ולא היא רב אחא מדיפתי מילתא דנפשיה הוא, ופרש"י, ונפקא מינה לאפושי ברחמי
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru