Bava Kamma Daf 78 בבא קמא דַף 78

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. שה להוציא כלאים: for פטר חמור, or טמא שנולד מן הטהור ועיבורו מן הטמא

Rava taught: כל מקום שנאמר שה אינו אלא להוציא את הכלאים – anywhere that “seh” is stated, it is only to exclude a crossbreed. Having established that a crossbreed is not excluded from ד' וה', the Gemara asks where the exclusion was applied. It answers: לענין פטר חמור – regarding redemption of a firstborn donkey, which a Mishnah teaches cannot be redeemed with a crossbreed (from a sheep and a goat). According to Rebbe Elazar, who holds it can be redeemed with a crossbreed, Rava’s exclusion was used for טמא שנולד מן הטהור ועיבורו מן הטמא – a nonkosher animal born from a kosher animal impregnated from a nonkosher animal. It may not be eaten, because it is not included in the “seh” permitted by the Torah for consumption. The Gemara notes that Rebbe Yehoshua derives this law from elsewhere. Since a kosher animal cannot conceive from a nonkosher animal, the Gemara explains that the “nonkosher” father was a קלוט – uncloven-hoofed animal, which is not kosher according to Rebbe Shimon.

2. Paying for a stolen olah with a lamb or bird where the owner designated a שור

Rava asked: if one said, "הרי עלי עולה" – it is hereby incumbent upon me to bring an olah, and he designated a bull for his obligation, and someone stole it, can the thief fulfill his liability by giving the victim the most inexpensive animal for an olah? A Mishnah taught that where one said "הרי עלי עולה", the Rabbonon say he may bring a lamb, and Rebbe Elazar ben Azaryah says he may bring a bird. Hence, can the thief give the victim a lamb according to the Rabbonon, or a bird according to Rebbe Elazar ben Azaryah? Do we say that the owner only accepted to bring “an olah,” in which case the thief has replaced his loss by providing him with an animal usable as an olah, or can the owner say: אנא מצוה מן המובחר בעינא למיעבד – I wanted to perform a mitzvah in the choicest way (by designating a bull), and the minimal options are not legitimate replacements? Later, Rava concluded that the thief can fulfill his obligation by giving the owner a lamb (or a bird, according to Rebbe Elazar ben Azaryah).

3. ד' וה' where the thief retained part of the animal in the sale

The next Mishnah states: מכרו חוץ מאחד ממאה שבו – If [the thief] sold all but one-hundredth of [the animal], he does not pay ד' וה'. Rav explains this means: חוץ מדבר הניתר עמו בשחיטה – except for something which becomes permitted through shechitah (i.e., its meat, as opposed to its hide, horn, or wool, which would not constitute an exclusion in the sale). Levi says: חוץ מגיזותיה – even if all is sold except for its shearings, it is considered an incomplete sale, and he does not pay ד' וה’. Rav was challenged from a Baraisa quoting three opinions on this matter: (1) An exception of a leg, horn, or shearings constitutes an exclusion. (2) Rebbe says the exclusion must be דבר המעכב בשחיטה – something essential for shechitah (a part without which the animal could not be permitted through shechitah). (3) Rebbe Shimon ben Elazar says the horn would be an exclusion, but not the shearings. Levi holds like the Tanna Kamma, but no Tanna accords with Rav!? The Gemara answers that Rav holds like a different Baraisa, which quotes Rebbe Shimon ben Elazar as holding like Rav. The Gemara explains the reasons for the various opinions.

1. שה למעט את הכלאים

הגמ' הביא מימרא דרבא דכל מקום שנאמר שה מיעט את הכלאים, אבל הגמ' הביא ריבוי בד' וה' לרבות את הכלאים, אלא הא דאמר רבא זה בנה אב כל מקום שנאמר שה אינו אלא להוציא את הכלאים למאי הלכתא, והגמ' מסיק אלא כי איתמר דרבא לענין פטר חמור, כדתנן אין פודין לא בעגל ולא בחיה ולא בשחוטה ולא בטריפה ולא בכלאים ולא בכוי, ולרבי אלעזר דמתיר בכלאים דתנן ר"א מתיר בכלאים מפני שהוא שה למאי הלכתא, אמר לך ר"א כי איתמר דרבא לטמא שנולד מן הטהור ועיבורו מן הטמא, ודלא כרבי יהושע, דאי ר' יהושע משה כשבים ושה עזים נפקא ליה עד שיהא אביו כבש ואמו כבשה, וטהורה מטמאה מי מיעברא, אין דקיי"ל דאיעבר מקלוט כר' שמעון

2. הרי עלי עולה והפריש שור ונגנב

בעי רבא הרי עלי עולה והפריש שור ובא אחר וגנב מי פטר גנב נפשיה בכבש לרבנן בעולת העוף לר' אלעזר בן עזריה, דתנן הרי עלי עולה יביא כבש, ר"א בן עזריה אומר יביא תור או בן יונה, מאי מי אמרינן שם עולה קביל עילויה, או דלמא מצי א"ל אנא מצוה מן המובחר בעינא למיעבד

בתר דאיבעיא הדר פשט גנב פטר עצמו בכבש לרבנן בעולת העוף לר' אלעזר בן עזריה, רב אחא בריה דרב איקא מתני לה בהדיא אמר רבא הרי עלי עולה והפריש שור ובא אחר וגנבו פטר עצמו בכבש לרבנן ובעולת העוף לר' אלעזר בן עזריה

3. שייר במכירה פטור מד' וה'

במתני', מכרו חוץ מאחד ממאה שבו משלם תשלומי כפל ואינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה, ובגמ' מאי חוץ מאחד ממאה שבו, אמר רב חוץ מדבר הניתר עמו בשחיטה, ולוי אמר חוץ מגיזותיה וכן תניא במתניתא חוץ מגיזותיה, מיתיבי מכרה חוץ מידה חוץ מרגלה חוץ מקרנה חוץ מגיזותיה אינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה, רבי אומר דבר המעכב בשחיטה אינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה ושאינו מעכב בשחיטה משלם תשלומי ארבעה וחמשה, ר"ש בן אלעזר אומר חוץ מקרנה אינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה חוץ מגיזותיה משלם תשלומי ארבעה וחמשה, בשלמא ללוי כתנא קמא אלא לרב כמאן, והגמ' הביא עוד ברייתא דרב קאי כר"ש בן אלעזר

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru